PracaRynek

Zaledwie 13% firm jest w stanie dostosować się do tempa zmian technologicznych

Tak wynika z najnowszej edycji raportu Future of Work 2025, przygotowanego przez Talent Alpha i Proservartner. Co ciekawe, 46% respondentów badania uważa, że ich organizacje przeceniają swoją gotowość technologiczną. 

Zaledwie 13% firm jest w stanie dostosować się do tempa zmian technologicznych

Technologiczny postęp przyspiesza w niespotykanym tempie, a nadążanie za zmianami staje się wyzwaniem dla wielu organizacji. Nie każdy jest w stanie dostosować się do nowych realiów równie szybko, co rodzi zarówno szanse, jak i ryzyka. Adaptacja staje się kluczowym czynnikiem sukcesu, mamy jednak do czynienia z rozbieżnością między oczekiwaniami a rzeczywistością.

„46% firm przecenia swoją gotowość technologiczną, tworząc lukę między percepcją a rzeczywistością. To nie tylko nieefektywność – to zagrożenie dla konkurencyjności i wzrostu. Technologia rozwija się szybko, a niezdecydowanie oznacza utratę pozycji” – komentuje Rakesh Sangani, prezes i założyciel Proservartner.

Organizacje muszą nie tylko nadążać za zmianami, ale nawet je wyprzedzać i umiejętnie nimi zarządzać. Jednak wiele firm zmaga się z rosnącą przepaścią między tempem innowacji a własną zdolnością do adaptacji. Okazuje się, że skala tego wyzwania jest bardzo duża.

„Według badań przeprowadzonych na potrzeby tego raportu, 65% respondentów uważa, że tempo zmian technologicznych w ich branży jest szybsze niż zdolność ich organizacji do adaptacji. Ta powiększająca się luka podkreśla pilną potrzebę budowania przez firmy odporności, zwinności i przyszłościowego podejścia do transformacji cyfrowej” – dodaje Julita Iks, prezeska Talent Alpha.

Reskilling i upskilling: klucz do przetrwania

Technologia zmienia także rynek pracy, a umiejętność dostosowania się do nowych realiów staje się kluczowa – zarówno dla firm, jak i pracowników. Reskilling i upskilling nie są już jedynie opcją, lecz strategiczną koniecznością, uważają twórcy raportu. Co więcej, sami pracownicy doskonale rozumieją wartość rozwoju i oczekują od pracodawców realnych możliwości zdobywania nowych kompetencji.

„7 na 10 badanych podnoszenie kompetencji uważa za kluczowe dla swojego życia zawodowego, a 2 na 5 pomyślałoby o odejściu z pracy, gdyby nie było w niej możliwości rozwojowych. To wyraźny sygnał dla pracodawców: inwestycja w rozwój talentów to nie tylko przewaga konkurencyjna, ale warunek przetrwania. Organizacje, które priorytetowo traktują rozwój kompetencji, zyskają lojalność pracowników i odpowiednie kompetencje potrzebne w erze technologicznej transformacji” – wskazuje Mateusz Żydek, ekspert rynku pracy Randstad Polska.

Według wspomnianego badania, jednym z trzech głównych wyzwań związanych z wdrażaniem nowych technologii jest właśnie brak odpowiednich umiejętności lub talentów znających technologie.

Niewidzialne bariery technologiczne

Technologie to przestrzeń stałych innowacji i dynamicznych możliwości, ale dla wielu osób to także wyzwania, które nie są związane wyłącznie z umiejętnościami technicznymi. Choć branża technologiczna oferuje wiele możliwości, osoby w niej pracujące często napotykają bariery o charakterze psychologicznym.

„Jedną z nich jest tzw. syndrom oszusta – poczucie, że nie zasługuje się na sukces, mimo posiadanych kompetencji i osiągnięć. Dla kobiet wyzwaniem pozostaje również ograniczony dostęp do wzorców do naśladowania oraz wciąż obecne stereotypy płciowe, które wzmacniają przekonanie, że technologia to domena mężczyzn. Dodatkową trudnością jest presja ciągłego bycia na bieżąco z trendami – szczególnie odczuwalna wśród osób wracających do pracy po dłuższej przerwie, np. po urlopie macierzyńskim czy chorobie. Coraz częściej pojawia się również lęk przed automatyzacją i rozwojem sztucznej inteligencji – który zamiast motywować, może zniechęcać do podejmowania kolejnych kroków w rozwoju kariery” – komentuje Wioletta Klimczak, prezeska i współzałożycielka Fundacji IT Girls.

Kluczem do przezwyciężenia tych barier jest posiadanie ich świadomości i realne wsparcie. Firmy, które inwestują w tworzenie wspierających środowisk, w których pracownicy, niezależnie od płci czy doświadczenia, mogą się rozwijać, zyskają lojalność i zaangażowanie. Wspólne pokonywanie tych trudności może otworzyć drzwi do pełnego potencjału, zarówno dla jednostek, jak i całych organizacji, podkreślają twórcy raportu. Jeden z jego rozdziałów poświęcony jest psychologicznym i socjologicznym wyzwaniom towarzyszącym menadżerom i pracownikom.

Pełną treść raport The Future of Work “Lost & Found in Technology” można pobrać pod poniższym linkiem.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *