CyberbezpieczeństwoSztuczna inteligencjaCIOPolecane tematy
Agenci AI wkraczają do fabryk
Ponad połowa firm produkcyjnych już wykorzystuje agentów AI, a 37% wdrożyło ich więcej niż dziesięć. To fundamentalna transformacja całego łańcucha wartości. Już dziś blisko 80% firm produkcyjnych osiąga ROI z wdrożeń GenAI, przede wszystkim w marketingu i obsłudze klienta, ale przyszłość należy do zastosowań w obszarach kontroli jakości, produkcji i logistyki, gdzie już dziś nawet 1/3 firm osiąga zwrot z inwestycji.

Najnowszy raport „The ROI of AI in manufacturing”, opracowany przez Google Cloud we współpracy z National Research Group powstał na podstawie badania 517 liderów globalnych firm produkcyjnych, w tym dyrektorów generalnych (CEO), finansowych (CFO), informatycznych (CIO) i innych menedżerów wyższego szczebla (https://cloud.google.com/resources/content/roi-of-ai-manufacturing , polskie firmy nie są reprezentowane; wśród uczestników jest 112 firm z Europy – Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i państw skandynawskich).
Jego wyniki dowodzą, że przemysł produkcyjny stoi u progu prawdziwej rewolucji. Sztuczna inteligencja przeszła z fazy eksperymentów do strategicznych wdrożeń, które zmieniają sposób projektowania, produkcji i dostarczania produktów. Wdrożenia agentów AI reprezentują szerokie spektrum złożoności, od chatbotów opartych na Gen AI po wyrafinowane systemy wieloagentowe, które mogą podejmować działania w imieniu użytkownika, pod jego kontrolą.
Przemysł stawia na agentów
Podczas gdy jeszcze rok temu dyskusje koncentrowały się wokół generatywnej AI i chatbotów, dziś przemysł stawia na znacznie bardziej zaawansowane rozwiązanie – agentów AI.
Liczby mówią same za siebie: 56% kadry kierowniczej w sektorze produkcyjnym potwierdza, że ich organizacje już wykorzystują agentów AI. Co więcej, aż 37% firm wdrożyło w obszarze produkcji więcej niż dziesięciu takich agentów, co według autorów raportu świadczy o przejściu od eksperymentów do budowania fundamentalnej warstwy automatyzacji.
Wiara w potencjał tej technologii znajduje odzwierciedlenie w budżetach. Ponad połowa (55%) menedżerów deklaruje, że więcej niż połowę przyszłych nakładów na AI przeznaczy właśnie na agentów AI.
ROI z produktywności i poprawy doświadczenia klienta
Rosnące inwestycje wynikają zapewne z osiąganych już rezultatów. Według raportu, 78% kadry kierowniczej deklaruje osiąganie zwrotu z inwestycji w generatywną AI. To wzrost w porównaniu z 72% rok wcześniej. Kluczowe jest jednak to, gdzie zwrot jest najwyraźniej widoczny.
Aż 75% menedżerów potwierdza poprawę produktywności dzięki Gen AI. Szczególnie znaczący jest wzrost wydajności pracowników spoza działów IT – z 56% do 65%. Prawie połowa firm (45%) odnotowała zwrot z inwestycji w przypadkach użycia związanych z codzienną produktywnością, takich jak obsługa e-maili, dokumentów czy spotkań.
64% ankietowanych liderów wskazuje na poprawę doświadczenia klienta, a 86% z nich mówi o wzroście o co najmniej 6%. W branży, gdzie produkty stają się coraz bardziej złożone technicznie, AI syntetyzuje obszerne instrukcje i dzienniki napraw, znacząco podnosząc jakość obsługi. 42% firm już osiągnęło ROI w obszarze obsługi klienta i serwisu terenowego.
Choć odsetek firm zgłaszających wzrost biznesowy spadł z 67% do 60%, ci którzy osiągnęli sukces, odnotowali spektakularne rezultaty. Aż 89% organizacji, które zanotowały wzrost przychodów dzięki Gen AI, szacuje go na poziomie 6% lub więcej. To sygnał, że prawdziwa wartość pochodzi ze skalowanych i zintegrowanych wdrożeń, nie z projektów pilotażowych.
Gdzie Agenci AI działają już dziś, gdzie zadziałają jutro
Praktyczne zastosowania agentów AI obejmują szerokie spektrum funkcji biznesowych. Na pierwszym miejscu – ex aequo z 56% wdrożeń – znajdują się obsługa klienta oraz marketing. Jednak tuż za nimi plasują się “cięższe tematy”, jak kontrola jakości (54%), planowanie produkcji (48%) oraz łańcuch dostaw i logistyka (47%).
Pod względem zwrotu z inwestycji, obecnie przodują działy marketingu (40% zgłasza ROI) oraz obsługi klienta (38%). To funkcje są najbardziej powtarzalne i stosunkowo łatwe do zautomatyzowania.
Prawdziwa rewolucja dopiero się jednak zaczyna. Największy potencjał ROI tkwi bowiem w podstawowych procesach produkcyjnych, które do tej pory pozostawały domeną człowieka. Kontrola jakości (35% firm już zgłasza ROI), fabryka i produkcja (32%) oraz łańcuch dostaw i logistyka (31%) to obszary, w których agenci AI mogą przynieść prawdziwie transformacyjny wpływ.
W przyszłości można spodziewać się agentów AI, którzy samodzielnie dostosowują harmonogramy produkcji do zmieniającego się popytu lub integrują się z systemami wizyjnymi, aby w czasie rzeczywistym automatycznie korygować przyczynę usterki.
Wyzwaniem jest bezpieczeństwo i wsparcie zarządu
Droga do pełnego wykorzystania potencjału AI nie jest pozbawiona przeszkód. Największym zmartwieniem dla 37% menedżerów pozostaje prywatność i bezpieczeństwo danych. Jest to kluczowa kwestia przy wyborze dostawców modeli językowych. Rozwiązaniem będzie nowoczesna, zintegrowana strategia danych, która od pierwszego dnia cyklu życia AI potraktuje kwestie bezpieczeństwa priorytetowo.
Równie istotne jest wsparcie najwyższego kierownictwa. Organizacje z pełnym wsparciem na poziomie C osiągają ROI w 84% przypadków, w porównaniu do 75% bez takiego wsparcia. To dowodzi, że sukces wymaga nie tylko technologii, ale i strategicznego zaangażowania całej organizacji.
Współpraca człowieka z agentami AI
Autorzy raportu przekonują, że przemysł produkcyjny przechodzi od eksperymentowania do strategicznego i pragmatycznego inwestowania w AI. 58% organizacji finansuje Gen AI z dodatkowych, nowych budżetów. Oznacza to, że traktują ten obszar jako inwestycję strategiczną, nie koszt operacyjny.
W miarę jak agenci AI przejmują powtarzalne zadania, rola człowieka fundamentalnie się zmienia. Z „wykonawcy” ewoluujemy w kierunku „projektanta, trenera i strategicznego orkiestratora” inteligentnych systemów.







