BiznesPracaPolecane tematy

Czego tak naprawdę oczekują pracownicy? Czyli efektywność świadczeń pozapłacowych w praktyce

Blisko 90% zatrudnionych w Polsce otrzymuje świadczenia pozapłacowe – wynika z badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych”, przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez SW Research. Badanie zaangażowania pracowników wykazało jednak, że nie cieszą się one 100-procentową popularnością. Raport konkretyzuje również, jakie elementy podnoszą efektywność pracowników oraz jakie czynniki nie pozwalają im skupić się na wykonywanych zadaniach.

Czego tak naprawdę oczekują pracownicy? Czyli efektywność świadczeń pozapłacowych w praktyce

Obecnie, gdy na rynku pracy popyt na wykwalifikowanych pracowników przewyższa podaż, stopa bezrobocia jest najniższa od blisko 30 lat, a gotowość do zmiany miejsca zatrudnienia jest większa niż w latach ubiegłych, inwestycje w pracownika m.in. z pomocą świadczeń pozapłacowych stają się standardowym elementem oferty pracy. Mają one nie tylko wesprzeć organizacje w zatrzymaniu u siebie osób już zatrudnionych, ale także pomóc przyciągnąć do firmy nowych, wartościowych kandydatów. Nie ma również wątpliwości, że zadowolony i odpowiednio zmotywowany zespół ma duży wpływ nie tylko na atmosferę w miejscu pracy, ale także na zadowolenie klientów.

Czego tak naprawdę oczekują pracownicy? Jak benefity pozapłacowe wpływają na wydajność i zaangażowanie pracownika?

Jak wynika z badania motywacji pracowników Sodexo pracownikom najczęściej oferowane są ubezpieczenia zdrowotne i dodatkowe ubezpieczenia (kolejno 51% i 39%). Na kolejnym miejscu znajduje się dofinansowanie sportu lub rekreacji (37%). Jednak jak wskazują wyniki, żadne z tych świadczeń nie cieszy się 100% popularnością i zainteresowaniem osób. Z ubezpieczenia zdrowotnego korzysta bowiem 70%, a z dodatkowego 69% zatrudnionych. Dofinansowanie do sportu wykorzystuje trochę ponad połowa respondentów, w tym częściej kobiety niż mężczyźni (58% i 51%). Stosunkowo wysokim zainteresowaniem cieszą się świadczenia pozapłacowe dla praconików związane z dofinansowaniem posiłków, po które sięga 65% osób, które mają do niego dostęp.

Czego tak naprawdę oczekują pracownicy? Czyli efektywność świadczeń pozapłacowych w praktyce

Czego natomiast oczekują pracownicy? Jakie są czynniki determinujące zaangażowanie pracowników? Przede wszystkim, ponad 40% respondentów przyznaje, że ich motywację podniesie elastyczny czas pracy. Poza tym istnieją dwa inne istotne czynniki, które wpływają na zaangażowanie pracowników – dostęp do zdrowych przekąsek (34% wskazań) oraz możliwość zjedzenia posiłku w pracy (30%). Wygląda więc na to, że zdrowy styl życia ma dla pracowników coraz większe znaczenie.

Hałas w miejscu pracy to główny czynnik wpływający na koncentrację zatrudnionych osób

Opracowanie Sodexo wskazuje także jakie czynniki związane z miejscem pracy rozpraszają uwagę i nie pozwalają skupić się na zadaniach. 41% osób zatrudnionych w Polsce jako główny element negatywnie wpływający na wykonywane pracy wskazuje hałas. Na drugim miejscu (36%) wymieniana jest nieodpowiednia temperatura (która częściej przeszkadza kobietom niż mężczyznom – kolejno 40 i 30%), a na trzecim brak czasu na zjedzenie posiłku w czasie pracy (31%). Uczucie głodu nie pozwala skupić się na zadaniach 34% kobiet, podczas gdy rozprasza ono uwagę 26% mężczyzn. Nieregularne odżywianie wpływa negatywnie nie tylko na zdrowie i samopoczucie, ale i na efektywność pracy pracownika. Według danych Health Enhancement Research Organization – wartościowy posiłek zwiększa ją aż o 25%.

Kolejnymi elementami wskazywanymi przez ankietowanych wśród tych, które ich rozpraszają jest oświetlenie miejsca pracy. Jak czytamy w badaniu, wydajność pracy pracowników zaburzają źle oświetlone pomieszczenia (25%) i brak naturalnego światła (24%). Blisko 20% zatrudnionych ma także problem ze skupieniem się, gdy pracuje jako część zespołu w open space, dysponuje zbyt małą przestrzenią na biurku lub ma niewystarczająco długie przerwy. Uwagę pracowników rozpraszają również inne osoby jedzące posiłku przy biurku (17%). Co dziesiątemu ankietowanemu przeszkadza też w pracy muzyka lub radio.

Raport Sodexo Benefits and Rewards Services „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” powstał jako efekt ogólnopolskiego badania. Zostało ono zrealizowane w II kwartale 2019 roku przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI). W ramach badania przeprowadzono 1022 ankiety z osobami zatrudnionymi w ramach umowy o pracę, regularnie przebywających w miejscu pracy.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *