Nowe badania NTT, globalnej firmy świadczącej usługi IT, do której należy m.in. Dimension Data, pokazują, że 54% osób w wieku 18-34 lat wierzy, że sztuczna inteligencja powoduje większe zaangażowanie, ale tylko 26% wie, jak jest stosowana w sporcie. Tymczasem są one wykorzystywane podczas tegorocznego, toczącego się od 7 do 28 lipca wyścigu Tour de France.
Ponieważ rywalizacja o uwagę i zaangażowanie fanów pomiędzy największymi światowymi imprezami sportowymi wzrasta, sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe oferują nowe sposoby wykorzystania danych do zapewnienia lepszych wrażeń i precyzyjnych analiz z przebiegu rywalizacji.
Nowe badanie przeprowadzone przez NTT, jedną z wiodących na świecie firm zajmujących się technologią i usługami zarządzanymi, uwydatnia, że organizacje sportowe muszą zrobić więcej, aby stworzyć takie rodzaje doznań, których domagają się cyfrowo obyci fani. Zaledwie 46% osób stwierdziło, że ich obecne doświadczenia z danymi sprawiają, że impreza sportowa jest ciekawsza w odbiorze. Ten niedobór ujawnia potrzebę zastanowienia się nad odpowiednią infrastrukturą technologiczną i rozwiązaniami zapewniającymi wyjątkowe, spersonalizowane odczucia, jakich oczekują kibice sportowi.
Nowe doświadczenia fanów dzięki sztucznej inteligencji
Badanie, przeprowadzone wśród blisko 3700 fanów sportu z całego świata, wskazuje, że sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są niezwykle skutecznymi sposobami na zwiększenie zainteresowania wydarzeniem sportowym i mocniejsze zaangażowanie fanów bazujące na danych. Okazuje się, że:
- 54% osób w wieku 18-34 lat wierzy, że sztuczna inteligencja jest w stanie z powodzeniem przewidzieć wyniki wydarzenia sportowego,
- 52% powiedziało, że dokładne prognozy sprawiają, że wydarzenie sportowe jest bardziej wciągające,
- jednak tylko 26% osób we wszystkich grupach wiekowych jest świadoma wykorzystywania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego podczas wydarzeń sportowych, co stwarza ogromną szansę na zbudowanie jeszcze większego zaangażowania.
Ponadto 51% respondentów we wszystkich grupach wiekowych wybiera śledzenie na żywo wydarzeń sportowych za pośrednictwem drugiego ekranu (telefonu lub tabletu) – z częstotliwością raz na tydzień lub więcej. Podstawową motywacją do korzystania z drugiego ekranu podczas wydarzenia sportowego jest dostęp do danych i statystyk (34%), przy czym cztery na dziesięć osób chce jeszcze więcej statystyk, aby bardziej zrozumieć mechanizm i przebieg rywalizacji obserwowanej na żywo.
Tegoroczny Tour de France to kolejna edycja wyścigu bogata w innowacje. Fani mogą teraz korzystać z nowych funkcji #NTTPredictor sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, które prawdziwie rewolucjonizują oglądanie wyścigu. Są to:
- Le Buzz – nowy model uczenia maszynowego testowany po raz pierwszy podczas Tour de France 2019. Analizuje ruchy w peletonie, aby przewidzieć potencjalne kluczowe momenty, takie jak zwiększone prawdopodobieństwo wypadku, rozłam w peletonie lub zmiana dynamiki wyścigu.
- Live Stage Favourites – ulubione scenariusze oparte na uczeniu maszynowym zostały pierwszy raz pomyślnie przetestowane w roku 2017. W tym roku zostały ulepszone i są aktualizowane na bieżąco w trakcie całego etapu, w oparciu o aktualne wydarzenia mające miejsce podczas wyścigu.
- Catch The Break Predictor – ulepszone, aby lepiej uwzględniać różne strategie wyścigowe w różnych punktach trasy, poprzez tworzenie indywidualnych modeli uczenia maszynowego na każdy 10-kilometrowy odcinek wyścigu.
Tworzenie bardziej zaawansowanych technologicznie wrażeń
Badania NTT przedstawiają również obraz doznań sportowych w oparciu o cyfryzację i relację w czasie rzeczywistym. Najważniejsze w tym zakresie są zmieniające się nawyki Milenialsów. Ponad połowa (56%) osób w wieku od 18 do 34 lat stwierdziła, że zwiększy wykorzystanie tzw. drugiego ekranu – telefonu lub tabletu – podczas wydarzeń sportowych w ciągu najbliższych 3 lat.
Ponadto 51% respondentów we wszystkich grupach wiekowych wybiera śledzenie na żywo wydarzeń sportowych za pośrednictwem telefonu lub tabletu – z częstotliwością raz na tydzień lub więcej. Podstawową motywacją do korzystania z drugiego ekranu podczas wydarzenia sportowego jest dostęp do danych i statystyk (34%), przy czym cztery na dziesięć osób chce jeszcze więcej statystyk, aby bardziej zrozumieć mechanizm i przebieg rywalizacji obserwowanej na żywo.
Tymczasem 55% osób w wieku od 18 do 34 lat stwierdziła, że więcej rozwiązań, takich jak cyfrowy przekaz czy technologiczne udogodnienia – zachęci ich do udziału w wydarzeniach sportowych na żywo. To pokazuje, że istnieje lukratywny rynek dla organizacji, które chcą inwestować w zaawansowane technologicznie stadiony i wydarzenia. A pragnienie Milenialsów do bycia w ciągłym kontakcie wyraźnie przekłada się na obszar sportowy, gdzie 73% twierdzi, że słaba łączność w obiekcie sportowym zmniejsza zadowolenie z wydarzenia sportowego.