Agenda 2023
Quiet quitting – trend czy moda?
Sławomir Panasiuk, VP, CIO KDPW rekomenduje jako temat do agendy CXO HUB 2023 problem zjawiska Quiet Quitting – to długofalowy trend, chwilowa moda? Jak zbudować skuteczny system zarządzania uwzględniajacy interesy pracownika i pracodawcy?
Członkowie Rady Programowej CXO HUB przedstawiają rekomendacje do tematów spotkań naszej społeczności w 2023 r. Jakie tematy zagoszczą w Agendzie CXO HUB “Ludzie – biznes – technologia” – o tym zadecydują głosy samej społeczności. Poprosiliśmy o rekomendacje:
- Dlaczego warto rozmawiać o danym temacie?
- W jaki sposób?
- Z kim?
Zapraszamy do lektury rekomendacji do Agendy CXO HUB 2023 oraz oddania głosu w ankiecie udostępnionej w ramach Grupy CXO HUB w serwisie LinkedIn!
Państwa głos zdecyduje o czym będziemy dyskutować w 2023!
Quiet quitting – czy to trafna definicja?
Ostatnio w psychologii biznesu bardzo popularne stało się zjawisko quiet quitting. Termin quiet quitting oznacza sytuację, w której pracownik wykonuje jedynie ściśle określone obowiązki, przynależne jego stanowisku. W wersji optymistycznej – nie dąży już do wykonania 150% normy, a pozostaje przy 100%. Zyskuje rzeczywisty work-life balance. W wersji pesymistycznej – stopniowo oddala się także od tych celów, podporządkowując całkowicie pracę realizacji swoich zainteresowań czy prywatnych potrzeb.
Zresztą pojawiają się też informacje o quiet firing, czyli stopniowym wypchaniu poza zespół czy firmę osób przez menedżerów, którzy postawę „cichych uciekinierów” oceniają negatywnie. Czy kadrę zarządzającą – i pracowników stać jednak na konflikt na tym polu?
Czy należy to traktować jako trend, z którym będziemy mieli coraz częściej do czynienia, czy jako modę na określenie starego podejście do pracy „nic mi się nie chce”? Termin w przestrzeni publicznej pojawił się w połowie ub. roku, ale towarzyszyły mu głośne wypowiedzi „seniorów” biznesu w Polsce o 16-godz. dniówkach, jakie wyniosły ich na obecne pozycje itp. (dość głośnym echem odbiły się np. wypowiedzi M. Matczaka czy G. Kulczyk). Nie spotkały się one ze zrozumieniem przedstawicieli Generacji Z.
Co powoduje powstawanie tego zjawiska i czy można mu zapobiec? Czy w odniesieniu do branży IT możemy mówić o obserwacji tego typu postaw pracowników, szczególnie z pokolenia Z i czy rzeczywiście dotyczy to tego pokolenia? Na CXO HUB mamy przykłady udanego zaangażowania pracowników w ważne projekty nawet w niesprzyjających (przede wszystkim finansowo) warunkach, np. w COI (za czasów Nikodema Bończa Tomaszewskiego), czy ostatnio w obszarze CyberSec UM Warszawy (z ostatniego spotkania z Szymonem Krupą). Ja także mam dobre doświadczenia odnajdywania celów inspirujących, odświeżających pracowników.
Możemy porozmawiać o uwarunkowaniach psychologicznych, biznesowych tego zjawiska. Proponuję osobę Iwony Skiby, Dyrektor z obszaru psychologii biznesu, GRUPA ODITK. Ale na pewno moglibyśmy także dołączyć inne osoby zajmujące się badaniem tego tematu. Spróbujmy zadać im trudne pytania, aby wypracować skuteczne, dobre podejście.
Jeśli chodzi o technologię – być może tutaj bardziej potrzebowalibyśmy omówienia aspektu wpływu zmiany w komunikacji i konsumpcji elektroniki na postawy życiowe naszych pracowników. I oczywiście – wybierając agendę CXO HUB pokusić się o tematy, które pomogą nam zapobiec cichym ucieczkom.