Branża ITRynek

Samsung pozwala użytkownikom na samodzielną naprawę swoich smartfonów

Pod presją ruchu prawa do naprawy („right to repair”), Samsung ogłosił, że jego klienci będą mieli możliwość naprawy własnych urządzeń mobilnych. W listopadzie ubiegłego roku na taki ruch zdecydował się koncern Apple, który ogłosił wprowadzenie programu „Self Service Repair” pozwalającego użytkownikom na dokonanie samodzielnych napraw smartfonów i laptopów.

Samsung pozwala użytkownikom na samodzielną naprawę swoich smartfonów

Regulacja nazywana prawem do naprawy ma umożliwić naprawianie urządzeń we własnym zakresie, albo odsprzedawanie używanego sprzętu profesjonalistom. Komisja Europejska planuje wprowadzić nowe przepisy zmuszające producentów do informowania, jaka jest spodziewana długość życia ich produktów i jak można je naprawić. Dzięki temu europejskie urządzenia mają być trwalsze i mniej awaryjne oraz łatwiejsze do naprawienia.

Presja konsumentów, organów regulacyjnych, a nawet prezydenta USA Joe Bidena sprawiła, że przedstawiciele południowokoreańskiego giganta technologicznego zdecydowali się na złagodzenie ograniczeń dotyczących naprawiania produktów.

Początkowo program obejmie użytkowników zamieszkujących Stany Zjednoczone i tylko wybrane modele z rodziny Galaxy. Od lata tego roku będzie on możliwy w przypadku: Galaxy S20, Galaxy S21 i Galaxy Tab S7+. W planach jest rozszerzenie pomysłu o kolejne smartfony i tablety, jednak obecnie nie wiadomo, czy program obejmie też inne kraje.

Na początek użytkownicy będą mogli wymieniać zespoły wyświetlaczy, tylną szybę i porty ładowania, a także zwrócić zużyte części do Samsunga w celu ich recyklingu. W komunikacie koncernu nie ma co prawda informacji o wymianie baterii, ale dyrektor generalny Samsung US potwierdził, że zespoły wyświetlaczy są z nimi połączone, co oznacza, że wymiana ekranu wiąże się z nowym akumulatorem. Więcej szczegółów zostanie ujawnionych, kiedy program będzie gotowy do startu, ale przewiduje się, że w przyszłości obejmie on więcej podzespołów.

„W firmie Samsung tworzymy dla konsumentów więcej sposobów na przedłużenie żywotności naszych produktów dzięki najwyższej jakości usługom wsparcia. Dostępność samonaprawy zapewni naszym konsumentom wygodę i więcej opcji zrównoważonych rozwiązań” – powiedział Ramon Gregory, starszy wiceprezes ds. obsługi klienta w Samsung Electronics America.

Inicjatywa została opracowana we współpracy z firmą iFixit. „Cieszymy się, że możemy konsultować się z firmą Samsung, aby pomóc jej w opracowaniu rozwiązania dla części DIY i informacji o naprawach. Za każdym razem, gdy naprawiasz urządzenie, pomagasz planecie” – powiedział Kyle Wiens, CEO iFixit.

Przypomnijmy, że w listopadzie ubiegłego roku przedstawiciele Apple ogłosili wprowadzenie programu „Self Service Repair”, który pozwala użytkownikom na dokonanie samodzielnych napraw smartfonów i laptopów. Nie został on jeszcze oficjalnie uruchomiony, ale z założenia ma obejmować posiadaczy iPhone’ów 12 i 13 mieszkający w Stanach Zjednoczonych, a dostępne komponenty obejmą ekran, baterię i aparat.

Dotychczas firmy Samsung i Apple były krytykowane za stosowanie praktyk, takich jak używanie niewymiennej pamięci lub baterii, które uniemożliwiały działania niezależnym firmom naprawczym. Czynności te miały według przedstawicieli gigantów zapewnić prawidłową naprawę produktów przez autoryzowane serwisy naprawcze.

Prawo do naprawy ma zakazać takich praktyk i wymagać od wszystkich producentów smartfonów, aby części, narzędzia, instrukcje naprawy i diagnostyka napraw pogwarancyjnych były łatwiej dostępne dla firm zewnętrznych.

„W wielu przypadkach cena naprawy smartfona lub komputera jest zbliżona do ceny wymiany całego urządzenia, a nawet wyższa – jest to strategia, która zachęca ludzi do kupowania nowych urządzeń zamiast naprawiania ich” – powiedział w jednym z wywiadów dla CNN Business Pedro Pacheco, starszy dyrektor w firmie badań rynkowych Gartner.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *