BiznesExecutive ViewPointBEST100 - ranking 2018Polecane tematy
Stabilny rok i organizacja kolejnych programów CSR
Executive ViewPoint
Z Jarosławem Dąbrowskim, dyrektorem ds. technologii w IGT Poland, rozmawiamy o rozwoju polskiego oddziału, w tym o działających w naszym kraju centrum technologicznym (Warsaw Technology Center) i operacyjnym (European Operation Center); trendach na rynku loteryjnym i rozwiązań dla kasyn; realizowanych projektach oraz programach CSR.
Polski oddział IGT to przede wszystkim główny ośrodek R&D, nie tylko dla firmy, ale i całej branży loteryjnej. Szacuje się, że ponad 50% rozwiązań wdrażanych we wszystkich loteriach na świecie powstaje właśnie w Warszawie. Roczny eksport naszych usług przekracza 70 mln zł. Centrum technologiczne IGT w Polsce – Warsaw Technology Center – zatrudnia obecnie 400 pracowników, którzy łącznie realizują rocznie ok. 500 projektów na rzecz klientów na wszystkich kontynentach.
Jak wyglądał rok 2017 dla IGT w Polsce? Państwa firma ma dwa centra usług w naszym kraju…
Polski oddział IGT to przede wszystkim główny ośrodek R&D, nie tylko dla firmy, ale i całej branży loteryjnej. Szacuje się, że ponad 50% rozwiązań wdrażanych we wszystkich loteriach na świecie powstaje właśnie w Warszawie. Roczny eksport naszych usług przekracza 70 mln zł. Centrum technologiczne IGT w Polsce – Warsaw Technology Center – zatrudnia obecnie 400 pracowników, którzy łącznie realizują rocznie ok. 500 projektów na rzecz klientów na wszystkich kontynentach.
IGT ma w Polsce także duży ośrodek operacyjny (European Operation Center), który nadzoruje zdalnie pracę systemów w ponad 20 loteriach. Jest to jedyne w Europie miejsce, z którego zdalnie zarządza się systemami loteryjnymi i prowadzi monitoring transakcji loteryjnych, przeprowadzanych na skalę masową. Około 50 osób, 24 godziny na dobę (oczywiście w systemie zmianowym), monitoruje przebieg pracy systemów i prawidłowość zawierania transakcji w kilkudziesięciu tysiącach kolektur jednocześnie.
Jakie są Wasze najnowsze projekty?
Jednym z większych, jakie wymienię, jest podpisany w ubiegłym roku kontrakt z loterią szwedzką na dostawę i wdrożenie systemu do loterii wideo. Projekt zakończy się jesienią 2018 roku. Kontrakt ten w większości jest realizowany przez polski zespół, właśnie z Warszawy.
Od kilku lat specjaliści w Polsce pracują nad nowym systemem loteryjnym Aurora…
Budowa Aurory potrwa co najmniej do roku 2020. Stale rozwijamy kolejne moduły tego systemu. Jest to obecnie najbardziej technologicznie zaawansowane rozwiązanie na rynku loteryjnym, dzięki któremu loterie będą mogły w sposób kompleksowy obsłużyć swoich graczy, oferując im swoje gry, poprzez wszystkie dostępne kanały sprzedaży.
Która z loterii europejskich przoduje we wdrażaniu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych?
Dokonując takiej oceny, musimy pamiętać, że rynek loteryjny pod względem technicznym jest rynkiem ewolucyjnym, nie rewolucyjnym. Jest to związane ze specyfiką działania systemów loteryjnych. Ich wymiana to każdorazowo koszt rzędu od kilku do kilkudziesięciu milionów dolarów, dlatego ich „żywotność” jest przewidziana na ok. 10 lat. Nie zmienia to oczywiście faktu, że jedne loterie chętniej sięgają po nowinki techniczne, inne są mniej skłonne do zmian. Najbardziej zaawansowaną technologicznie loterią na świecie jest loteria fińska, ale również polski Totalizator Sportowy bardzo stara się nie odbiegać od światowych trendów. Oczywiście większość loterii na świecie jest objęta monopolem państwowym, dlatego ten rozwój zawsze jest ściśle związany z regulacjami danego kraju.
Czy w branży systemów loteryjnych lub kasynowych można zaobserwować nowe trendy?
W branży systemów dla kasyn nowością jest wykorzystanie rzeczywistości 3D. Dzięki temu czujesz się, jakbyś był w środku danej gry; jej rzeczywistym uczestnikiem. Co ważne, nie trzeba do tego specjalnych okularów, co dla wielu osób było pewną barierą np. przy telewizorach 3D. W przypadku loterii mamy też coraz częściej do czynienia z samoobsługowymi terminalami dla graczy.
A co z grą w internecie?
Rzeczywiście rynek gier hazardowych stopniowo przenosi się z kanału tradycyjnego do internetu. Jest to proces bardzo powolny, bo przepisy zarówno w Europie, jak i na innych kontynentach ściśle regulują ten obszar i znacząco ograniczają tempo rozwoju, głównie obawiając się obniżenia standardów w zakresie stosowania zasad odpowiedzialnej gry. Dla przykładu, wiodący w dziedzinie loterii rynek amerykański rozpoczął proces zmian, mających na celu umożliwienie graczom gry przez internet (tzw. iGaming) w poszczególnych stanach, dopiero w 2011 roku. Co istotne, nadal nie wszystkie regiony USA zdecydowały się na udostępnienie gier loteryjnych w sieci.
Niemniej jednak ostatnie kilkanaście lat, to okres znaczącego rozwoju technologii dla gier online. Przodujące firmy w branży prześcigają się we wdrażaniu rozwiązań, które zadowolą wymagających, młodych klientów, o których mówi się, że urodzili się „z telefonami w ręku”. Proces opracowywania i wdrażania nowych rozwiązań w tym zakresie jest niezwykle kosztowny, liczony w miliardach dolarów. Dlatego szanse na sukces w tej dziedzinie mają tylko wiodące firmy technologiczne, mające odpowiednie zaplecze R&D i długoletnie doświadczenie w branży.
Od 4 lat wspierają Państwo kobiety w IT, będąc m.in. sponsorem kategorii Kobieta w Nowych Technologiach w konkursie „Bizneswoman Roku”, organizowanym przez Fundację Sukces Pisany Szminką. Wspierają Państwo też naukę programowania wśród najmłodszych i seniorów. Na czym polegają te projekty CSR?
Kilka lat temu zdecydowaliśmy, że głównymi odbiorcami naszych działań CSR-owych będą dwie grupy. Pierwsza z nich to osoby najczęściej wykluczone cyfrowo, czyli seniorzy i dzieci z najbiedniejszych środowisk, w tym dzieci z domów dziecka. Druga grupa to kobiety, które nadal stanowią niewielki procent wszystkich osób zatrudnionych w branży IT. W IGT Poland panie stanowią ok. 25% pracowników. To bardzo niski wynik, ale na tle całej branży nie najniższy. Chcemy go systematycznie zwiększać i przy okazji, dzięki swoim działaniom CSR-owym, pokazywać na zewnątrz, że kobiety świetnie odnajdują się w świecie nowych technologii i mają bardzo cenny udział w jego rozwoju.
Nasza współpraca z konkursem „Bizneswoman Roku” pozwoliła nam spotkać wiele wartościowych pań, będących wspaniałym przykładem, że w branży IT liczy się pasja, a nie płeć. Za pierwszym razem zwyciężczynią – w sponsorowanej przez nas kategorii Kobieta w Nowych Technologiach – była Edyta Kocyk, założycielka firmy Sidly, oferującej usługi w zakresie telemedycyny. Wygrała ona wyjazd do Doliny Krzemowej. W kolejnym roku nagrody otrzymały założycielki fundacji Girls Code Fun i Kids Code Fun. Zasponsorowaliśmy im zestawy tabletów na potrzeby ich działań. Z kolei Patrycja Wizińska-Socha i Anna Skotny, założycielki Nestmedic (laureatki ubiegłorocznej edycji), między innymi dzięki naszej nagrodzie, miały możliwość zaprezentowania swojego rewolucyjnego produktu Pregnabit (mobilne KTG) na targach branżowych. Tegorocznej zwyciężczyni – która opracowała metodę grupowego badania genów pod względem konkretnych chorób – zaoferowaliśmy szkolenie z umiejętności interpersonalnych. Formy sponsorowanych przez nas nagród zawsze są ustalane ze zwyciężczyniami. Określamy budżet, a panie same decydują, na co chcą go przeznaczyć.
Co z drugim kierunkiem działań CSR – nauką programowania dla dzieci i seniorów?
W roku 2017– wspólnie z założycielkami Kids Code Fun (laureatkami konkursu „Bizneswoman Roku”) – stworzyliśmy pilot programu Very Senior Developers, mającego na celu połączenie pokoleń o zupełnie odmiennych doświadczeniach w zakresie nowych technologii – seniorów i dzieci. W trakcie trzech edycji programu zaangażowaliśmy i przeszkoliliśmy kilkudziesięciu seniorów, którzy następnie uczyli podstaw programowania dzieci z domów dziecka (w asyście profesjonalnych mentorów). Tworzyli z nimi cyfrowe projekty i uczyli wykorzystywać nowe technologie w kreatywny sposób. Poprzez ten program chcemy udowodnić, że nauka programowania nie służy tylko nauce jako takiej, ale może łączyć pokolenia, rozdzielone barierą technologiczną – tablet/technologie przestaną być ścianą pomiędzy dziećmi a dziadkami, staną się wspólną przestrzenią do twórczego działania.
Artykuł ukazał się na łamach Raportu ITwiz BEST100 edycja 2018. Szczegóły dotyczące publikacji wraz z formularzem dla osób zainteresowanych zakupem wydania dostępne są na stronie: https://itwiz.pl/kiosk