Na specjalnym spotkaniu dla dziennikarzy Grupa Asseco zaprezentowała innowacyjne projekty z obszaru chmury i sztucznej inteligencji realizowane dla klientów m.in. w Polsce, Hiszpanii, Serbii i na Słowacji. „Cały świat mówi o sztucznej inteligencji. W Grupie Asseco implementujemy AI do rozwiązań oferowanych klientom, ale też stale szukamy nowych pomysłów na wykorzystanie tej technologii” – mówi Adam Góral, prezes zarządu Asseco Poland. Asseco Poland oszacowało potencjalny zwrot z projektów związanych z wdrożeniem rozwiązań opartych o algorytmy AI w Polsce w kilku - najczęściej wymienianych w kontekście tego typu projektów – branż. Ich zastosowanie może wygenerować dodatkowy zysk rzędu 550-900 mln zł rocznie. Szybki rozwój Grupy Asseco „Realizowane przez nas projekty są przykładem tego, że istnieje wiele obszarów, w których AI może przynieść wymierne korzyści. Rozwiązania, które spotykają się z dobrym odbiorem na rynkach lokalnych są następnie oferowane firmom w innych krajach. Współpraca spółek z Grupy Asseco, wymiana wiedzy i doświadczeń sprawiają, że nasze oprogramowanie wspiera organizacje w 62 państwach na 6 kontynentach”- stwierdza Adam Góral. Od 2004 roku Asseco dokonało ponad 140 akwizycji umacniając pozycję wśród producentów oprogramowania obsługującego najważniejsze procesy biznesowe firm z kluczowych sektorów gospodarki. Dziś firma koncentruje się na bieżących projektach oraz rozwoju innowacji, w których ważną rolę odgrywają sztuczna inteligencja i chmura obliczeniowa. Jednym z ostatnich przejęć jest zakup przez Payten Holding - spółkę należącą do Asseco South Eastern Europe - operatora płatności Paygate działającego w Indiach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wartość tej transakcji wyniosła ok. 200 mln zł. „Oceniamy, że doda ona do naszych wyników ok. 2-3 mln USD zysku operacyjnego rocznie” – powiedział Piotr Jeleński, prezes zarządu Asseco SEE. Jego zdaniem, Indie stają się coraz droższym rynkiem jeśli chodzi o inwestycje. Dla inwestorów stają się alternatywnym - wobec Chin - rynkiem z prognozowanymi, bardzo szybkimi wzrostami. „Dziś to amerykańskie firmy konsolidują w największym stopniu rynek dostawców usług płatności. Jednocześnie ‘wyprowadzając’ je poza banki i wchodzą z agresywną ofertą dla spółek z sektora e-commerce” – mówi Piotr Jeleński. „Asseco SEE – po transakcji w Indiach - ma w ofercie już trzy rozwiązania do obsługi płatności” – dodaje. Technologie AI w produktach Grupy Asseco „Sztuczna inteligencja pozwala usprawnić wykonywanie wielu zadań, eliminować błędy czy usuwać wąskie gardła. Nie musi to oznaczać rewolucyjnych zmian w organizacji. Inteligentne algorytmy warto wykorzystać w pierwszej kolejności do optymalizacji poszczególnych procesów biznesowych, np. usprawnienia pracy z dokumentami elektronicznymi” – tłumaczy Rafał Kozłowski, prezes zarządu Asseco Enterprise Solutions. Grupa Asseco chce m.in. dostarczać klientom platformy pomagające im konsolidować ich dane zanim zaczną korzystać z AI. „Rozpoczynamy nową rewolucję przemysłową, napędzaną przez AI. Jako Asseco Spain wciąż rozwijamy innowacyjne narzędzia, a także poszukujemy rozwiązań technologicznych, które nie tylko odpowiadają na obecne potrzeby, ale również pozwolą sprostać wymaganiom przyszłości” – wtóruje mu José Antonio Pinilla Pérez, CEO Asseco Spain Group. „Grupa Asseco Spain jest gotowa umocnić swoją pozycję lidera na rynku hiszpańskim, poszerzając kompetencje w strategicznych obszarach, takich jak: sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo i cyfrowa transformacja” – dodaje. Asseco Spain stała się na tamtejszym rynku liderem rozwiązań związanych z AI. Jednym z nich jest AI Project Assistant. Jest to produkt bazujący na rozwiązaniach hiszpańskiej spółki z Grupy Asseco. AIPA przepisuje stary kod aplikacji, napisany np. w Asemblerze, i przepisuje go na najnowsze języki programowania. Automatyzacja tego procesu może skrócić czas realizacji takiego projektu nawet o 60-80%. Przykładowo projekt dla hiszpańskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych trwał ok. 7 miesięcy, podczas gdy firmy doradcze szacowały go na ok. 2-3 lata. „Zastosowanie AI Project Assistant można podzielić na 4 fazy projektu. Pierwsza to analiza kodu klienta. Druga to migracja ze starego do nowego kodu. Kolejny etap to optymalizacja powstałego kodu i testowanie go m.in. pod kątem bezpieczeństwa IT. Ostatni etap to dostawa narzędzi i usług wspierających nowe rozwiązanie” - wyjaśnia José Antonio Pinilla Pérez. Rozwiązanie to jest oferowane w modelu