CyberbezpieczeństwoPolecane tematy

Co to jest phishing? 5 sposobów na to, by rozpoznać phishing

Analizy wskazują, że phishing jest najczęściej wykorzystywany przez cyberprzestępców na potrzeby wyłudzenia określonych, wrażliwych lub cennych danych – jak dane uwierzytelniające, czy finansowe. Dlatego też, większość wiadomości phishingowych przybiera formy naśladujące powiadomienia bankowe, a także wiadomości przesyłane przez operatorów telekomunikacyjnych lub dostawców innych, realizowanych odpłatnie usług. W jaki sposób łatwo odróżnić wiadomość phishingową od prawdziwego komunikatu?

Co to jest phishing? 5 sposobów na to, by rozpoznać phishing

Według ekspertów firmy G Data, cyberprzestępcy często przygotowują ataki phishingowe licząc na błąd ludzki lub nieuwagę i pospiech użytkowników poczty elektronicznej. Tego typu działaniom phisingu sprzyja stosunkowo niska świadomość na temat sposobu funkcjonowania rozwiązań IT oraz skali zagrożeń związanych z bezpieczeństwem danych. Same zaś fałszywe wiadomości wykorzystują m.in. układ, czy kolorystykę znaną z informacji faktycznie wysyłanych przez zaufane instytucje. Jednocześnie, zawarte w wiadomościach phishingowych komunikaty mają skłonić odbiorcę do natychmiastowego działania – tak, by nie poświęcił on czasu na bliższe przyjrzenie się samej wiadomości. “Pomimo tego, że cyberprzestępcy wciąż wykorzystują od kilku lat te same sztuczki socjotechniczne, wciąż wiele osób połyka haczyk” – podkreślają przedstawiciele G Data. Ich zdaniem wiele informacji e-mail phising wysyłanych przez cyberprzestępców posiada jednak pewne wspólne cechy.

Przedstawiamy 5 aspektów, które mogą świadczyć o tym, że konkretna wiadomość stanowi element ataki phishingowego, jednocześnie podpowiadając jak powinna wyglądać ochrona przed phishingiem.

1. Napastnicy często stosują ogólne zwroty okolicznościowe np. „Drogi kliencie”. Tymczasem większość organizacji komunikujących się za pośrednictwem e-maila zna dane adresatów i zwraca się do nich po imieniu lub nazwisku.

2. Zagrożenie wywołane przez niepodjęcie działań. „Jeśli nie odpowiesz na powyższą wiadomość, Twoje konto bankowe zostanie wkrótce zablokowane”. Większość fałszywych wiadomości zawiera różnego rodzaju groźby, ostrzeżenia. Ich autorzy ostrzegają adresata, że brak reakcji może przyczynić się do zamknięcia konta, zerwania umowy, utraty danych, awarii itp.

3. Prośba o udostępnienie wrażliwych informacji. Cyberprzestępcy zazwyczaj proszę o podanie haseł dostępowych, PIN, numerów kart kredytowych itp.

4. Nikt nie jest doskonały. Cyberprzestępcy pochodzą z różnych części globu, dlatego list napisany przez obcokrajowca w języku polskim, może zawierać liczne błędy ortograficzne i gramatyczne.

5. Niewłaściwe adresy. Jedną z najprostszych metod pozwalających na wykrycie oszustwa phisingowe, jest najechanie myszą na link kierujący do strony. Adres witryny pojawi się na ekranie i można sprawdzić czy kieruje do prawdziwego serwisu internetowego, czy jest to typowa strona phishingowa..
Źródło: G DATA

Warto dodać, że – jak czytamy w informacji prasowej G Data – średni czas życia fałszywej witryny internetowej, czyli strony phishingowej przygotowanej przez cyberprzestępców nie przekracza tygodnia. Jednocześnie analizy firmy Verizon pokazują, że najwyższa skuteczność ataków phishingowych przypada na pierwsze minuty ich trwania.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *