Wstępniak
Chmura, chmura, chmura… Słowo to jest dziś odmieniane chyba przez wszystkie przypadki. W każdym z wywiadów w ramach cyklu #IT4business nasi rozmówcy z firm – Żabka Polska, mBank, Echo Investment, InPost, UPC Polska, ProService Finteco i InterCars – podkreślają rolę usług cloud computing. Co ważne nie dotyczy to tylko usług związanych z pracą zdalną, ale także narzędzi pozwalającym szybko dostosować się do szybko zmieniających się realiów rynku i potrzeb konsumentów.
Dużo łatwiej jest dziś firmom, które migrację do chmury zaczęły już kilka lat temu. „Transformacja cyfrowa, którą już od kilku lat przeprowadzamy w Żabce, objęła m.in. budowę tzw. cyfrowego biura. Dzięki temu z dnia na dzień ponad 800 osób pracujących w naszej Centrali mogło zacząć pracować w swoich domach. Nawet osobom, które dotychczas mimo możliwości jakie oferuje nasza firma, nie pracowało zdalnie, bardzo łatwo było zacząć pracować w trybie home office” – mówi Łukasz Taterka, dyrektor Departamentu Informatyki w Żabka Polska. „Co ważne mieliśmy już narzędzia i systemy pozwalające nam na dużo bardziej elastyczne dostosowanie się do szybko zmieniających się warunków otoczenia. Z tego punktu widzenia samo funkcjonowanie w okresie epidemii nie okazało się dużym wyzwaniem. Cały czas migrujemy kolejne nasze systemy IT do modelu cloud computing” – dodaje Michał Masłowski, Senior IT Service Operations Manager w Żabka Polska.
Natomiast UPC Polska przeprowadził pod koniec 2019 roku projekt wdrożenia hybrydowej platformy usług chmurowych Anthos Google Cloud. „Jest to narzędzie umożliwiające nam dziś jednoczesne uruchamianie i rozwijanie aplikacji lokalnie – w naszym centrum danych – oraz bezpośrednio w chmurze, także w modelu multicloud. Dzięki zaś zastosowaniu konteneryzacji możliwe jest automatyczne zwiększanie wydajności aplikacji w okresie wzmożonego jej użycia. Nie wymaga to więc inwestowania w fizyczną architekturę stacjonarną, skracając czas i koszt wdrożenia aplikacji” – wspomina Monika Nowak-Toporowicz, VP, Chief Technology and Information Officer w UPC w Polsce i na Słowacji.
W chmurę, tym razem prywatną, inwestuje właśnie także ProService Finteco. Do sierpnia zmigrowane do niej mają zostać własne centra danych tej organizacji. ProService Finteco jest także w trakcie wdrożenia chmury Microsoft 365. Natomiast jednym z przyjętych w InterCars – jeszcze w czasie „pandemii” wirusa Pieti w roku 2017 – było zdublowanie krytycznej infrastruktury IT. „Nasze systemy funkcjonują więc zarówno w chmurze, jak i w zewnętrznych data center na zasadach kolokacji. Pod tym względem nic się nie zmieniło” – mówi Robert Kucharczyk, CIO w Inter Cars. Echo Investment oparło zaś chatbota Aurelia na dostępnej w chmurze Google Cloud technologii sztucznej inteligencji Dialogflow. „Sama idea narodziła się prawie rok temu, ale rzeczywiście zdecydowanie przyśpieszyliśmy jego uruchomienie właśnie z powodu lockdown. Dziś klient może porozmawiać z Aurelią w zakresie wymagań związanych z poszukiwaniem konkretnej nieruchomości” – opowiada Krzysztof Krzosek, dyrektor IT w Echo Investment. Tego typu przykładów w naszym cyklu #IT4business jest znacznie więcej.
W tym numerze polecamy także serię artykułów poświęconych cyberbezpieczeństwie (str. 56-59). „W ostatnich tygodniach obserwujemy coraz więcej ataków hakerskich, szczególnie wykorzystujących fakt podjęcia przez większość pracowników pracy zdalnej. Można śmiało założyć, że w następnych miesiącach, kiedy jeszcze więcej procesów będzie cyfryzowanych, skala cyberataków przybierze jeszcze na sile” – pisze Karol Okoński, dyrektor zarządzający, lider usług cyberbezpieczeństwa dla sektora publicznego w PwC w Polsce oraz Europie Centralnej i Wschodniej. Wskazuje on także na ryzyka w zakresie cyberbezpieczeństwa i działania, które należy podjąć, aby je ograniczyć.
Warto także przeanalizować to, jak szybko rośnie ilość i wartość międzynarodowych przepływów danych, która w 2014 r. wynosiła 2,3 bln USD, a w 2025 r. osiągnie 11 bln USD. „Dokument edytowany na dysku Google, post opublikowany na facebookowym profilu, albo krótki przejazd elektryczną hulajnogą to – z perspektywy każdego z nas – nic nieznaczące elementy codziennego doświadczenia. Ale wystarczy trochę zmienić punkt widzenia, aby zrozumieć, że wskutek tych rutynowych działań stajemy się – świadomie lub nie – uczestnikami procesów globalizacji” – piszą w książce Katarzyna Śledziewska i Renata Włoch w książce „Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat” wydanej przez Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Adam Jadczak
redaktor naczelny ITwiz