BiznesPolecane tematy

Accenture Fjord Trends 2022: zmiana w podejściu konsumentów do pracy, technologii, marek i środowiska

Raport Accenture Interactive analizuje zachowania, które w obecnym roku będą miały wpływ na kulturę, społeczeństwo i biznes. Zgodnie z wnioskami raportu Fjord Trends 2022, dwa lata pandemii wywołały powszechną zmianę stosunku ludzi do pracy, technologii i planety, a także zmianę ich nawyków zakupowych. Biorąc pod uwagę te czynniki, firmy powinny zmienić sposób prowadzenia biznesu.

Accenture Fjord Trends 2022: zmiana w podejściu konsumentów do pracy, technologii, marek i środowiska

Najnowszy, 15. już raport Fjord Trends przedstawia praktyczne wskazówki dla firm, które chcą budować wartość dla klientów, pracowników i społeczeństwa. „Jest on wyraźnym sygnałem dla biznesu – diametralnie zmienia się styl życia konsumentów, relacje międzyludzkie czy stosunek społeczeństw do środowiska. A to oznacza, że zmieni się również sam biznes. Trendy, które zidentyfikowaliśmy, mogą być dla firm przewodnikiem po nowej rzeczywistości, ale też wyzwaniem do uwzględnienia w strategiach” – mówi Krzysztof Ślęczka, CG&S and Digital Commerce Director, Accenture w Polsce.

Zarówno pracownicy, jak i klienci stają się indywidualistami. Coraz częściej wybierają odpowiedzialnie – tak, aby posłużyć planecie, nawet kosztem wygody. Oczywiście rośnie znaczenie cyfrowej rzeczywistości i dostępu do informacji, a w raporcie pokazujemy już urzeczywistniającą się koncepcję metawersum. Nic też dziwnego, że po dwóch latach pandemii jeden z trendów podkreśla rolę usług związanych ze zdrowiem i troską, nawet w firmach, które nie działają w tym sektorze. Organizacje, które odpowiednio zidentyfikują i przeanalizują zachodzące na wielu płaszczyznach życia zmiany, a następnie dopasują do nich strategie, mogą liczyć na lojalność klientów i w rezultacie wypracują przewagę konkurencyjną” – tłumaczy.

Nowe zachowania konsumentów muszą skłonić firmy do przemyślenia podejścia do projektowania, innowacji i rozwoju. To wynik nowych oczekiwań i zmieniającego się sposobu myślenia pracowników, niedoborów spowodowanych problemami w łańcuchach dostaw, a także powstaniem środowisk wirtualnych, takich jak metawersum. „Nie możemy lekceważyć skali obecnie obserwowanych zmian w relacjach, ani związanych z nimi wyzwań” – powiedział Mark Curtis, Head of Global Innovation and Thought Leadership w Accenture Interactive.

Decyzje, jakie firmy podejmą w tej sytuacji, mogą wpłynąć na nasz świat i jego funkcjonowanie w większym zakresie, niż jesteśmy w stanie sobie to wyobrazić, kształtując nasze relacje z bliskimi, współpracownikami, społeczeństwem, a także z markami i miejscami. Przed nami czas pełen wyzwań, ale też wielkich możliwości biznesowych, które pozwolą – na bazie nowych relacji – stworzyć rzeczywistość przyjazną ludziom i naszej planecie” – dodaje.

Raport Fjord Trends 2022 przedstawia 5 najważniejszych trendów, które w tym roku wpłyną na społeczeństwo, kulturę i biznes:

1. Bądź sobą
Rosnące poczucie kontroli nad swoim życiem, które ludzie odzyskują 2 lata po rozpoczęciu pandemii, wpływa na to, jak pracują, jakie tworzą relacje i co kupują. Ludzie zadają sobie pytania, kim są i co jest dla nich ważne. Rosnący indywidualizm ma głębokie konsekwencje dla organizacji oraz sposobu, w jaki kierują one pracownikami, jak kształtują dla nich nowe wartości, a także jak dbają o relacje firma-klient.

2. Koniec myślenia opartego na dostatku?
W 2021 roku wiele osób doświadczyło widoku pustych półek, rosnących cen prądu oraz problemów z dostępnością codziennych usług. Choć nieprawidłowości w łańcuchach dostaw mogą się okazać tylko przejściowym wyzwaniem, to ich wpływ się utrzyma i doprowadzi do przejścia od „myślenia opartego na dostatku” – dostępności, wygodzie i szybkości – do bardziej świadomego podejścia w trosce o środowisko. Firmy muszą odnieść się do obaw różnych grup społecznych związanych z dostępnością ich produktów lub usług w skali globalnej.

50% prawie tyle uczestników grupy fokusowej online powiedziało, że jest gotowych przestać lub już przestało – w związku ze zrównoważonym rozwojem ­- kupować tak dużo odzieży, obuwia i mebli.

3. Następna granica
Metawersum to nadchodząca eksplozja kulturowa, nowy internetowy świat łączący wszystkie istniejące poziomy informacji, urządzenia i przestrzenie, z którymi ludzie wchodzą w interakcje. Społeczeństwo będzie oczekiwać zaangażowania firm w rozbudowę i zagospodarowanie nowego środowiska oferującego nieograniczone możliwości, w którym można zarabiać pieniądze i tworzyć nowe rodzaje zatrudnienia. To miejsce będzie funkcjonowało nie tylko poprzez ekrany i słuchawki – stworzone zostaną doświadczenia i miejsca w realnym świecie, które będą oferować interakcje z cyfrową rzeczywistością.

75% pytanych było podekscytowanych, a nie zmartwionych przyszłością swoich cyfrowych doświadczeń, podkreślając to, że oferują im one lepszą komunikację między ludźmi, lepszy dostęp do informacji i bardziej wygodne życie.

Accenture Fjord Trends 2022: zmiana w podejściu konsumentów do pracy, technologii, marek i środowiska
Źródło – raport “Fjord Trends 2022: Nowe trendy i wyzwania”.

4. Liczy się prawda
Konsumenci oczekują, że będą mogli zadać pytanie i uzyskać odpowiedź natychmiast po wpisaniu go w wyszukiwarkę internetową lub po krótkiej wymianie zdań z asystentem głosowym. Sam fakt, że jest to tak łatwe i szybkie, sprawia, że ludzie zadają coraz więcej pytań. W przypadku firm, zakres pytań klientów oraz liczba kanałów komunikacji stale rośnie. Sposób, w jaki organizacja będzie na nie odpowiadać jest dużym wyzwaniem dla projektantów, ale także kluczowym czynnikiem budującym zaufanie oraz przyszłe źródło przewagi konkurencyjnej.

5. Okazuj troskę
W 2021 roku poświęciliśmy więcej uwagi na dbanie o siebie oraz troskę o innych. Usługi związane z opieką zdrowotną oraz e-zdrowiem zyskały na znaczeniu, stwarzając nowe wyzwania i możliwości dla pracodawców i marek, bez względu na ich powiązanie z sektorami ochrony zdrowia czy medycznym. Kwestie te będą dla nas coraz istotniejsze, a środowisko biznesowe musi odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie w tym obszarze.

Podczas gdy paszporty covidowe były szeroko rozpowszechnione i akceptowane jako rozwiązanie przywracające normalność w funkcjonowaniu społeczeństw, to uczestnicy grup fokusowych sygnalizowali niepokój związany z technologią i coraz większym dostęp firm do danych dotyczących ich zdrowia, a także tego, w jaki sposób mogą one je wykorzystywać. Z drugiej stronu sektor opieki rozwija się poza samą służbą zdrowia, ponieważ sektory nie związane z nim znajdują nowe sposoby okazywania troski klientom.

W miarę jak konsumenci weryfikują wszystkie swoje relacje, marki powinny działać w ramach dwóch obszarów odpowiedzialności: troszczyć się o świat już dzisiaj, a jednocześnie budować jego przyszłość w sposób przyjazny dla planety, firm i społeczeństwa. Kluczem jest zrozumienie wpływu tych relacji i aspiracji oraz przekształcenie tej wiedzy w efektywne strategie biznesowe budujące znaczenie i wzrost” – powiedział David Droga, CEO and Creative Chairman w Accenture Interactive.

Raport Fjord Trends 2022, który skupia się na aktualnych zachowaniach klientów i ich wpływie na społeczeństwo, kulturę i biznes, jest efektem crowdsourcingu w globalnej sieci ponad 2000 projektantów i innowatorów Accenture z ponad 40 miejsc na świecie.

Więcej na stronie raportu: Fjord Trends 2022: Nowe trendy i wyzwania.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *