WydarzeniaBranża ITRynek

SoDA Conference 2023 już za nami – o czym dyskutowano?

W tegorocznej edycji SoDA Conference 2023, udział wzięło ponad 500 przedstawicieli rodzimego sektora technologicznego, przy wsparciu 35 ekspertów-prelegentów z Polski i ze świata. Dyskutowali oni na temat aktualnej sytuacji w branży, prognoz na kolejne lata, jak i wymieniali się dobrymi praktykami związanymi z ekspansją zagraniczną. Ważnym tematem była sztuczna inteligencja, w kontekście której omawiano aspekty prawne, wpływ na rynek pracy IT, a przede wszystkim ciekawe wdrożenia. Podczas konferencji zaprezentowano pierwszy raport SoDA AI Research Group pt. „AI i Generative AI w sektorze publicznym”, a całość zwieńczyła gala, podczas której rozdano SoDA Awards.

SoDA Conference 2023 już za nami – o czym dyskutowano?
Źródło: SoDA

Jedno z głównych pytań, które zadawali uczestnicy wydarzenia, dotyczyło perspektyw gospodarczych na najbliższy rok. Odpowiedź na nie mogli usłyszeć podczas pierwszej prelekcji prowadzonej przez Ignacego Święcickiego z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Ekspert wskazał, że ogólna sytuacja gospodarcza Polski będzie się poprawiać, co pokazują prognozy dotyczące PKB, wynoszące pomiędzy 2,3 a 2,8 w 2024 roku. Spodziewany jest też spadek poziomu inflacji – 7,5% w 2024 roku i 4,8% w kolejnym, a także wzrost płac w tempie wyższym niż inflacja.

Ekspert przywołał także dane z indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI), które pokazują pewne wyzwania dla Polski. Te główne to poprawa wartości w kategoriach, w których Polska notuje wyniki poniżej średniej UE: wykorzystanie nowoczesnych technologii (Chmura, AI, Big Data) w przedsiębiorstwach, digitalizacja usług publicznych, rozwój infrastruktury ITC czy poziom kompetencji cyfrowych obywateli (ponadpodstawowych) oraz pracowników.

Ostrożny w prognozach jest jednak Konrad Weiske, CEO Spyrosoft i wiceprezes SoDA: “Obecny rok to czas stagnacji i spadków, ale w przyszłym roku sytuacja powinna się poprawiać, chociaż przesłanek do silnego ożywienia jeszcze nie widzę. Polskie IT pod względem poziomu kompetencji jest bardzo dobrze postrzegane za granicą, ale nasze usługi nie są już tanie, bo m.in. przez duże wzrosty zarobków w ostatnich latach rosły też koszty” – powiedział.

Ekspansja zagraniczna szansą na rozwój

Jednym ze sposobów na rozwój ekonomiczny przedsiębiorstwa IT jest ekspansja zagraniczna i pozyskiwanie projektów poza granicami kraju. Na temat takiej perspektywy podczas SoDA Conference opowiadali prelegenci firm, które z sukcesami oferują swoje usługi poza Polską, ale i przedstawiciele organizacji i przedsiębiorstw z rynku niemieckiego i nordyckiego.

Mikko Virtanen, z fińskiej spółki Agileday, uważa, że polski software house’y są odbierane bardzo pozytywnie w krajach skandynawskich i mają tam silną markę. Ekspert docenia przede wszystkim podobieństwa kulturowe, a także otwartość, transparentność w działaniu, uczciwość i duże możliwości kompetencyjne.

O wejściu na rynek niemiecki i oferowaniu tam swoich usług opowiadali z kolei uczestnicy panelu „Sprechen Sie Deutsch? Pierwsze kroki na rynku niemieckim”. W trakcie dyskusji podkreślali, że kluczową rolę w sprzedaży usług IT za naszą zachodnią granicą pełni dobre rozeznanie lokalnych potrzeb klientów oraz zbudowanie zaufania i pokazanie swojej wiarygodności. Niezbędne są referencje, najlepiej w tej samej branży, w której działa klient, oraz znajomość języka niemieckiego. Jak wskazał Konrad Weiske, CEO Spyrosoft, w Niemczech proces pozyskania pierwszego kontraktu wymaga dużego zaangażowania i trwa nawet 1,5 roku, ale zwykle jest to potem relacja długotrwała. Florian Schmidtner z Invest Region Leipzig w swoim podsumowaniu podkreślił, że marka made in Poland, zwłaszcza w ICT, jest w Niemczech znana i ceniona.

Z kolei Edmond Cunningham, międzynarodowy ekspert z 30-letnim doświadczeniem w branży, w swojej prelekcji pt. „What will determine the competitive future of Polish Software and Services businesses?” zauważył, że kluczowe w budowaniu konkurencyjności jest dogłębne zrozumienie, nie tylko biznesu klienta, ale i biznesu jego klientów. Według Cunninghama, firma powinna zdecydować, jakie są jej ambicje oraz czy jest gotowa zainwestować w swój rozwój, aby ten cel osiągnąć. Ekspert zaznaczył, że przedsiębiorstwo powinno budować swoje kompetencje w obszarach, które przybliżają je do klienta, a zagrożeniem może być nie bezpośrednia konkurencja, ale firma oferująca usługi lub produkty realizujące podobne potrzeby. Kluczowe jest też ciągłe dostosowywanie modelu biznesowego do zmieniającego się rynku, trendów, technologii czy oczekiwań klienta, a zmiany muszą zachodzić niemal we wszystkich obszarach organizacji.

AI – ważny punkt konferencji

Sztuczna inteligencja była niewątpliwie jednym z tematów, który nie tylko został omówiony podczas kilku wystąpień, ale pojawiał się także w trakcie dyskusji kuluarowych. O praktycznych, ale i niszowych zastosowaniach AI opowiadała Ula Sankowska z MIM Fertility, pracująca nad systemem, którego celem jest poprawa skuteczności leczenia niepłodności metodą zapłodnienia in vitro. Stworzony przez jej zespół model już teraz cechuje się wysoką skutecznością oceny embrionów na poziomie 68%. Jej zdaniem, aspekt technologiczny stanowi jednak tylko jedno z wyzwań – bardzo ważne jest zbudowanie zaufania do AI ze strony środowiska lekarskiego i przekonanie go, że ta technologia może im pomóc.

Pozostali eksperci, którzy wzięli udział w panelu – Jerzy Biernacki z Miquido oraz Jakub Chojnacki z Billennium – podkreślali duże zmiany na rynku od czasu pojawienia się modelu GPT. Z jednej strony, technologia ta stała się zdecydowanie łatwiej dostępna nawet dla mniejszych firm, pojawiło się dużo przykładów pokazujących zastosowanie AI w praktyce, ale z drugiej – wzrosła świadomość klientów.

Sztuczna Inteligencja niesie za sobą też pewne wyzwania prawne, jak i budzi pytania o wpływ na rynek pracy. O tym pierwszym aspekcie opowiadał Mikołaj Sowiński z Kancelarii Sołtysiński Kawęcki & Szlęzak, na podstawie projektu unijnego rozporządzenia AI ACT. Chociaż przepisy prawdopodobnie wejdą w życie w 2026 lub 2027 roku, to już na tym etapie software house’y i firmy produktowe mogą powoli wdrażać pewne wymogi i dostosowywać procesy. Zdaniem eksperta, pozwoli to pokazać firmom swoje kompetencje w usługach, które będą uwzględniać przyszłe potrzeby. Bazując na aktualnej wersji rozporządzenia, widać, że jest bardzo wiele obowiązków nałożonych na firmy wdrażające i używające systemów wysokiego ryzyka.

Z kolei Radosław Bzoma z Finture, w swojej prezentacji odnosił się do kwestii automatyzacji i AI w kontekście przyszłości pracy w branży IT. Ekspert zauważył, że software house’y od kilkunastu lat skupiały się przede wszystkim na automatyzacji pracy swoich klientów, ale nie automatyzowały swojej. Zdaniem Bzomy, wykorzystanie AI może też być odpowiedzią na wyzwania sektora technologicznego, m.in. presji płacowej czy poprawy work-life balance, ponieważ stosowanie tej technologii odciąży pracowników i przyspieszy pracę.

Podczas SoDA Conference zaprezentowano także raport SoDA AI Research Group pt. „AI i Gen AI w sektorze publicznym”. Jest on pierwszym owocem prac stworzonej w lipcu 2023 roku grupy, a w jego opracowanie zaangażowanych zostało 24 autorów, pracowników firm członkowskich SoDA.

Trzecia edycja SoDA Awards

Tradycyjnie już zwieńczeniem SoDA Conference była uroczysta gala, podczas której zostały wręczone nagrody SoDA Awards. W tym roku jury w składzie Beata Cichocka-Tylman (SoDA), Andrzej Dulka (Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji), Krzysztof Frydrychowicz (CIONET), Rafał Świeżak (CRIDO) i Marlena Wieteska (Lazarski University of Technology) przyznawało nagrody w 6 kategoriach.

Oto lista laureatów:

Innowacje

  • Nagroda główna: Deviniti – za projekt ROC3 Robotization of Company-Customer Communication
  • Nagroda główna: Intellias – za projekt Automotive Portable Kit

Zaangażowanie społeczne

  • Nagroda główna: Eleks – za projekt Psychological Center
  • Wyróżnienie: Blue.Rider Software – za platformę Authentic Autism
  • Wyróżnienie: Softiq – za inicjatywę Bank Czasu

Edukacja

  • Nagroda główna: iteo – za projekt iteo academy
  • Wyróżnienie: Epam – za projekt Cloud Excellence Program
  • Wyróżnienie: Selleo – za projekt Gildie Technologiczne

Employer Branding

  • Nagroda główna: Transition Technologies – za projekt WiP – Women in Power
  • Wyróżnienie: Intellias – za projekt IntelliWomen
  • Wyróżnienie: j-labs – za projekt Code matters, you more!

Kategoria Otwarta

  • Nagroda główna: Yameo – za projekt Last Mile Mobile Solutions

Rynki zagraniczne

  • Nagroda główna: Infopulse
  • Wyróżnienie: DAC.digital
  • Wyróżnienie: DO OK
  • Wyróżnienie: Neti Soft

Dynamika wzrostu przychodów/new business

Przychód do 10 mln 

  • Nagroda główna: DAC.digital

Przychód 10-40 mln

  • Nagroda główna: Qodeca
  • Wyróżnienie: Fireart

Przychód powyżej 40 mln

  • Nagroda główna: Transition Technologies
  • Wyróżnienie: Billennium
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *