Sztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy

74% ludzi czuje się komfortowo z AI, ale tylko nieliczni naprawdę z niej korzystają

Badanie EY – AI Sentiment Index – wskazało, że 74% osób czuje się komfortowo z obecnością AI w ich codziennym życiu. Wyniki wskazują jednak na występowanie tzw. „luki adopcyjnej” czyli różnicy pomiędzy potencjałem a rzeczywistym wykorzystaniem. Największa występuje w przypadku obszaru energetyki – 83% badanych chciałoby używać AI, ale tylko 37% faktycznie to robi. Badanie ujawniło też, że największym zaufaniem netto – czyli różnicą pomiędzy zaufaniem lub jego brakiem do danego podmiotu – w kwestii wykorzystywania narzędzi AI cieszą się firmy technologiczne (26%), a najmniejszym (5%) administracja publiczna.

74% ludzi czuje się komfortowo z AI, ale tylko nieliczni naprawdę z niej korzystają

Wyniki badania EY – AI Sentiment Index – wykazują pozytywny odbiór AI wśród jej użytkowników. Przeważający odsetek osób (81%) uważa, że może pochwalić się „pewną” bądź „dobrą” znajomością AI, a ponad połowa (54%) uważa, że miała ona korzystny wpływ na ich życie, podczas gdy tylko 9% określa go jako negatywny.

Badani podzielili się też swoimi opiniami na temat szans i zagrożeń stwarzanych przez AI. 73% z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że narzędzia AI wspierające tłumaczenia pomagają ludziom się efektywniej porozumiewać, a 67% że sztuczna inteligencja ułatwia czynności, które inaczej wymagałyby specjalistycznego szkolenia lub wiedzy na poziomie akademickim. Dodatkowo 63% zgadza się, że jest to świetne narzędzie do automatyzacji powtarzalnych zadań w miejscu pracy. Z drugiej strony 75% martwi się, że deepfake’i generowane przez AI będą odbierane jako prawdziwe informacje, a 67% obawia się, że bez ludzkiego nadzoru AI może wymknąć się spod kontroli.

Skąd ta luka w korzystaniu ze sztucznej inteligencji?

Badanie wskazało, że we wszystkich obszarach, w których mamy styczność z AI, deklarowane chęci do korzystania z tych rozwiązań są większe, niż realny poziom ich użycia. Podczas gdy aż 84% użytkowników widziałoby zastosowanie AI w sferze finansów, tylko 43% korzystało z takich narzędzi w tym obszarze w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Wskazuje to na istnienie wspomnianej już tzw. „luki adopcyjnej”. W przypadku AI, oprócz sektora finansowego, największa różnica występuje w obszarze energetyki (83% do 37%), współpracy z administracją publiczną (82% do 45%) i zdrowia (81% do 56%).

„Największa luka adopcyjna widoczna jest w obszarach mocno regulowanych, jak finanse, energetyka, czy zdrowie, gdzie wdrożenie AI jest dużym wyzwaniem m.in. pod kątem prawnym. Tak jak w przypadku innych nowoczesnych rozwiązań, gdzie świetnym przykładem jest chociażby dowód osobisty w telefonie czy e-recepty, możemy spodziewać się stopniowego dostosowywania się do biznesowej rzeczywistości” – mówi Bartosz Pacuszka, Partner, Lider Zespołu AI Technology.

Poszczególne obszary, nawet w ramach jednego sektora gospodarki, różnią się również od siebie w kwestii zaufania, jakim użytkownicy darzą AI w ramach konkretnych zastosowań. W przypadku ochrony zdrowia 57% respondentów odpowiedziało, że czuje się komfortowo ze sztuczną inteligencją przewidującą potencjalne problemy zdrowotne, zanim te staną się poważne – względem 18% odpowiedzi negatywnych. Jednak już w przypadku AI w roli praktykującego lekarza przy podstawowych konsultacjach zdrowotnych 38% osób nie czuło się z tym faktem dobrze, w porównaniu do 37% odpowiedzi pozytywnych.

Akceptacja odnośnie stosowania narzędzi AI jest różna także ze względu na podmiot nimi zarządzający. Największym zaufaniem netto (rozumianym jako przewaga osób, które ufają nad tymi, które nie ufają danemu podmiotowi) cieszą się:

  • firmy technologiczne (różnica 26%),
  • przedsiębiorstwa z branży transportowej np. linie lotnicze (25%),
  • podmioty przemysłowe (22%).

Najmniejszym cieszy się natomiast:

  • sektor finansowy (12%),
  • media i branża rozrywkowa (6%),
  • administracja publiczna (5%).

„Dane pokazują, że w wielu miejscach szanse na dalszą popularyzację AI są znaczące, ale warunkiem tego jest przede wszystkim tworzenie rozwiązań, które faktycznie będą rozprawiać się z rzeczywistymi problemami oraz proaktywnie rozwiewać obawy użytkowników, dotyczące m.in. bezpieczeństwa danych czy tworzenia fałszywych treści” – podsumowuje Ewa Nowakowska, Partnerka, Liderka Zespołu AI Data Science & AI Lab.

AI Sentiment Index przygotowano w oparciu o badania EY przeprowadzone pomiędzy grudniem 2024 a styczniem 2025 na grupie 15 060 osób z 15 krajów. Wyniki zostały uzupełnione o pogłębione wywiady ze 135 osobami.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *