CDOBiznes

Sztuczna inteligencja jako kluczowe narzędzie w świecie biznesowej niepewności

Potrzeby w obszarze skutecznego wdrażania AI dotyczą dziś firm dowolnej wielkości, a także instytucji publicznych. Także w Polsce. Jednocześnie, dynamiczne tempo innowacji i złożoność aktualnych wyzwań narzucają konieczność ciągłego dostosowywania się do nowych realiów, co obejmuje nie tylko modele biznesowe, ale również kulturę organizacyjną.

Sztuczna inteligencja jako kluczowe narzędzie w świecie biznesowej niepewności

Skuteczne wykorzystanie potencjału rozwiązań AI jest dziś coraz istotniejszym czynnikiem warunkującym możliwość efektywnego działania dla większości organizacji. Wobec niepewności geopolitycznej i gospodarczej oraz lawinowych zmian technologicznych, organizacje mierzą się z presją szybkiego podejmowania trafnych decyzji w oparciu o twarde dane, a także koniecznością zautomatyzowania części operacji.

Fundament przewagi

Sztuczna inteligencja staje się narzędziem transformującym procesy decyzyjne na wszystkich poziomach organizacji – od zarządów po szczebel operacyjny. Jak wskazuje raport „The state of AI – How organizations are rewiring to capture value” McKinsey, AI pozwala firmom generować wartość biznesową nie tylko poprzez automatyzację, ale przede wszystkim dzięki zwiększeniu skali i szybkości analizy danych.

Zdaniem ekspertów McKinsey, wdrożenie sztucznej inteligencji na szeroką skalę sprzyja tworzeniu nowych źródeł wartości biznesowej i transformacji modeli działania. Nierzadko wymaga jednak przebudowy struktury i kultury organizacji, nie mówiąc o dobrej współpracy poszczególnych działów biznesowych oraz konsolidacji i uporządkowania firmowych zbiorów danych.

Zmiany na rynku pracy, presja celna, konflikty regionalne oraz złożoność łańcuchów dostaw to tylko niektóre z kwestii wpływających na złożoność biznesu. Na tym tle AI jawi się jednak jako narzędzie kluczowe dla możliwości sprawnego prognozowania efektów złożonych zmian geopolitycznych i gospodarczych oraz podejmowania adekwatnych decyzji. Wiele wskazuje na to, że już niebawem powszechne będzie włączenie modeli AI do strategicznych procesów decyzyjnych. Powód jest prosty – AI daje możliwość podjęcia decyzji na podstawie złożonych analiz scenariuszowych stworzonych dzięki analizie ogromnych ilości danych i sygnałów. To z kolei przekłada się na odporność i szybkość reakcji organizacji. Co ważne, na poziomie operacji coraz częściej ma to miejsce już dziś.

Praktyczne korzyści i przykłady wdrożeń

Zdaniem wielu ekspertów, umiejętne wykorzystanie AI stwarza nowe możliwości generowania wartość oraz przewag konkurencyjnych w wielu branżach. Sztuczna inteligencja pozwala też na zwiększenie efektywności operacyjnej i tworzenie bardziej elastycznych, nadążających za dzisiejszą dynamiką rynków, modeli operacyjnych. Przykładowo, jak wskazuje raport PwC „The Fearless Future: 2025 Global AI Jobs Barometer”, sektory globalnej gospodarki o wysokiej adopcji AI notują trzy razy wyższy wzrost przychodów na pracownika niż branże w mniejszym stopniu korzystające z możliwości sztucznej inteligencji.

Z kolei badanie przeprowadzone we współpracy IBM IBV z Oxford Economics pokazuje, że aż 85% firm oczekuje za sprawą wykorzystania AI nowych możliwości transformacji modeli biznesowych w perspektywie trzech lat. Co więcej, niemal 9 na 10 uczestników badania przewiduje, że sztuczna inteligencja będzie mieć kluczowe znaczenie dla tworzenia innowacji produktowych i usługowych. Podobnych efektów można oczekiwać także w sektorze publicznym, gdzie AI pomoże zautomatyzować przetwarzanie wniosków, a także ułatwi analizę danych społecznych, zdrowotnych czy demograficznych. Niezależnie od branży AI stanie się też ważnym orężem w kontekście cyberbezpieczeństwa. We wszystkich tych wymiarach istotne będzie jednak właściwe przygotowanie i wykorzystanie dostępnych danych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *