Rynek
Za co Polacy najbardziej lubią technologie i jaki jest nasz stosunek do nich?
Polacy są otwarci na automatyzację i wyręczanie ich przez technologię w wielu obszarach życia – ale pod warunkiem, że mają nad nią poczucie kontroli. Dobrze, gdy aplikacja podsuwa podpowiedzi, ale to do jej użytkownika musi należeć ostatnie słowo. Jeśli chodzi o zaufanie do dostawców takich rozwiązań to najlepiej wypadają banki, a na przeciwnym biegunie znajdują się firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję – tak wynika z badania ING Banku Śląskiego. Jaki jeszcze wnioski płyną z tej analizy?
Badanie, wykonane na dorosłych Polakach, internautach korzystających z usług banków, miało na celu sprawdzenie naszego stosunku do rozwiązań, które w czymś wyręczają lub sugerują działanie. Przy okazji zbadano też ogólne nastawienie do technologii oraz skojarzenia i obawy, jakie ona wywołuje.
Analiza potwierdza, że Polacy są co do zasady otwarci na nowoczesne technologie. Pytani o emocje, jakie odczuwają myśląc o technologii, badani zdecydowanie częściej wskazywali te pozytywne. Są to przede wszystkim zainteresowanie (85%), ciekawość (84%) i pozytywne zaskoczenie (70%). Co ciekawe, najrzadziej wskazywana emocja – zachwyt (50%) – była i tak powszechniejsza niż najczęstsza emocja negatywna – podejrzliwość (37%). Jak się okazuje, obojętność wobec technologii odczuwa jedynie 23% z nas.
Za co lubimy technologie? Przede wszystkim za to, że oferują oszczędność czasu (64%), można z nich korzystać o każdej porze dnia (53%) oraz że ułatwiają wykonywanie różnych czynności (44%). Tylko 6% badanych nie widzi w nowych rozwiązaniach żadnych korzyści.
Pozytywne emocje nie oznaczają, że Polacy nie mają obaw dotyczących technologii i ich rozwoju. Najpowszechniejsze są te dotyczące obszaru danych osobowych – konsekwencji ich wycieku do Internetu, braku kontroli nad tym w jaki sposób są gromadzone i kto ma do nich dostęp. W konsekwencji aż 89% Polaków twierdzi, że stara się udzielać tylko niezbędnych zgód danych osobowych, wynika z raportu.
“Choć w opinii publicznej krąży wiele negatywnych narracji na temat postępu technologicznego i związanych z nim zagrożeń, podsycanych w tym roku dyskusjami na temat AI, Polacy pozostają do niego dobrze nastawieni. Przeważa przekonanie, że technologia po prostu ułatwia życie. Pozytywne nastawienie wynika z praktycznych korzyści, jakie widzimy na co dzień. I to osobiste, indywidualne doświadczenie, przeważa nad odczuwanymi obawami” – komentuje Stanisław Kijowski, strategy director ING Banku Śląskiego.
Jakim dostawcom technologii ufamy?
Z analizy wynika, że banki, obok placówek medycznych i lekarzy, cieszą się największym zaufaniem badanych, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych. To zapewne ten fakt sprawia, że to również banki należą do instytucji, z którymi Polacy są gotowi dzielić się danymi, jeśli ułatwi to i usprawni korzystanie z usług. Na przeciwnym biegunie znalazły się natomiast takie podmioty, jak media społecznościowe, sklepy oraz firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję.
Badanie wskazało również na potencjalne zainteresowanie Polaków tzw. super aplikacjami, które pozwalają załatwiać wiele spraw. Ze stwierdzeniem „chciał(a)bym, żeby jedna aplikacja mogła odpowiadać za jak najwięcej rzeczy – męczy mnie korzystanie z wielu aplikacji” zgodziła się ponad połowa badanych.
Technologia musi dawać wybór
Jeśli chodzi o automatyzację, to widać wyraźnie, że badani chcą zachować kontrolę i nie chcą rezygnować z podejmowania decyzji. Aż 72% badanych zadeklarowało, że lubi, gdy technologia daje im wybór. Kolejne 71% deklaruje wręcz, że to ona daje im większe poczucie kontroli. Dokładnie połowa zadeklarowała, że algorytm podpowiadający rozwiązania to bardzo dobre rozwiązanie. Idea pełnej automatyzacji nie cieszy się jednak popularnością – tylko 32% uważa, że sztuczna inteligencja powinna być wykorzystywana przez banki, podczas gdy 68% twierdzi, że użycie sztucznej inteligencji w sprawach finansowych powinien uzupełniać człowiek.
Badanie przeprowadziła agencja Minds & Roses na zlecenie ING Banku Śląskiego w dniach 21-25 sierpnia 2023 roku metodą CAWI. Wzięła w udział reprezentatywna grupa 1000 osób w wieku 18-65 lat, korzystających z internetu oraz usług banków.