„Start-up i venture capital. Co należy zrobić, by skutecznie pozyskać finansowanie dla swojej spółki”, autorstwa Szymona Janiaka – współtwórcy i partnera zarządzającego funduszu Czysta3.vc – w pragmatyczny i bezpośredni sposób pokazuje, jak wygląda polski świat VC od wewnątrz. Autor edukuje czym są fundusze – kto je tworzy, w jaki sposób zarabiają, skąd biorą projekty czy też, czym się różnią?
W książce, która miała swą premierę 23 czerwca 2022 roku, Szymon Janiak porusza m.in. następujące kwestie:
- w jaki sposób przygotować spółkę do pozyskania inwestora oraz jakie elementy powinny być przy tym uwzględnione;
- jaką strukturę powinien mieć pitch deck oraz co się z tym wiąże, a także jak ważny jest feedback, o czym zarówno zapominają przedstawiciele VC, ale również founderzy;
- jak przebiegają kolejne rundy inwestycyjne, a także potencjalny i realny exit.
„Kiedy lata temu jeszcze jako start-upowiec sięgałem po raz pierwszy po finansowanie od VC, nie było rzetelnych źródeł wiedzy, które pokazywałyby, co należy zrobić. Na rynku dostępne były głównie informacje ze Stanów Zjednoczonych, które kompletnie nie sprawdzały się w polskich realiach. Trzeba było uczyć się na własnych błędach” – tłumaczy Szymon Janiak. “Dziś, wiele lat później, gdy zarządzam własnym funduszem, widzę wśród founderów te same problemy. Wciąż nie doszukałem się pozycji, która w prosty i kompleksowy sposób pokazałaby, co trzeba wiedzieć, by skutecznie pozyskać finansowanie od VC. Tak zrodził się pomysł na książkę” – dodaje.
Jest to szczególnie ważne teraz, gdy polski rynek venture capital osiągnął historyczny szczyt (o wynikach za I kwartał 2022 roku pisaliśmy tu.) Rekordowe wyniki dotyczą każdej z kluczowych metryk: liczby inwestycji, ich wartości, odsetka rund kontynuacyjnych. Jeszcze nigdy kapitał nie był dla start-upów tak dostępny, i choć jest go wiele, jednocześnie rynek ten pozostaje niezmiennie bardzo konkurencyjny, więc trzeba dołożyć wszelkich starań, by móc liczyć na tego typu środki.
„W polskich realiach najlepsze VC inwestują̨ w ok. 1-3% start-upów, które do nich trafiają̨, a są ich tysiące. Sami, w obrębie funduszu, którym zarządzam, przyglądamy się rocznie ponad 1300 młodym spółkom. Nie ma czasu na pomyłki i kilkukrotną weryfikację tych samych pomysłów, dlatego tak ważne jest, by founder przygotował się tak dobrze, jak tylko jest to możliwe. Drugiej szansy na rozmowę może po prostu nie być” – przekonuje Szymon Janiak.
Dodajmy, że książka Janiaka została dobrze przyjęta przez środowisko, zyskując już pierwsze pozytywne recenzje. Wśród osób, które zdecydowały się ją zarekomendować, wymienić należy m.in. Pawła Sikorskiego, partnera funduszu ProtosNext, Jarosława Kuźniara, założyciela agencji Kuźniar Media, Michała Olszewskiego, partnera funduszu Movens VC, Mateusza Łagowskiego, Chief Executive Officera w INKsearch czy Mariana Nogę, profesora doktora habilitowanego i ekonomistę.
„W świecie, w którym każdy chce być start-upowcem, Szymon Janiak sprowadza ludzi na ziemię i studzi. Emocje, plany i marzenia. Słusznie! Stojąc zwykle po drugiej stronie (poszukującego inwestorów), uważam, że im więcej wiedzy, a mniej złudzeń, tym lepiej dla rynku, biznesu, marzycieli. Zazwyczaj słyszy się: „Zrób MVP pomysłu i wróć”. Książka Janiaka sugeruje zrobienie pre-MVP, by móc szybciej skorygować plany. Co ważne – nie zwalnia z popełniania błędów” - komentuje Jarosław Kuźniar, założyciel agencji Kuźniar Media.
Książka dostępna jest do kupienia w formie fizycznej oraz jako e-book na stronie http://www.szymonjaniak.pl/
Fajnie, że ktoś po raz pierwszy napisał jak to w Polsce wygląda od środka. W zakresie Funduszy Venture Capital czy VC póki co, były tylko amerykańskie historie sukcesu, które pokazywały dość karykaturalny obraz tego jakie są realia. Good read!