Rynek

70% Polaków wydaje na subskrypcje do 100 zł – jakie serwisy i usługi najczęściej wybieramy?

Jak podaje raport Santander Consumer Banku „Doświadczenia e-commerce”, 62% Polaków korzysta chociaż z jednej subskrypcji. Najwięcej, bo 38% badanych wydaje na nie między 51 a 100 zł. Najczęściej (86%) Polacy korzystają z serwisów streamingowych jak Netflix czy Player. Drugie miejsce (59%) zajmują usługi dostaw produktów np. Allegro Smart.

70% Polaków wydaje na subskrypcje do 100 zł – jakie serwisy i usługi najczęściej wybieramy?

Dane Santander Consumer Banku wskazują, że 23% Polaków korzysta z wielu usług subskrypcyjnych. 38% deklaruje, że posiada jeden lub dwa pakiety. Z kolei wśród osób, które nie korzystają z takich rozwiązań – 8% rozważa wykupienie ich w przyszłość, a 24% uważa je za niepotrzebne. Jedynie 6% przyznaje, że posiadało kiedyś subskrypcje, ale z nich zrezygnowało.

“Subskrypcje gwarantują szereg korzyści oraz unikalne doświadczenia, przez co dla wielu Polaków wygrywają z tradycyjnymi zakupami. Jednym z kluczowych atutów jest elastyczność oraz stała, określona kwota, za którą mamy dostęp do wybranych usług lub produktów. Według naszego badania 38 proc. użytkowników modeli subskrypcyjnych przeznacza na nie od 51 do 100 zł, a 32 proc. mieści się w przedziale 10-50 zł. Kwoty między 101 a 150 zł wydaje 19 proc., a powyżej 150 zł jedynie 7 proc. badanych” – mówi Patryk Perliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.

Jakie subskrypcje wybierają Polacy?

Najpopularniejsze są usługi streamingowe takie jak Netflix, Spotify czy Max, z których korzysta aż 86% respondentów posiadających aktywne subskrypcje. Druga najchętniej wykupowana subskrypcja to usługi dostawy produktów (59%) jak Allegro Smart. Znacznie niższy odsetek wskazuje na aplikacje do zamawiania jedzenia (18%), takie jak Uber Eats czy Wolt czy pakiety oprogramowania jak Microsoft Office 365 (17%). Występujące w dużych miastach usługi przejazdu (Bolt, Uber) są używane przez 11% ankietowanych.

Jak się okazuje, w zależności od wieku, na znaczeniu zyskują różne subskrypcje. Usługi dostawy produktów najczęściej (74%) wybierają seniorzy. Z kolei z aplikacji do zamawiania jedzenia chętniej korzystają osoby w wieku 40-49 lat – 21% badanych z tej grupy wiekowej. W przypadku usług przejazdów najchętniej wybierają je trzydziestolatkowie – 15% z nich.

Największe korzyści

Według raport „Doświadczenia e-commerce”, niemal 40% ankietowanych za kluczową korzyść subskrypcji uznaje stałą, przewidywalną opłatę. Nieco niższy odsetek (36%) docenia zniżki i promocje, a 35% wskazuje na lepszą cenę za subskrypcje. Wśród korzyści znalazł się jeszcze brak długoterminowego zobowiązania i możliwość rezygnacji w dowolnym momencie (34%), automatyczny pobór opłaty (23%), brak konieczności podejmowania ciągłych decyzji zakupowych (22%), a także automatyczny dostęp do nowych treści (22%). Dla 17% ankietowanych subskrypcje są lepszym wyborem również ze względu na brak konieczności pamiętania o regularnym nabywaniu produktów oraz obaw o ich niedostępność.

Preferencje związane z korzyściami płynącymi z subskrypcji różnią się jednak w zależności od grupy wiekowej. Seniorzy (67%) najbardziej cenią stałe i przewidywalne opłaty. Pięćdziesięciolatkowie natomiast zwracają uwagę na oszczędności wynikające z niższych kosztów w porównaniu do zakupów jednorazowych (43%). Z kolei 41% czterdziestolatków docenia rabaty i promocje dostępne w modelu subskrypcyjnym. W grupie trzydziestolatków największym atutem jest brak długoterminowych zobowiązań oraz możliwość rezygnacji w dowolnym momencie – taką opinię wyraża 45% respondentów. Dla najmłodszych użytkowników, w wieku 18-29 lat, istotną zaletą pozostaje przewidywalność kosztów, co podkreśla 37% badanych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *