Sztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy
W Sejmie o budowie silnej pozycji Polski w zakresie AI
Na pierwszym posiedzeniu Podkomisji stałej ds. sztucznej inteligencji i przejrzystości algorytmów Krzysztof Gawkowski, minister Ministerstwo Cyfryzacji podsumował to, co działo się w zakresie wykorzystania rozwiązań sztucznej inteligencji.
„Przez ostatnie lata wiele mówiono. Powstały znakomite książki i opisy tego, jak to systemowo zrobić. Stworzono nawet politykę rozwoju AI. Ale nie doprowadziło to do realizacji jakichkolwiek działań. Tymczasem ostatnie prawie 2 lata to np. gwałtowny rozwój rozwiązań Generatywnej Sztucznej Inteligencji” – podsumował.
Minister zapowiedział także powstanie nowej polityki rozwoju AI, która zacznie działać już w roku 2024 i zostanie oparta na 6 filarach:
1️⃣ AI dla człowieka – Algorytmy mają służyć człowiekowi, tak więc każde nasze działania będą oparte o konsultacje obywatelskie. Na pewno będziemy przeciwko temu, aby stosować biometrię w czasie rzeczywistym, która np. pozwala na analizowanie naszych „ruchów” w miejscu pracy. Chcemy także, aby ostatnie słowo przy podejmowaniu decyzji należało do człowiek, nawet wspartego rozwiązaniami korzystającymi z algorytmów AI.
2️⃣ Prawodawstwo – Ustawy dotyczące rozwoju technologii AI będą tworzone w trybie rządowym, a nie poselskim.
3️⃣ Finanse – Chcemy wesprzeć rozwój polskich rozwiązań AI, w tym modeli generatywnych. Podjęliśmy więc działania, aby w budżecie na rok 2025 znalazł się Fundusz AI, z którego – firmy, organizacje NGO i edukatorzy – będą mogli sfinansować działania związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
4️⃣ Edukacja – Polska jest na 2. miejscu na świecie jeśli chodzi o umiejętności uczniów i studentów w programowaniu. Chcemy, aby Ci zdolni, młodzi ludzie pracowali nad rozwojem AI nie tylko na świecie, ale i w Polsce. Jednym z elementów tych działań są w Ministerstwie Cyfryzacji prace zespołu doradczego PL/AI Sztuczna inteligencja dla Polski.
5️⃣ AI w sektorze publicznym – Będzie to kontynuacja polityki rozpoczętej w przez poprzedni rząd. W jej ramach realizowane są prace nad nową architekturą danych w administracji rządowej czy interoperacyjnością gromadzonych danych w różnych resortach.
6️⃣ Współpraca na poziomie międzynarodowym – w Ministerstwie Cyfryzacji powstał nowy departament, który ma ułatwiać dzielenie się doświadczeniami z innymi państwami. Prowadzone są już rozmowy z przedstawicielami rządów Wielkiej Brytanii czy Japonii.
Z kolei cybersecurity ma objąć wszystkie, powyższe obszary. Algorytmy AI stosowane bez odpowiednich hamulców mogą doprowadzić do wielu nadużyć związanych np. z dezinformacją czy działaniami o charakterze Deep Fake.
Elementem tych działań będzie przyjęcie w Polsce AI Act, ale także prace nad własnymi przepisami, które – w różnych obszarach – będą regulować stosowanie algorytmów AI.
Kolejnym wątkiem prac Podkomisji była Ustawa o zmianie ustawy o związkach zawodowych, która ma dać prawo związkom zawodowym zajrzeć w algorytmy które oceniają pracę ludzi w danej firmie.
Jak powiedział dr hab. Krzysztof Stefański, kierownik Studiów Podyplomowych Ochrony Danych Osobowych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego: “Ustawa jest odpowiedzią na postulaty związków zawodowych. Hiszpania zdecydowała się na taką regulację pierwsza i na razie jako jedyna w UE. Pracodawcy, którzy korzystają z AI w tym zakresie, odmawiają na razie dostępu do swoich algorytmów uznając je za ‘tajemnicę przedsiębiorstwa’“.
“Mamy coraz więcej sygnałów, że AI jest wykorzystywana do oceny kompetencji czy wydajności pracy, także w sytuacjach zwolnień grupowych. Tymczasem dyskutujemy o tym już od 3 lat” – skomentował to z kolei przedstawiciel OPZZ .
Zapraszamy do ciekawej dyskusji na temat AI w Polsce na LinkedIn.