BiznesRynekPolecane tematy

Retail w 2025 roku – wyzwania legislacyjne i międzynarodowe napięcia będą wpływać na biznes

Wdrożenie systemu kaucyjnego czy przygotowanie na KSeF stawiają przed przedsiębiorcami wyzwania wiążące się z wysokimi kosztami. Dodatkowo, niepewność na arenie międzynarodowej, w tym ryzyko wojny celnej z USA i eskalujące napięcia związane z atakami hybrydowymi, tworzą atmosferę niepokoju.  To może utrudnić dalszy rozwój rynku handlu detalicznego. Co muszą zrobić firmy, żeby sprostać tym wyzwaniom?

Retail w 2025 roku – wyzwania legislacyjne i międzynarodowe napięcia będą wpływać na biznes

Według raportu RetailTech 2024 napięta sytuacja geopolityczna jest istotnym hamulcem rozwoju biznesu w handlu detalicznym. Jako przeszkodę wskazało ją 35% ankietowanych. Przy czym obawy te są bardziej widoczne wśród średnich firm (50-249 pracowników). Niestety, rok 2025 nie zapowiada znaczących zmian, a wręcz przeciwnie – może przynieść liczne wyzwania wynikające z globalnej niestabilności. Trwająca wojna w Ukrainie i napięcia między NATO a Rosją pogłębiają niepewność, która bezpośrednio wpływa na światowe rynki. Hybrydowe działania wojenne, takie jak cyberataki, akcje dezinformacyjne i sabotaż, mogą prowadzić do poważnych strat gospodarczych.

Na arenie międzynarodowej dodatkowym wyzwaniem jest polityka handlowa USA pod rządami prezydenta Donalda Trumpa. Zapowiedzi podniesienia ceł na import towarów z Unii Europejskiej zwiększają ryzyko wojny handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Europą. Według szacunków Instytutu Współpracy, wprowadzenie 60-procentowych ceł na import z Chin oraz podwyżek na towary z innych krajów, może obniżyć globalne PKB o 1% w przyszłym roku. A to oznacza straty rzędu biliona dolarów. Eksperci wskazują, że choć podniesienie ceł przez USA wpłynie negatywnie na polską gospodarkę, to obecność Polski w Unii Europejskiej łagodzi te skutki, ponieważ większość jej eksportu trafia na rynki europejskie.

“W obliczu tak dynamicznej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej, przedsiębiorcy z branży handlu detalicznego muszą opracowywać różne scenariusze działania, żeby skutecznie zabezpieczyć swoje interesy. Kluczowe jest dostosowanie technologii i procesów operacyjnych do zmieniających się warunków, by zachować elastyczność i reagować na nowe wyzwania. Tylko firmy zdolne do szybkiej adaptacji będą w stanie utrzymać swoją pozycję na rynku w tych burzliwych czasach” – komentuje Grzegorz Rogaliński, CEO Exorigo-Upos.

System kaucyjny, KSeF i dyrektywa CSRD zmienią zasady gry

Rok 2025 przynosi też zmiany legislacyjne, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży. Mowa np. o obniżeniu minimalnej składki zdrowotnej, która ma na celu odciążenie firm o niższych dochodach, co wesprze szczególnie małych i średnich przedsiębiorców. Zmiana ta nabiera dodatkowego znaczenia w kontekście regularnie rosnącej pensji minimalnej, która zwiększa koszty pracy dla pracodawców.

Inną ważną kwestią jest przesunięcie terminu wprowadzenia systemu kaucyjnego. Pierwotnie przepisy miały obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku, ale ostatecznie zaczną dopiero od 1 października 2025 roku. Z jednej strony daje to przedsiębiorcom dodatkowy czas na przygotowanie, ale jednocześnie wdrożenie tego rozwiązania będzie wymagało znacznych nakładów finansowych. Dla firm z branży retail oznacza to konieczność dostosowania procesów logistycznych i operacyjnych, co może być dużym wyzwaniem.

Rok 2025 będzie także kluczowy dla przygotowań do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie on obowiązywał w pierwszej kolejności przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł w br., a od 1 kwietnia pozostałych.

“Z naszych badań wynika, że w połowie 2024 roku 38% firm było gotowych na przejście na KSeF, podczas gdy reszta rozpoczynała proces dostosowywania systemów. Dla przedsiębiorstw, które zwlekały, nadchodzący rok stanie się okresem intensywnych inwestycji w cyfryzację i automatyzację procesów księgowych, co będzie miało strategiczne znaczenie dla ich przyszłej konkurencyjności” – wskazuje Grzegorz Rogaliński.

Większe przedsiębiorstwa zmierzą się z kolei z nowymi obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wymóg raportowania kwestii środowiskowych i społecznych wymusza na firmach większą transparentność i dostosowanie się do unijnych standardów zrównoważonego rozwoju. To też wiąże się z dodatkowymi kosztami i reorganizacją procesów.

To wszystko sprawia, że rok 2025 będzie kluczowym sprawdzianem zdolności adaptacyjnych branży i wymusi strategiczne podejście do inwestycji w innowacje oraz technologie.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *