CyberbezpieczeństwoPolecane tematy
Jak unikać fałszywych sklepów internetowych? Uważaj przed Black Friday!
W okresie przed Black Friday i Cyber Monday, czyli wielkimi wyprzedażami analitycy z FortiGuard Labs firmy Fortinet zaobserwowali coraz więcej oszustw związanych z fałszywymi stronami internetowymi, które podszywają się pod oryginalne witryny sklepów.
W okresie od ostatniego weekendu listopada, w którym przypadają Black Friday i Cyber Monday, aż do Bożego Narodzenia, sklepy odnotowują wzrost sprzedaży aż o 30%. Jest to okazja dla cyberprzestępców, którzy tworzą fałszywe witryny i podszywają się pod sklepy, okradając klientów.
„Dla niewprawnego oka takie strony mogą wyglądać bezpiecznie, ale jeśli nie zwrócimy na nie wystarczającej uwagi, może to zakończyć się utratą pieniędzy i danych. Fałszywe strony e-commerce szybko stają się jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla konsumentów i dotyczą wielu branż, gdyż przestępcy chcą w ten sposób zwabić jak najwięcej potencjalnych klientów” – ostrzega Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce.
Sztuczki cyberprzestępców
Wraz z rozwojem technologii zmniejszyła się różnica pomiędzy stronami internetowymi tworzonymi przez profesjonalistów i amatorów. Coraz trudniej jest wykryć fałszywe witryny bez analizy ich kodu. Obecnie ktoś z umiarkowaną wiedzą i umiejętnościami jest w stanie stworzyć sklep e-commerce, i to nawet w ciągu kilku godzin, wystarczy praktyczna znajomość jednego z systemów zarządzania treścią (CMS).
Klienci trafiają zazwyczaj na takie strony poprzez wpisywanie słów kluczowych w wyszukiwarkach. Wpisują nazwę produktu, który chcą kupić i jest on promowany za pomocą odpowiednio umieszczonych słów kluczowych, albo pojawia się w zakładce „zakupy”. Innym sposobem dotarcia do konsumentów są media społecznościowe i reklamy odnoszące do fałszywych witryn.
Jak tego uniknąć?
Na pewno trzeba uważać na produkty, które są wyjątkowo tanie. Należy porównać cenę produktu w kilku sklepach i jeśli znacząco odbiega ona od ceny rynkowej, to należy dokładnie przyjrzeć się witrynie i sprawdzić, czy nie jest fałszywa. Można wysłać e-mail lub skontaktować się telefonicznie z przedstawicielstwem firmy, co do której istnieje podejrzenie, że ktoś może się pod nią podszywać, i w ten sposób zweryfikować, czy podane ceny produktu są właściwe.
Sygnałem alarmowym powinna być też zachęta do jak najszybszego zakupu danego produktu. Na początek warto przyjrzeć się stronie internetowej pod kątem niespójności, takich jak niedopasowane czcionki, niespójne użycie kolorów, zmiany w stylu języka, błędy gramatyczne i ortograficzne itp. Warto też sprawdzić rekordy WHOIS, aby zobaczyć, jak długo domena istnieje oraz najechać kursorem na link do strony zamieszczony np. w mailach, aby sprawdzić, czy zawiera prawdziwy adres domeny.
W przypadku dokonania zakupów na fałszywej stronie należy jak najszybciej zgłosić ten fakt operatorowi karty kredytowej. Oszustwa online można zgłaszać na stronie econsumer.gov. Dowiesz się także, jakie możesz podjąć kroki, by je zwalczać. Skargi pomagają agencjom ochrony konsumentów z całego świata wykryć nieprawidłowości i podjąć wspólne działania, by przeciwdziałać międzynarodowym oszustwom.