Sztuczna inteligencjaPracaRynek

65% dzieci rozpoczynających naukę będzie miało zawody, których jeszcze nie ma – powodem AI

Według najnowszego raportu Światowego Forum Ekonomicznego „Future of Jobs”, nawet 65% dzieci rozpoczynających dziś edukację podstawową będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Dynamiczne zmiany technologiczne, takie jak rozwój sztucznej inteligencji (AI), komputery kwantowe czy zrównoważone technologie, już teraz przekształcają tradycyjne modele zatrudnienia. W tym kontekście kluczowe staje się pytanie: jak młode pokolenie, znane jako generacja Z, odnajdzie się na tym zmieniającym się rynku pracy?

65% dzieci rozpoczynających naukę będzie miało zawody, których jeszcze nie ma – powodem AI

Transformacja rynku pracy ze względu na rozwijające się technologie jest nieunikniona. Zmieniają się również priorytety młodych ludzi – jak wskazuje badanie Gallupa, opublikowane w 2023 roku przez Harvard Business Review, w Stanach Zjednoczonych zauważalny jest spadek entuzjazmu wobec tradycyjnych dyplomów. Trend ten jest jeszcze bardziej widoczny w regionie Azji i Pacyfiku, gdzie młodzież coraz częściej wybiera kariery w mediach społecznościowych, widząc w nich szansę na finansową niezależność i sukces w świecie cyfrowym.

W odpowiedzi na te zmiany globalne firmy modyfikują swoje podejście, stawiając na umiejętności zamiast formalnych kwalifikacji. Programy takie jak staże Google’a, które kładą nacisk na praktyczne doświadczenie, umożliwiają osobom z nietradycyjnym wykształceniem zdobycie pracy w czołowych firmach technologicznych.

Edukacja na miarę Czwartej Rewolucji Przemysłowej

Globalna rewolucja cyfrowa zmienia oblicze przemysłu, a wraz z nią pojawia się potrzeba opracowania nowych modeli edukacyjnych, które pomogą zamknąć rosnącą lukę kompetencyjną. Tradycyjne systemy nauczania coraz częściej zmagają się z wyzwaniami, jakie stawiają platformy takie jak TikTok, YouTube czy rozwijające się branże oparte na sztucznej inteligencji. Przykłady innowacyjnych podejść widać na całym świecie – od Doliny Krzemowej w Kalifornii, po rozwijającą się scenę technologiczną w Nigerii.

Przykładowo, Kabakoo Academies w Mali wykorzystuje sztuczną inteligencję i media społecznościowe do podnoszenia kwalifikacji młodych ludzi, co przyniosło uczestnikom wzrost dochodów o 44% w regionie, gdzie ponad 80% zatrudnienia ma charakter nieformalny. W Korei Południowej AI została włączona do narodowego programu nauczania, a celem jest wyposażenie uczniów i nauczycieli w umiejętności technologiczne do 2025 roku. Niemcy z kolei, dzięki swojemu systemowi dualnemu, łączącemu praktyki zawodowe z nauką akademicką, osiągnęły imponujący wskaźnik zatrudnienia na poziomie 92% wśród absolwentów. Podobnie Malezja rozwija inicjatywę hybrydowych klas, która do 2025 roku ma objąć 400 szkół, a wstępne wyniki wskazują na znaczącą poprawę wskaźników zatrudnienia absolwentów. Arabia Saudyjska, w ramach strategii Vision 2030, zainwestowała 6,4 miliarda dolarów w technologie i szkolenia, a Zjednoczone Emiraty Arabskie realizują narodowy program mający na celu przeszkolenie 100 tysięcy programistów. Te inicjatywy są dowodem zaangażowania tych państw w zmniejszanie luki kompetencyjnej i przygotowanie młodych ludzi na wyzwania przyszłości.

Zetki na rynku pracy

Starsza część pokolenia Z (24-29 lat), która już weszła na rynek pracy, wybiera często elastyczne formy zatrudnienia. Jak wynika z raportu „Portret Freelancera 2024” opracowanego przez platformę Freelancehunt, najpopularniejsze zawody w tej grupie to graficy (41,8%), programiści (19,5%) i copywriterzy (11,2%). Freelancing daje Zetkom możliwość realizacji projektów zgodnych z ich pasjami, a jednocześnie pozwala na zachowanie równowagi między życiem zawodowym a osobistym.

„Zetki chcą podróżować, cieszyć się życiem i wolnością, wyraźnie oddzielając pracę od przyjemności. To coś, czego możemy się od nich uczyć” – mówi Oleg Topchiy, założyciel Freelancehunt.

65% dzieci rozpoczynających naukę będzie miało zawody, których jeszcze nie ma – powodem AI
Źródło: Freelancehunt

Elastyczność kontra wynagrodzenie

Raport „Mind the Gap – How Gen Z is Disrupting the Workplace in 2024” opracowany przez Jabra podkreśla, że elastyczność pracy jest dla pokolenia Z kluczowa. W badaniu przeprowadzonym w 14 krajach aż 35% respondentów wskazało elastyczność jako najważniejsze kryterium wyboru pracy, przewyższające nawet znaczenie wynagrodzenia (4%). W Polsce jednak wynagrodzenie pozostaje nieco ważniejsze – dla 23% młodych ludzi jest to priorytet, podczas gdy elastyczność wskazuje 22%.

Choć Zetki są zadowolone z pracy, często doświadczają wypalenia zawodowego. Raport Jabra ujawnia, że 70% respondentów z tej grupy odczuwa satysfakcję z pracy, ale aż 52% zmaga się z wypaleniem. W Polsce, według danych Freelancehunt, 44% Zetek doświadcza wypalenia, choć tylko 35% planuje zmianę pracy w najbliższym roku.

Gdzie zaprowadzi nas AI?

Mimo powstawania nowych specjalizacji i zawodów, rewolucja AI nabiera tempa przede wszystkim poprzez wykorzystanie technologii przez osoby dzisiaj czynne zawodowo. Wykorzystują one AI zarówno w pracy jak i prywatnie. Nowe zastosowania wdrażane są często w tradycyjnych zawodach i pomagają w rozwoju specjalistów.

69,7% specjalistów już dzisiaj aktywnie korzysta z technologii AI w swojej pracy. Kolejne 17,6% planuje zacząć. Tylko nieliczne zawody jeszcze nie korzystają ze sztucznej inteligencji, ale wydaje się, że to tylko kwestia krótkiego czasu.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *