SprzętBiznesCase StudyPREZENTACJA PARTNERA
T-Mobile Polska zmodernizował środowisko pracy firmy Formaster w ramach usługi Workspace as a Service
Case Study
Firma Formaster – producent filtrów Dafi – została pierwszym użytkownikiem najnowszej usługi biznesowej T-Mobile Polska – Workspace as a Service. W jej ramach dostarczane jest kompletne stanowisko pracy – komputer marki Dell wraz z Windows 11 Professional z niezbędnymi aplikacjami i zdalną obsługą techniczną. Możliwe jest rozszerzenie oferty m.in. o usługi Microsoft Cloud Security i Microsoft 365.
Formaster to polska firma z rodzinnymi tradycjami, obecna na rynku od ponad 30 lat. Zatrudnia niemal 400 osób i specjalizuje się m.in. w produkcji dzbanków i filtrów, a także pojemników próżniowych i przepływowych ogrzewaczy wody. Formaster z powodzeniem rozwija działalność zarówno na bazie produktów oferowanych pod markami własnymi: Dafi, SeeYoo i HexR, jak i pod markami partnerów.
Firma ma kilka linii produkcyjnych, własne biuro projektowo-konstrukcyjne i laboratorium pozwalające na prowadzenie gruntownych testów, przekładających się na możliwość zapewnienia najwyżej jakości produktów. Kielecka spółka dostarcza produkty do kilkudziesięciu krajów. Jej możliwości produkcyjne sięgają kilku milionów wyrobów rocznie.
Tym, co wyróżnia Formaster jest wysoka jakość oraz innowacyjność produktów. Są one pochodną wieloletniego doświadczenia, połączonego z nowoczesnym podejściem do zarządzania organizacją, a także odważnym wdrażaniem nowych technologii i rozwiązań.
Konieczność wdrożenia hybrydowego środowiska pracy
Takie właśnie podejście znalazło odbicie w inicjatywie, mającej na celu modernizację wykorzystywanego środowiska pracy. „Część sprzętu IT zaczęła się starzeć i wymagała wymiany, a nauczeni doświadczeniami z początku pandemii COVID-19, kiedy – mając głównie komputery stacjonarne – nie byliśmy do końca przygotowani na szybkie przejście na model pracy zdalnej. Chcieliśmy więc wyposażyć pracowników w laptopy” – mówi Łukasz Słupek, Manager ds. IT w Formaster. „Innym problemem był brak komputerów, które pozwoliłyby na zaktualizowanie środowiska operacyjnego do Windows 11. W kontekście kończącego się w 2025 roku okresu wsparcia dla Windows 10 stanowiło to istotne wyzwanie głównie w obszarze bezpieczeństwa” – dodaje Łukasz Słupek.
W odpowiedzi na tak zidentyfikowane wyzwania zapadła decyzja o potrzebie poszukiwania modelu, który pozwoli na przeprowadzenie stopniowej modernizacji stacji roboczych wykorzystywanych przez pracowników Formaster. „Chcieliśmy sięgnąć po sprzęt, który daje pewność, że mamy nowoczesne, bezpieczne i odpowiadające dzisiejszym potrzebom stanowiska pracy. Poszukiwaliśmy przy tym rozwiązania, które nie nadwyręży budżetu. Proszę pamiętać, że całościowe wyposażenie, np. 20 stanowisk pracy w nowoczesne komputery, stacje dokujące oraz monitory to koszt ok. 100 tys. zł” – podkreśla Łukasz Słupek.
Z perspektywy działu IT niezwykle kusząca jest możliwość wymiany sprzętu na nowy, objęty gwarancją i oparty na najnowszych podzespołach. W ramach podejścia usługowego taka modernizacja jest łatwiejsza niż w przypadku zakupu sprzętu w tradycyjny sposób.
Łukasz Słupek, Manager ds. IT w Formaster
Dobór odpowiedniego sprzętu pod dobrze zdefiniowane potrzeby
Firma brała pod uwagę różne formy zakupu i finansowania potrzebnego sprzętu oraz usług, w tym m.in. leasingowe czy subskrypcyjne. Co ważne, planowana była całościowa modernizacja stanowisk pracy, która – poza zakupem nowych komputerów – obejmowała nabycie dodatkowych monitorów i stacji dokujących. Równocześnie, podjęto decyzję o standaryzacji wykorzystywanych w firmie urządzeń.
„Wcześniej korzystaliśmy ze sprzętu różnych producentów. Przy naszym sposobie użytkowania najmniej problematyczne okazały się komputery marki Dell. Zdecydowaliśmy więc o unifikacji sprzętu komputerowego, opierając się na sprzęcie tego producenta” – dodaje Łukasz Słupek. Zdefiniowano również wymagania względem urządzeń końcowych. Miał być to sprzęt ze średniej i wyższej półki, skierowany do użytkowników biznesowych, a więc wyposażony w najnowsze i najbardziej perspektywiczne rozwiązania technologiczne. Jednym z nich była obsługa technologii Intel vPro Enterprise, dająca możliwość centralizacji zarządzania urządzeniami końcowymi.
W tym samym czasie T-Mobile Polska wprowadził do oferty nową usługę Workspace as a Service bardzo dobrze adresującą w potrzeby Formaster. „Współpracujemy z T-Mobile w wielu obszarach od niemal ćwierć wieku. Poza tym oferowane warunki były atrakcyjne w porównaniu do konkurencji. Nasze zainteresowanie usługą WaaS było więc naturalne” – podkreśla Łukasz Słupek.
Korzyści biznesowe związane z wykorzystaniem usługi T-Mobile Workspace as a Service:
- ułatwiony proces decyzyjny,
- skrócony czas dostawy,
- brak konieczności inwestowania,
- stałe i przewidywalne koszty,
- kompleksowe wsparcie techniczne,
- gwarancja ciągłości działania.
Kompletne stanowisko pracy jako usługa
Firma T-Mobile w ramach Workspace as a Service dostarcza kompletne stanowisko pracy. Składa się na nie komputer marki Dell wraz z zainstalowanym systemem Windows 11 Professional i niezbędnymi aplikacjami. Dostarczana jest także usługa zdalnej obsługi technicznej. Wszystko jest rozliczane analogicznie, jak zakup usługi telekomunikacyjnej. Ponadto możliwe jest również zamówienie indywidualnych konfiguracji sprzętu Dell oraz rozszerzenie zakresu świadczonych usług m.in. o wdrożenie rozwiązań bezpieczeństwa Microsoft Cloud Security, oprogramowania Microsoft 365, a także innych aplikacji biznesowych. Klient może też rozszerzyć zakres usług wsparcia IT o inne elementy środowiska IT.
W ramach zawartej na 2, 3 lub 4 lata – rozliczanej wg stałej opłaty abonamentowej – umowy, T-Mobile Polska dostarcza klientom pakiet niezbędnych rozwiązań do zbudowania nowoczesnego i efektywnego środowiska pracy. W odróżnieniu od finansowania w modelu leasingu lub kredytu, taki model zakupu nie powoduje ograniczenia zdolności kredytowej.
Usługa Workspace as a Service obejmuje komputery wyselekcjonowane pod kątem typowych potrzeb użytkowników biznesowych. Dostępne są bez konieczności długiego oczekiwania na dostawę. Co ważne, po zakończeniu umowy istnieje możliwość odkupu użytkowanego dotąd urządzenia końcowego po cenie 1 zł netto. T-Mobile zapewni zaś możliwość kontynuacji wykorzystywanych wcześniej – w ramach pełnej oferty WaaS – usług wsparcia i obsługi technicznej, a także dostęp do oprogramowania Microsoft 365. W scenariuszu, gdy T-Mobile odbiera sprzęt od klienta, który zdecydował się na wymianę na nowy, gwarantowane jest m.in. bezpieczne usunięcie z niego wszystkich danych.
Usługa Workspace as a Service to wynik wielomiesięcznej pracy oraz zaangażowania specjalistów i ekspertów, zarówno T-Mobile, jak i naszych partnerów – Dell Technologies oraz Microsoft. Jesteśmy przekonani, że jest to usługa, która idealnie odpowiada na dzisiejsze potrzeby wielu organizacji. Tworząc ją, uwzględniliśmy np. zmieniające się warunki rynkowe i zmianę modelu pracy na model hybrydowy. Skupiliśmy się też na zapewnieniu jak najwyższego poziomu usług wsparcia i obsługi klientów.
Anna Słomkowska, Project Development Manager w T-Mobile Polska
Istotnym elementem nowej usługi T-Mobile Polska jest nielimitowane wsparcie techniczne w zakresie obsługi i działania komputera oraz standardowych aplikacji biurowych. W razie braku możliwości rozwiązania problemu w zagwarantowanym czasie, T-Mobile Polska zapewnia sprzęt zastępczy, niezbędny do zapewnienia ciągłości pracy użytkowników.
Workspace as a Service jest idealnym rozwiązaniem dla tych organizacji, które chcą skoncentrować się na podstawowej działalności, a nie zarządzaniu urządzeniami końcowymi swoich pracowników. Co ważne, dostępna jest dla wszystkich klientów biznesowych, niezależnie od wielkości czy specjalizacji rynkowej.
„Workspace as a Service to wynik wielomiesięcznej pracy oraz zaangażowania specjalistów i ekspertów, zarówno T-Mobile, jak i naszych partnerów – Dell Technologies oraz Microsoft. Jesteśmy przekonani, że jest to usługa, która idealnie odpowiada na dzisiejsze potrzeby wielu organizacji. Tworząc ją, uwzględniliśmy np. zmieniające się warunki rynkowe i zmianę modelu pracy na model hybrydowy. Skupiliśmy się też na zapewnieniu jak najwyższego poziomu usług wsparcia i obsługi klientów” – mówi Anna Słomkowska, Project Development Manager w T-Mobile Polska.
Na usługę T-Mobile Workspace as a Service składają się:
- sprzęt komputerowy marki Dell, m. in. Dell Latitude linii 5000 oraz 9000,
- Windows 11 Professional,
- kompleksowe wsparcie techniczne,
- dodatkowo rozwiązania bezpieczeństwa Microsoft Cloud Security oraz oprogramowanie Microsoft 365.
Usługa wpisana w proces cyfrowej transformacji
Oferowana przez T-Mobile usługa Workspace as a Service wpisała się także w realizowaną strategię transformacji środowiska IT firmy Formaster. Planowano bowiem stopniową migrację firmowych aplikacji biznesowych w kierunku usług oferowanych w modelu chmury obliczeniowej. „Chcemy odchodzić od modelu on-premise na rzecz zasobów dostępnych w formie publicznej chmury obliczeniowej. W naszym przypadku, pierwszym krokiem miało być właśnie szersze wejście w platformę Microsoft 365” – twierdzi Łukasz Słupek.
Za sprawą podejścia usługowego, realne staje się dostosowanie tempa modernizacji środowiska pracy do potrzeb, preferencji oraz możliwości danej organizacji. „W ramach usługi WaaS otrzymujemy gotowe środowisko pracy, do którego użytkownik musi się zalogować” – podkreśla Manager IT w Formaster. Jest to o tyle istotne, że pozwala np. ograniczyć zaangażowanie lokalnego zespołu IT w prace związane ze zmianą oraz konfiguracją komputerów i poszczególnych elementów środowiska aplikacyjnego.
Oferowana przez T-Mobile Polska usługa ułatwia zakup najlepszych w swojej klasie komputerów przenośnych. Laptopy Dell wyróżnia jakość, trwałość i funkcjonalność. Mam tu na myśli zarówno wbudowane rozwiązania wideokonferencyjne – w tym kamery FHD z technologią TNR i mikrofony z redukcją szumów – jak i rozbudowane mechanizmy bezpieczeństwa danych i poświadczeń użytkowników, np. Dell SafeBIOS oraz Dell SafeID.
Adam Wójcicki, Business Development Manager w Dell Technologies Polska
Dla Formaster istotna była także centralizacja rozliczeń oraz procesów związanych z obsługą sprzętu. „Liczba pracowników IT jest ograniczona, więc podejście usługowe i dążenie do automatyzacji prostych operacji staje się naturalne. Usługa WaaS firmy T Mobile stanie się pewnego rodzaju standardem branżowym” – uważa Łukasz Słupek.
Ostatecznie zadecydowano o poszerzeniu standardowej usługi T-Mobile WaaS i zakupie komputerów Dell Latitude linii 5000 oraz 9000 wraz z dedykowanymi stacjami dokującymi oraz monitorami. „Oferowana przez T-Mobile Polska usługa ułatwia zakup najlepszych w swojej klasie komputerów przenośnych. Laptopy Dell wyróżnia jakość, trwałość i funkcjonalność. Mam tu na myśli zarówno wbudowane rozwiązania wideokonferencyjne – w tym kamery FHD z technologią TNR i mikrofony z redukcją szumów – jak i rozbudowane mechanizmy bezpieczeństwa danych i poświadczeń użytkowników, np. Dell SafeBIOS oraz Dell SafeID” – mówi Adam Wójcicki, Business Development Manager w Dell Technologies Polska.
„Nasze rozwiązania mają też bardzo bogate możliwości zdalnego zarządzania oraz wbudowaną funkcjonalność Dell Optimizer, która umożliwia automatyczne optymalizowanie wydajności aplikacji, poprawę prywatności czy wydłużenie czasu pracy na baterii. Wszystkie te cechy są bardzo ważne w kontekście potrzeb związanych z pracą zdalną i hybrydową, a także postępującą transformacją miejsc pracy. Sprzęt Dell to również najwyższy poziom wsparcia serwisowego” – dodaje Adam Wójcicki.
Dlaczego warto rozważyć wybór usługi T-Mobile Workspace as a Service?
- Usługa pozwala na łatwe, skalowalne oraz efektywne kosztowo wyposażenie pracowników w sprzęt i oprogramowanie niezbędne do codziennej pracy.
- Standardowy zakres oferty może zostać rozszerzony o dodatkowe rozwiązania i usługi m.in. w zakresie poprawy bezpieczeństwa środowiska IT, wdrożenia platformy Microsoft 365, kompleksowego wsparcia technicznego czy wdrożenia innych potrzebnych aplikacji biznesowych.
- Usługę realizuje zespół inżynierów T-Mobile Polska doświadczonych w obsłudze własnej infrastruktury IT oraz środowisk kilku tysięcy klientów.
- T-Mobile jest jednym z największych dostawców usług ICT w Polsce i Europie, od wielu lat współpracuje z kluczowymi dostawcami rozwiązań IT na świecie.
Zespół Formaster korzystnie ocenia elastyczność działania po zakończeniu okresu objętego umową WaaS. „Z perspektywy działu IT niezwykle kusząca jest możliwość wymiany sprzętu na nowy, objęty gwarancją i oparty na najnowszych podzespołach. W ramach podejścia usługowego taka modernizacja jest zdecydowanie łatwiejsza niż w przypadku zakupu sprzętu w tradycyjny sposób” – mówi Łukasz Słupek. Model subskrypcyjny upraszcza też budżetowanie i planowanie inwestycji w zakup urządzeń końcowych w korelacji z planami dotyczącymi, przykładowo, zwiększenia zatrudnienia. Ponadto, wykorzystanie podejścia usługowego oznacza przeniesienie na dostawcę odpowiedzialności za zapewnienie dostępności oraz prawidłowego działania stanowisk pracy.
