BiznesPolecane tematy

Strategia w czasach niepewności – jak prezesi dostosowują się do ciągłej zmiany

W 2025 roku globalni liderzy biznesu nie próbują już eliminować niepewności – uczą się nią zarządzać. Jak wynika z raportu „KPMG CEO Outlook 2025”, mimo że zaufanie do kondycji światowej gospodarki spadło do najniższego poziomu od 2021 roku (68%), aż 79% prezesów wierzy w rozwój swoich organizacji.

Strategia w czasach niepewności – jak prezesi dostosowują się do ciągłej zmiany
Z raportu KPMG wynika, że 59% CEO uważa, iż ich rola znacząco się zmieniła w ostatnich pięciu latach. Przywództwo coraz częściej wymaga kompetencji cyfrowych, umiejętności zarządzania ryzykiem i większej elastyczności decyzyjnej.

„Kluczowa staje się elastyczność przy jednoczesnym zachowaniu długoterminowej perspektywy. Polscy CEO są przyzwyczajeni do działania w warunkach zmian i niepewności – i właśnie ta umiejętność staje się ich przewagą. Tempo transformacji technologicznej, zmian na rynku pracy czy rosnących oczekiwań konsumentów wymusza na firmach zwinność i zdolność szybkiego dostosowywania strategii do nowych realiów. Sukces osiągną te organizacje, które potrafią działać proaktywnie i elastycznie, nie tracąc z oczu strategicznych celów” – podkreśla Stacy Ligas, CEO KPMG w Polsce.

Nawet 72% firm już zmodyfikowało swoje strategie, by dostosować je do nowych realiów, a kolejne planują to zrobić w najbliższym czasie. Dla 80% prezesów kluczowym wyzwaniem staje się zapewnienie trwałego wzrostu mimo niestabilności gospodarczej i geopolitycznej.

Wśród najważniejszych krótkoterminowych ryzyk liderzy wskazują na:

  • odporność łańcucha dostaw (28%),
  • integrację nowych technologii z procesami organizacyjnymi (24%),
  • cyberbezpieczeństwo (23%).

Jednocześnie rośnie znaczenie działań wzmacniających odporność biznesu – od zarządzania ryzykiem cyfrowym (39%), po zgodność regulacyjną i raportowanie (36%).

Technologia jako infrastruktura biznesu

W centrum transformacji znajduje się sztuczna inteligencja, która przestaje być eksperymentem technologicznym, a staje się infrastrukturą biznesową współczesnych organizacji. Już 71% liderów uznaje AI za główny priorytet inwestycyjny, a 69% planuje przeznaczyć na nią 10-20% całego budżetu w ciągu najbliższego roku.

Interesująca jest także zmiana postrzegania efektywności inwestycji w sztuczną inteligencję na przestrzeni dwóch ostatnich edycji raportu – jeszcze w 2024 roku większość liderów przewidywała zwrot z inwestycji w perspektywie 3-5 lat, podczas gdy w tym roku już 67% spodziewa się go w ciągu zaledwie 1-3 lat.

Kapitał ludzki jako strategiczny zasób

70% respondentów przyznaje, że konkurencja o specjalistów AI może utrudnić rozwój ich organizacji, a 32% wskazuje na trudności z wypełnieniem luki kompetencyjnej. Liderzy w przyspieszonym tempie przekwalifikowują pracowników, zatrudniają nowych ekspertów i przekształcają role zawodowe, widząc w tym klucz do utrzymania przewagi konkurencyjnej.

Aż 92% liderów planuje zwiększyć zatrudnienie, a niemal połowa (46%) otwarcie komunikuje się z zespołami na temat wpływu AI na role zawodowe. 67% firm przeprojektowuje stanowiska i ścieżki kariery w kierunku współpracy człowieka z technologią, a 71% koncentruje się na zatrzymaniu i przekwalifikowaniu talentów o wysokim potencjale.

Zrównoważony rozwój nadal w centrum strategii

Zrównoważony rozwój pozostaje jednym z filarów nowoczesnego przywództwa – 61% dyrektorów generalnych deklaruje, że ich organizacje osiągną cele neutralności klimatycznej do 2030 roku (wzrost o 10% rdr).

Jednocześnie rośnie świadomość kosztów dekarbonizacji – 25% liderów wskazuje je jako kluczową barierę w realizacji celów ESG. 51% CEO priorytetowo traktuje zgodność i standardy raportowania, aby spełnić wymogi inwestorów i regulatorów, a 44% aktywnie integruje cele zrównoważonego rozwoju ze swoją główną strategią biznesową

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *