BiznesPracaPolecane tematy
Czego tak naprawdę oczekują pracownicy? Czyli efektywność świadczeń pozapłacowych w praktyce
Blisko 90% zatrudnionych w Polsce otrzymuje świadczenia pozapłacowe – wynika z badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych”, przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez SW Research. Badanie zaangażowania pracowników wykazało jednak, że nie cieszą się one 100-procentową popularnością. Raport konkretyzuje również, jakie elementy podnoszą efektywność pracowników oraz jakie czynniki nie pozwalają im skupić się na wykonywanych zadaniach.
Obecnie, gdy na rynku pracy popyt na wykwalifikowanych pracowników przewyższa podaż, stopa bezrobocia jest najniższa od blisko 30 lat, a gotowość do zmiany miejsca zatrudnienia jest większa niż w latach ubiegłych, inwestycje w pracownika m.in. z pomocą świadczeń pozapłacowych stają się standardowym elementem oferty pracy. Mają one nie tylko wesprzeć organizacje w zatrzymaniu u siebie osób już zatrudnionych, ale także pomóc przyciągnąć do firmy nowych, wartościowych kandydatów. Nie ma również wątpliwości, że zadowolony i odpowiednio zmotywowany zespół ma duży wpływ nie tylko na atmosferę w miejscu pracy, ale także na zadowolenie klientów.
Czego tak naprawdę oczekują pracownicy? Jak benefity pozapłacowe wpływają na wydajność i zaangażowanie pracownika?
Jak wynika z badania motywacji pracowników Sodexo pracownikom najczęściej oferowane są ubezpieczenia zdrowotne i dodatkowe ubezpieczenia (kolejno 51% i 39%). Na kolejnym miejscu znajduje się dofinansowanie sportu lub rekreacji (37%). Jednak jak wskazują wyniki, żadne z tych świadczeń nie cieszy się 100% popularnością i zainteresowaniem osób. Z ubezpieczenia zdrowotnego korzysta bowiem 70%, a z dodatkowego 69% zatrudnionych. Dofinansowanie do sportu wykorzystuje trochę ponad połowa respondentów, w tym częściej kobiety niż mężczyźni (58% i 51%). Stosunkowo wysokim zainteresowaniem cieszą się świadczenia pozapłacowe dla praconików związane z dofinansowaniem posiłków, po które sięga 65% osób, które mają do niego dostęp.
Czego natomiast oczekują pracownicy? Jakie są czynniki determinujące zaangażowanie pracowników? Przede wszystkim, ponad 40% respondentów przyznaje, że ich motywację podniesie elastyczny czas pracy. Poza tym istnieją dwa inne istotne czynniki, które wpływają na zaangażowanie pracowników – dostęp do zdrowych przekąsek (34% wskazań) oraz możliwość zjedzenia posiłku w pracy (30%). Wygląda więc na to, że zdrowy styl życia ma dla pracowników coraz większe znaczenie.
Hałas w miejscu pracy to główny czynnik wpływający na koncentrację zatrudnionych osób
Opracowanie Sodexo wskazuje także jakie czynniki związane z miejscem pracy rozpraszają uwagę i nie pozwalają skupić się na zadaniach. 41% osób zatrudnionych w Polsce jako główny element negatywnie wpływający na wykonywane pracy wskazuje hałas. Na drugim miejscu (36%) wymieniana jest nieodpowiednia temperatura (która częściej przeszkadza kobietom niż mężczyznom – kolejno 40 i 30%), a na trzecim brak czasu na zjedzenie posiłku w czasie pracy (31%). Uczucie głodu nie pozwala skupić się na zadaniach 34% kobiet, podczas gdy rozprasza ono uwagę 26% mężczyzn. Nieregularne odżywianie wpływa negatywnie nie tylko na zdrowie i samopoczucie, ale i na efektywność pracy pracownika. Według danych Health Enhancement Research Organization – wartościowy posiłek zwiększa ją aż o 25%.
Kolejnymi elementami wskazywanymi przez ankietowanych wśród tych, które ich rozpraszają jest oświetlenie miejsca pracy. Jak czytamy w badaniu, wydajność pracy pracowników zaburzają źle oświetlone pomieszczenia (25%) i brak naturalnego światła (24%). Blisko 20% zatrudnionych ma także problem ze skupieniem się, gdy pracuje jako część zespołu w open space, dysponuje zbyt małą przestrzenią na biurku lub ma niewystarczająco długie przerwy. Uwagę pracowników rozpraszają również inne osoby jedzące posiłku przy biurku (17%). Co dziesiątemu ankietowanemu przeszkadza też w pracy muzyka lub radio.
Raport Sodexo Benefits and Rewards Services „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” powstał jako efekt ogólnopolskiego badania. Zostało ono zrealizowane w II kwartale 2019 roku przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI). W ramach badania przeprowadzono 1022 ankiety z osobami zatrudnionymi w ramach umowy o pracę, regularnie przebywających w miejscu pracy.