„Odpowiedzialność biznesowa za dostarczenie każdego z trzech kluczowych elementów nowoczesnego stanowiska komputerowego – sprzętu, oprogramowania i obsługi technicznej – spoczywa na T-Mobile Polska. Warto podkreślić, że mamy wieloletnie doświadczenie w bieżącej realizacji tego rodzaju usług. Od lat dbamy o ponad 5000 stanowisk pracy w ramach infrastruktury T-Mobile. Świadczymy też podobne usługi dla kilku tysięcy klientów” – zapewnia Anna Słomkowska.
Precyzyjny plan modernizacji środowiska pracy
W perspektywie 2 lat Formaster planuje wymianę wszystkich używanych w firmie komputerów. „Obecnie wykorzystaliśmy nową usługę T-Mobile, aby zmodernizować ok. 40 stanowisk. Docelowo chcemy wymienić 150 komputerów, ale jednorazowe przyjęcie takiej ilości sprzętu byłoby dla nas problematyczne. Zamierzamy więc zamawiać ok. 50 nowych zestawów rocznie, tak aby do 2025 roku zakończyć cały proces. Takie tempo adaptacji nowego sprzętu będzie dla nas optymalne” – twierdzi Łukasz Słupek.
Planowane jest także szersze wykorzystanie potencjału usług dodanych, dostępnych w ramach usługi Workspace as a Service pod kątem wsparcia rozwoju działalności Formaster. Jedną z takich usług jest zapewnienie dostawy odpowiednio skonfigurowanego sprzętu do wskazanej lokalizacji. „Chcemy wchodzić na rynki zagraniczne. Przybywa nam też pracowników wykonujących obowiązki w terenie i zdalnie. Zapewnienie dostawy prekonfigurowanego sprzętu bezpośrednio do pracowników będzie dla nas dużym ułatwieniem” – wyjaśnia Łukasz Słupek.
Formaster będzie również w szerokim stopniu wykorzystywać usługi T-Mobile w zakresie zdalnej obsługi oraz wsparcia technicznego stanowisk pracy. Będzie to kolejny sposób na odciążenie lokalnego zespołu IT oraz zwiększenie zaangażowania specjalistów IT w realizację projektów wpisujących się w strategię rozwoju Formaster.
Użytkownicy Workspace as a Service otrzymują – wraz ze środowiskiem Microsoft 365 – dostęp do profesjonalnej poczty, aplikacji Teams i przestrzeni do pracy w chmurze. Dzięki nim mogą wykonywać zadania i współpracować niezależnie od okoliczności w modelu hybrydowym. Dla biznesu jest to zarówno gwarancją bezpieczeństwa, jak i motorem rozwoju i produktywności. Mogą też czerpać dodatkową wartość z synergii cyfrowych rozwiązań Microsoft i usług T-Mobile.
Michał Gołębiewski, dyrektor Segmentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Microsoft Polska
Microsoft 365 filarem nowoczesnego miejsca pracy
W Formaster standardowy zakres usługi Workspace as a Service rozszerzono o możliwość unowocześnienia firmowego środowiska aplikacyjnego. Zadecydowano bowiem o wykorzystaniu dodatkowych usług świadczonych przez T-Mobile w obszarze Modern Workspace. Dotyczyło to m.in. wdrożenia oprogramowania Microsoft 365. Jest to o tyle istotne, że platforma ta była stosowana w Formaster w dość ograniczonym zakresie.
„Wcześniej wykorzystywaliśmy jedynie podstawowe funkcje dostępne w ramach środowiska Microsoft 365, jak poczta elektroniczna czy OneDrive. Po rozmowach z przedstawicielami T-Mobile doszliśmy do wniosku, że musimy podejść do tego projektu kompleksowo. Nie chodziło nam tylko o wymianę sprzętu, ale o całościowe dostosowanie środowiska pracy do dzisiejszych realiów” – wspomina Łukasz Słupek.
Zadecydowano więc o szerokim zastosowaniu Microsoft 365, przede wszystkim pod kątem poprawy bezpieczeństwa dostępu oraz danych, a także efektywności pracy. We współpracy z zespołem T-Mobile Polska przeprowadzono ponowne wdrożenie narzędzi Microsoft 365 w Formaster. „Celem było wykorzystanie najlepszych praktyk branżowych. Z dzisiejszej perspektywy projekt modernizacji środowiska pracy uznajemy za kompletny. Jesteśmy bardzo zadowoleni z usługi T-Mobile Workspace as a Service” – zapewnia Łukasz Słupek.
Właściwy dobór licencji Microsoft 365 przełożył się również na możliwość wykorzystania zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa, a także integracji procesów biznesowych. „Użytkownicy Workspace as a Service otrzymują – wraz ze środowiskiem Microsoft 365 – dostęp do profesjonalnej poczty, aplikacji Teams i przestrzeni do pracy w chmurze. Dzięki nim mogą wykonywać zadania i współpracować niezależnie od okoliczności w modelu hybrydowym. Dla biznesu jest to zarówno gwarancją bezpieczeństwa, jak i motorem rozwoju i produktywności. Mogą też czerpać dodatkową wartość z synergii cyfrowych rozwiązań Microsoft i usług T-Mobile. Wierzymy, że silne partnerstwa oparte na zaufaniu przekładają się na lepszą ofertę. Wsłuchujemy się w potrzeby oraz opinie klientów, którzy doceniają tę kompleksową usługę” – twierdzi Michał Gołębiewski, dyrektor Segmentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Microsoft Polska.
Firma Formaster dysponuje obecnie ponad 300 licencjami Microsoft 365. Pracownicy działów produkcyjnych zyskali dzięki temu dostęp do podstawowych funkcjonalności w ramach licencji F1 oraz F3, w tym rozwiązań workflow zbudowanych do obsługi zróżnicowanych wniosków pracowniczych na podstawie platformy SharePoint i funkcjonalności Power Automate. Z kolei pracownicy biurowi oraz handlowcy mają do dyspozycji dodatkowe aplikacje biznesowe w ramach licencji Business Premium. Natomiast zarząd firmy oraz zespół IT używają najbardziej kompleksowych rozwiązań, korzystając z planu licencyjnego E5.
„Precyzyjnie dobraliśmy zakres licencjonowania Microsoft 365 do naszych potrzeb. Dzięki temu poprawiliśmy ergonomię i efektywność pracy oraz podnieśliśmy bezpieczeństwo dostępu i danych” – mówi Manager działu IT w Formaster. „Zespół T-Mobile zapewnił nam nie tylko sprzęt i licencje, lecz także potrzebne wsparcie wdrożeniowe. Można powiedzieć, że nasze nowe stanowiska pracy zostały od A do Z dostarczone przez T-Mobile Polska” – podkreśla Łukasz Słupek.
Pierwszy, ale nie ostatni krok w chmurę
Co więcej, usługa T-Mobile WaaS stała się bazą do dalszego rozwoju środowiska IT w Formaster. Planowane jest szersze wykorzystanie możliwości modelu chmury obliczeniowej, w celu poprawy elastyczności i skalowalności infrastruktury IT. „Kolejnym krokiem będzie migracja do platformy Microsoft Azure i przeniesienie zasobów IT do chmury. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej zapewnić środowisko potrzebne do sprawnego działania naszych systemów produkcyjnych i branżowych. Duże znaczenie ma tu również kwestia bezpieczeństwa. W ramach usługi Azure firma Microsoft bierze na siebie większą część odpowiedzialności za nasze środowisko IT, analogicznie jak teraz T-Mobile odpowiada za nasze środowisko pracy” – podsumowuje Łukasz Słupek.