Rynek
W 2020 roku z platformy webinarowej ClickMeeting skorzystało łącznie blisko 31 mln użytkowników
Na całym świecie liczba wydarzeń zdalnych organizowanych przez platformę webinarową ClickMeeting wyniosła ponad 2,3 mln. Udział w nich wzięło 30,7 mln uczestników, co oznacza przyrost o 262% w stosunku do 2019 roku. Z kolei liczba uczestników w Polsce wzrosła o ponad 1000% – wynika z raportu ClickMeeting „State of Online Events 2021”.
Jak czytamy w badaniu, liczba spotkań i eventów organizowanych za pośrednictwem tej platformy w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o 953%, a płatne wydarzenia zarobiły prawie 2,5 mln złotych. Z kolei globalny wzrost liczby wydarzeń na całym świecie wyniósł 269%. Najczęściej organizowanymi wydarzeniami były webinary na żywo, których odbyło się ponad 1,5 mln. Na drugim miejscu znalazły się spotkania w grupach do 25 osób – blisko 650 tys. Trzecie co do popularności były natomiast webinary, podczas których odtwarzano wcześniej nagrane wystąpienie (ponad 106 tys.) – wskazują autorzy raportu.
Okazuje się, że w czasie lockdownu na popularności zyskały płatne webinary, które dla wielu osób stały się podstawowym źródłem zarobku. I tak, w sumie w 2020 roku na całym świecie za pośrednictwem ClickMeeting odbyło się 8580 płatnych webinarów, które łącznie zarobiły 7,5 mln zł.
Wideokonferencje – nauka oraz narzędzie do sprzedaży
Według danych ClickMeeting, oprócz edukacji online w większych grupach, nawet 44,2% wydarzeń online zorganizowanych w ubiegłym roku stanowiły kursy i szkolenia – w tym również firmowe szkolenia wewnętrzne oraz wprowadzające dla nowych pracowników.
Korzystanie z webinarów w celach sprzedażowych i marketingowych było popularne już przed pandemią, a w roku 2020 ten trend tylko się nasilił, wskazują twórcy raportu, informując, że ze sprzedażą i marketingiem związane było 36,5% wydarzeń online. Większość z nich związana była z prezentacją produktów, zarówno wirtualnych, jak i materialnych.
„Wideo od dawna doskonale sprawdzało się jako narzędzie sprzedaży i marketingu” – mówi Dominika Paciorkowska, dyrektor zarządzająca w ClickMeeting. „Potwierdzają to dane: 94% marketerów twierdzi, że filmy pomogły użytkownikom lepiej zrozumieć ich produkty i usługi, a 78%, że korzystanie z wideo pomogło bezpośrednio w zwiększeniu sprzedaży”.
Praca i eventy online oraz najpopularniejsze funkcje
Platformy webinarowe awansowały do stopnia podstawowych narzędzi codziennej pracy. Spotkania biznesowe, takie jak spotkania zespołów, rozmowy rekrutacyjne, spotkania zarządu, małe konferencje czy warsztaty, stanowiły w 2020 r. 19% wszystkich spotkań na platformie ClickMeeting.
Wprowadzane na szybko wydarzenia online mające na celu zminimalizowanie szkód w branży eventowej wywołanej pandemią okazały się sukcesem, podkreślają autorzy badania. Pozwoliły bowiem zwiększyć liczbę uczestników wydarzeń i dotrzeć do odbiorców z odległych miejsc, którzy w normalnych warunkach prawdopodobnie nie wzięliby w nich udziału. I tak, w ciągu 2020 roku za pośrednictwem ClickMeeting odbyły się 842 wydarzenia dla maksymalnie 10 tys. uczestników.
Z raportu wynika, że najpopularniejszą funkcją używaną przez organizatorów była funkcja prezentacji, z której korzystano w prawie 53% wszystkich webinarów. Kolejne to udostępnianie ekranu (18%), tablica, używana podczas prawie 7% spotkań oraz opcja odtwarzania filmów bezpośrednio z YouTube’a, bez konieczności wchodzenia na stronę (6%).