on-premise. Hiperpersonalizacja doświadczeń klientów Z kolei Things Solver - będący częścią Grupy Asseco South Eastern Europe - stworzył platformę do poprawy doświadczeń kupujących - AI Based Recommender. Opracowuje ona rekomendacje produktów dostosowane do potrzeb klientów, tworzy spersonalizowane kampanie marketingowe oraz przygotowuje informacje o klientach, które wspierają zespół sprzedażowy. Kluczowe funkcje obejmują segmentację opartą na sztucznej inteligencji, dynamiczne udostępnianie treści oraz możliwość sprzedaży dodatkowych dóbr i usług (tzw. cross-sell) we wszystkich kanałach. Things Solver zapewnia firmom możliwość wykorzystania wiedzy zapisanej w danych w celu maksymalizacji sprzedaży i poprawy jakości obsługi. Zdaniem przedstawicieli Asseco SEE, aż 71% konsumentów oczekuje rozwiązań dostosowanych do swoich potrzeb, a najbardziej popularne aplikacje mobilne bazują właśnie na rekomendacjach. AI Based Recommender pozwala na hiperpersonalizację produktów i usług. Serbski klient ABS - Super Kartica – stwierdził, że wdrożenie tego rozwiązania zwiększyło współczynnik konwersji z 2% do 12%. Z kolei Asseco Business Solutions opracowało narzędzie Digital Shelf Recognition pozwalające naskanowanie półek w sklepie pod kątem dostępności produktów i ich ceny, a także oceny wartości tzw. półki. Narzędzie pozwala też upewnić się, że ułożenie, zawartość towaru w sklepie i wszystko, co się znajduje na półce sklepowej (w tym etykiety z cenami), spełnia wytyczne ustalone przez producenta. Aplikacja Asseco Business Solutions przygotowuje też sugestie dla handlowca dotyczące m.in. ekspozycji towaru czy zamówień konkretnego asortymentu. Wyniki są generowane w czasie rzeczywistym. Istotnie skraca to czas pracy handlowców. Digital Shelf Recognition pozwala też na obliczanie współczynników KPI. Dotyczy to oceny stanu zapasów czy prognozy sprzedaży na podstawie skanu półek. Od kilku miesięcy z rozwiązaniem tym można komunikować się w języku naturalnym dzięki rozwiązaniom GenAI. Wśród klientów, którzy stosują to rozwiązanie w Polsce są m.in.: Nestle, Ferrero, czy Oshee. W Asseco Poland z kolei działa AI Factory. Jednym ze stworzonych tam produktów jest Asseco AI Assistant.Narzędzie to może stać się elementem aplikacji mobilnej, czatów czy strony WWW, a także zostać wykorzystane w contact center. Na platformę tę składają się takie moduły, jak: procesy, analityka, kanały (VoiceBot, ChatBot, Message Quees, APIs), dane, komponenty (panel administratora, dashboardy, wizualizacja Conversation Flow i narzędzie do zarządzania kampaniami). Rozwiązanie posiada także własne narzędzie Asseco RAG. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w Asseco AI Assistant umożliwia naturalny kontakt za pośrednictwem kanału głosowego i tekstowego oraz przygotowywanie kontekstowych odpowiedzi. Rozwiązanie umożliwia tworzenie złożonych scenariuszy przy użyciu intuicyjnego, graficznego kreatora. Platforma generuje szczegółowe raporty dotyczące rozmów, efektywności procesów oraz interakcji użytkowników, umożliwiające analizę i optymalizację działań biznesowych. Asseco Poland oferuje to rozwiązanie w modelu SaaS. Jednym z proponowanych zastosowań Asseco AI Assistant jest wykorzystanie go do rozwiązania problemu z wizytami, które się nie odbyły m.in. przez brak kontaktu z pacjentami. W Polsce w tylko roku 2019 było ich aż 17 mln. AI wspiera analizę dokumentacji Aplikacja DORA.ai, wykorzystująca generatywną sztuczną inteligencję, pomaga z kolei bankom spółdzielczym w ustrukturyzowany sposób zweryfikować lukę pomiędzy wewnętrzną dokumentacją, a wymaganiami regulatora. Podstawą działania aplikacji DORA.ai są dokumenty banku analizowane przez silnik AI pod kontem zapisów potwierdzających spełnienie wymogów regulacyjnych. W przypadku wystąpienia braków organizacja może skorzystać z gotowych szablonów dokumentów oraz konsultacji z ekspertami Asseco. W ofercie Grupy Asseco znajdują się też terminale płatnicze Necomplus z GenAI, z którymi można porozumiewać się w języku naturalnym (np. odpytać o podsumowanie transakcji z ostatniego dnia). W 2025 roku w Unii Europejskiej wchodzi dyrektywa, która wymusi wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami, np. niewidomych. Tego typu rozwiązania będą mogły odpowiedzieć na nowe wymogi stawiane sprzedawcom. Necomplus oferuje gotowe modele językowe dostosowane do potrzeb firm oferujących usługi płatnicze. Dzięki temu mogą one zaoszczędzić czas oraz zasoby potrzebne na wytrenowanie własnego modelu i skupić się na rozwoju aplikacji dla użytkownika końcowego.