Biznes

Raport PZU: Jak technologie rewolucjonizują doświadczenia klientów?

Najnowszy raport PZU, zatytułowana Customer Experience 2023 „Epoka nowych doświadczeń”, koncentruje się na technologiach wspierających trendy w CX. Obok przytoczonych przykładów wykorzystania narzędzi rewolucjonizujących obsługę klienta, w raporcie zaprezentowano także aktualne wyniki badań opinii konsumentów, głos ekspertów oraz wizję tego, jak rozwój technologii wpłynie na doświadczenia klientów w perspektywie 5, 10 i 15 lat.

Raport PZU: Jak technologie rewolucjonizują doświadczenia klientów?

Przygotowany przez PZU wspomniany raport to trzecia publikacja z serii, którą ubezpieczyciel poświęcił Customer Experience (CX), czyli doświadczeniom klienta.

Raport podzielono na trzy części. W pierwszej poddano analizie pięć kluczowych trendów w budowaniu doświadczeń klientów. A według autorów badania są nimi:

  • hiperpersonalizacja,
  • podejście omnichannel,
  • automatyzacja,
  • analiza i integracja danych oraz
  • ESG (Environmental, Social and Governance).

Każdemu z nich poświęcono osobny rozdział, w którym autorzy dogłębnie analizują dany trend, ze szczególnym uwzględnieniem jego ewolucji na przestrzeni ostatnich lat oraz wpływu takich technologii, jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe na jego rozwój i wykorzystanie w codziennych interakcjach klienta z marką. Autorzy raportu przedstawiają korzyści, jakie przynosi zastosowanie danego podejścia w obszarze customer experience (zarówno z perspektywy klienta, jak i biznesu), ale także wyzwania, przed którymi stają marki wykorzystujące nowe trendy w swoich strategiach.

Jak nowoczesne technologie rewolucjonizują CX?

Nieco ponad 15 lat od od prezentacji pierwszego smartfona obsługującego aplikacje mobilne, z takich urządzeń korzysta w Polsce już blisko 70% konsumentów, w tym w grupie seniorów (60–70 lat) – ponad 50%. Ten czas wystarczył, żebyśmy jako konsumenci w pełni oswoili się z tą technologią – 81% klientów pozytywnie postrzega aplikacje mobilne w obsłudze klienta. To tylko jeden z przykładów wpływu technologii na CX i tworzenie interakcji między klientem a firmą, jaki podają twórcy analizy.

Druga część raportu poświęcona jest praktycznemu zastosowaniu technologii w obszarze budowania doświadczenia klienta oraz analizie poziomu ich akceptacji wśród klientów. I tak omówiono w niej kilkanaście technologii, takich jak:

  • sztuczna inteligencja (AI),
  • internet rzeczy (IoT),
  • aplikacje mobilne,
  • urządzenia wearables,
  • wirtualna i rozszerzona rzeczywistość,
  • analityka mowy,
  • systemy CRM i CXM,
  • rozwiązania internetowe i oparte na chmurze,
  • programy do samoobsługi klienta,
  • platformy danych klientów,
  • narzędzia do automatyzacji marketingu, a także
  • oprogramowanie do e-mail marketingu.

Pomimo wielu korzyści, jakie oferują nowe technologie, nie brakuje też wyzwań i wątpliwości związanych z ich wdrażaniem, które również przedstawiono w raporcie. Są wśród nich m.in. integracja różnych technologii, bezpieczeństwo i ochrona danych klientów, a także odpowiednie zarządzanie wdrażaniem innowacji w firmie i przygotowanie pracowników na zmiany tak, by mogli dostosować się do nowej rzeczywistości. Według autorów raportu, należy też rozważyć kwestie etyczne i prawne związane z nowymi technologiami.

A jak zrewolucjonizują CX w przyszłości?

Jaka będzie natomiast przyszłość technologii oraz ich wpływ na doświadczenia klientów w perspektywie 5, 10 i 15 lat? Temu obszarowi poświęcono trzecią, ostatnią część raportu.

Specjaliści PZU wskazują tu m.in. na:

  • dynamiczny rozwój modeli językowych,
  • interfejsów głosowych, automatyzacji rozmów oraz voice commerce,
  • postęp technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości,
  • dalszy rozwój Internetu rzeczy, a także
  • zaawansowanych mechanizmów biometrycznych oraz
  • technologii blockchain.

Pełną treść raportu można pobrać pod poniższym linkiem. 

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *