BiznesPolecane tematy
Accenture Fjord Trends 2022: zmiana w podejściu konsumentów do pracy, technologii, marek i środowiska
Raport Accenture Interactive analizuje zachowania, które w obecnym roku będą miały wpływ na kulturę, społeczeństwo i biznes. Zgodnie z wnioskami raportu Fjord Trends 2022, dwa lata pandemii wywołały powszechną zmianę stosunku ludzi do pracy, technologii i planety, a także zmianę ich nawyków zakupowych. Biorąc pod uwagę te czynniki, firmy powinny zmienić sposób prowadzenia biznesu.
Najnowszy, 15. już raport Fjord Trends przedstawia praktyczne wskazówki dla firm, które chcą budować wartość dla klientów, pracowników i społeczeństwa. „Jest on wyraźnym sygnałem dla biznesu – diametralnie zmienia się styl życia konsumentów, relacje międzyludzkie czy stosunek społeczeństw do środowiska. A to oznacza, że zmieni się również sam biznes. Trendy, które zidentyfikowaliśmy, mogą być dla firm przewodnikiem po nowej rzeczywistości, ale też wyzwaniem do uwzględnienia w strategiach” – mówi Krzysztof Ślęczka, CG&S and Digital Commerce Director, Accenture w Polsce.
„Zarówno pracownicy, jak i klienci stają się indywidualistami. Coraz częściej wybierają odpowiedzialnie – tak, aby posłużyć planecie, nawet kosztem wygody. Oczywiście rośnie znaczenie cyfrowej rzeczywistości i dostępu do informacji, a w raporcie pokazujemy już urzeczywistniającą się koncepcję metawersum. Nic też dziwnego, że po dwóch latach pandemii jeden z trendów podkreśla rolę usług związanych ze zdrowiem i troską, nawet w firmach, które nie działają w tym sektorze. Organizacje, które odpowiednio zidentyfikują i przeanalizują zachodzące na wielu płaszczyznach życia zmiany, a następnie dopasują do nich strategie, mogą liczyć na lojalność klientów i w rezultacie wypracują przewagę konkurencyjną” – tłumaczy.
Nowe zachowania konsumentów muszą skłonić firmy do przemyślenia podejścia do projektowania, innowacji i rozwoju. To wynik nowych oczekiwań i zmieniającego się sposobu myślenia pracowników, niedoborów spowodowanych problemami w łańcuchach dostaw, a także powstaniem środowisk wirtualnych, takich jak metawersum. „Nie możemy lekceważyć skali obecnie obserwowanych zmian w relacjach, ani związanych z nimi wyzwań” – powiedział Mark Curtis, Head of Global Innovation and Thought Leadership w Accenture Interactive.
„Decyzje, jakie firmy podejmą w tej sytuacji, mogą wpłynąć na nasz świat i jego funkcjonowanie w większym zakresie, niż jesteśmy w stanie sobie to wyobrazić, kształtując nasze relacje z bliskimi, współpracownikami, społeczeństwem, a także z markami i miejscami. Przed nami czas pełen wyzwań, ale też wielkich możliwości biznesowych, które pozwolą – na bazie nowych relacji – stworzyć rzeczywistość przyjazną ludziom i naszej planecie” – dodaje.
Raport Fjord Trends 2022 przedstawia 5 najważniejszych trendów, które w tym roku wpłyną na społeczeństwo, kulturę i biznes:
1. Bądź sobą
Rosnące poczucie kontroli nad swoim życiem, które ludzie odzyskują 2 lata po rozpoczęciu pandemii, wpływa na to, jak pracują, jakie tworzą relacje i co kupują. Ludzie zadają sobie pytania, kim są i co jest dla nich ważne. Rosnący indywidualizm ma głębokie konsekwencje dla organizacji oraz sposobu, w jaki kierują one pracownikami, jak kształtują dla nich nowe wartości, a także jak dbają o relacje firma-klient.
2. Koniec myślenia opartego na dostatku?
W 2021 roku wiele osób doświadczyło widoku pustych półek, rosnących cen prądu oraz problemów z dostępnością codziennych usług. Choć nieprawidłowości w łańcuchach dostaw mogą się okazać tylko przejściowym wyzwaniem, to ich wpływ się utrzyma i doprowadzi do przejścia od „myślenia opartego na dostatku” – dostępności, wygodzie i szybkości – do bardziej świadomego podejścia w trosce o środowisko. Firmy muszą odnieść się do obaw różnych grup społecznych związanych z dostępnością ich produktów lub usług w skali globalnej.
50% prawie tyle uczestników grupy fokusowej online powiedziało, że jest gotowych przestać lub już przestało – w związku ze zrównoważonym rozwojem - kupować tak dużo odzieży, obuwia i mebli.
3. Następna granica
Metawersum to nadchodząca eksplozja kulturowa, nowy internetowy świat łączący wszystkie istniejące poziomy informacji, urządzenia i przestrzenie, z którymi ludzie wchodzą w interakcje. Społeczeństwo będzie oczekiwać zaangażowania firm w rozbudowę i zagospodarowanie nowego środowiska oferującego nieograniczone możliwości, w którym można zarabiać pieniądze i tworzyć nowe rodzaje zatrudnienia. To miejsce będzie funkcjonowało nie tylko poprzez ekrany i słuchawki – stworzone zostaną doświadczenia i miejsca w realnym świecie, które będą oferować interakcje z cyfrową rzeczywistością.
75% pytanych było podekscytowanych, a nie zmartwionych przyszłością swoich cyfrowych doświadczeń, podkreślając to, że oferują im one lepszą komunikację między ludźmi, lepszy dostęp do informacji i bardziej wygodne życie.
4. Liczy się prawda
Konsumenci oczekują, że będą mogli zadać pytanie i uzyskać odpowiedź natychmiast po wpisaniu go w wyszukiwarkę internetową lub po krótkiej wymianie zdań z asystentem głosowym. Sam fakt, że jest to tak łatwe i szybkie, sprawia, że ludzie zadają coraz więcej pytań. W przypadku firm, zakres pytań klientów oraz liczba kanałów komunikacji stale rośnie. Sposób, w jaki organizacja będzie na nie odpowiadać jest dużym wyzwaniem dla projektantów, ale także kluczowym czynnikiem budującym zaufanie oraz przyszłe źródło przewagi konkurencyjnej.
5. Okazuj troskę
W 2021 roku poświęciliśmy więcej uwagi na dbanie o siebie oraz troskę o innych. Usługi związane z opieką zdrowotną oraz e-zdrowiem zyskały na znaczeniu, stwarzając nowe wyzwania i możliwości dla pracodawców i marek, bez względu na ich powiązanie z sektorami ochrony zdrowia czy medycznym. Kwestie te będą dla nas coraz istotniejsze, a środowisko biznesowe musi odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie w tym obszarze.
Podczas gdy paszporty covidowe były szeroko rozpowszechnione i akceptowane jako rozwiązanie przywracające normalność w funkcjonowaniu społeczeństw, to uczestnicy grup fokusowych sygnalizowali niepokój związany z technologią i coraz większym dostęp firm do danych dotyczących ich zdrowia, a także tego, w jaki sposób mogą one je wykorzystywać. Z drugiej stronu sektor opieki rozwija się poza samą służbą zdrowia, ponieważ sektory nie związane z nim znajdują nowe sposoby okazywania troski klientom.
„W miarę jak konsumenci weryfikują wszystkie swoje relacje, marki powinny działać w ramach dwóch obszarów odpowiedzialności: troszczyć się o świat już dzisiaj, a jednocześnie budować jego przyszłość w sposób przyjazny dla planety, firm i społeczeństwa. Kluczem jest zrozumienie wpływu tych relacji i aspiracji oraz przekształcenie tej wiedzy w efektywne strategie biznesowe budujące znaczenie i wzrost” – powiedział David Droga, CEO and Creative Chairman w Accenture Interactive.
Raport Fjord Trends 2022, który skupia się na aktualnych zachowaniach klientów i ich wpływie na społeczeństwo, kulturę i biznes, jest efektem crowdsourcingu w globalnej sieci ponad 2000 projektantów i innowatorów Accenture z ponad 40 miejsc na świecie.
Więcej na stronie raportu: Fjord Trends 2022: Nowe trendy i wyzwania.