PracaSztuczna inteligencjaPolecane tematy
AI przyspiesza przejście na styl zarządzania talentami oparty na umiejętnościach
Ponad połowa (51%) liderów biznesowych obawia się luki kompetencyjnej w przyszłości, a tylko 32% jest przekonanych, że ich organizacja posiada umiejętności niezbędne do osiągnięcia długoterminowego sukcesu, wynika z raportu The Global State of Skills, autorstwa Workday. Dlatego organizacje przyspieszają przejście na strategie zarządzania talentami oparte na umiejętnościach.
W miarę jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje gospodarkę, kompetencje wymagane na rynku pracy szybko ewoluują. Jednak wiele organizacji nie ma pełnej wiedzy na temat aktualnego stanu umiejętności swoich pracowników. Tylko 54% liderów deklaruje, że posiada klarowny obraz kompetencji w swoich zespołach.
Ta rosnąca niepewność ujawnia ograniczenia tradycyjnego podejścia do zarządzania talentami, które koncentruje się na tytułach zawodowych, stopniach naukowych i stanowiskach u poprzednich pracodawców. W odpowiedzi organizacje przyspieszają przejście na strategie zarządzania talentami oparte na umiejętnościach. Przedkładają one zdolności danej osoby ponad tradycyjne kwalifikacje i zapewniają bardziej elastyczne, bazujące na danych podejście do zatrudniania, rozwijania i wdrażania talentów.
Kluczowe wnioski z badania:
- Strategie oparte na umiejętnościach nie są już koncepcją „pracy przyszłości”, a źródłem przewagi konkurencyjnej. Ośmiu na dziesięciu (81%) liderów zgadza się, że przyjęcie podejścia opartego na umiejętnościach napędza wzrost gospodarczy poprzez poprawę produktywności, innowacyjności i zwinności organizacyjnej.
- Ta zmiana już się dzieje. Ponad połowa (55%) organizacji na całym świecie rozpoczęła przejście do modelu zarządzania talentami opartego na umiejętnościach, a kolejne 23% planuje rozpocząć ten proces w tym roku.
- Poza wpływem na biznes, strategie oparte na umiejętnościach mogą pomóc zlikwidować luki w dostępie do możliwości zawodowych. Wśród kluczowych korzyści wdrożenia takiego podejścia liderzy wymieniają szerszy dostęp pracowników do ofert pracy (82%), większą równość w miejscu pracy (72%) oraz niższy poziom bezrobocia (61%).
Rola AI w transformacji
Sztuczna inteligencja jest zarówno katalizatorem, jak i czynnikiem umożliwiającym tę zmianę. Rozwój AI nie tylko rewolucjonizuje miejsca pracy, ale również pomaga organizacjom w budowaniu bardziej elastycznej, opartej na umiejętnościach kadry pracowników. Z badań wynika, że sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w transformacji poprzez:
- upłynnienie wykonywania rutynowych i powtarzalnych zadań (52% liderów zgadza się z tym stwierdzeniem),
- usprawnienie procesu podejmowania decyzji dzięki wykorzystaniu danych (52% liderów zgadza się z tym stwierdzeniem),
- personalizację programów uczenia się i rozwoju (47% liderów zgadza się z tym stwierdzeniem),
- przewidywanie przyszłych potrzeb w zakresie umiejętności (zgadza się z tym 45% liderów).
AI rozwija się, ale ludzkich umiejętności nie zastąpi nikt
Podczas gdy kompetencje techniczne należą do najbardziej poszukiwanych, badanie Workday podkreśla równie krytyczne zapotrzebowanie na wyjątkowe umiejętności ludzkie. Funkcje społeczne, takie jak komunikacja i praca zespołowa, a także zdolności indywidualne, w tym odporność i kreatywność, są obecnie wymieniane na liście największych słabości kompetencyjnych w organizacjach. Za nimi znalazły się biegłość cyfrowa w korzystaniu m.in. ze sztucznej inteligencji i oprogramowania.
Jest to spójne z wynikami raportu Workday Elevating Human Potential: The AI Skills Revolution. Wskazują one, że budowanie relacji, empatia, umiejętność rozwiązywania konfliktów i podejmowanie etycznych decyzji mają kluczowe znaczenie dla sukcesu w gospodarce opartej na sztucznej inteligencji.
„Sztuczna inteligencja kształtuje na nowo miejsce pracy, ale element ludzki nigdy nie był w nich tak istotny. Organizacje, które przyjmą podejście nastawione na umiejętności, nie tylko uwolnią potencjał sztucznej inteligencji, ale także będą w stanie wykorzystać ludzką pomysłowość w nowy i transformacyjny sposób” – uważa Chris Ernst, Chief Learning Officer w Workday.
Wyzwania wdrożenia i kierunek rozwoju
Wykorzystanie strategii opartych na umiejętnościach nabiera rozpędu, ale nie jest wolne od przeszkód. Do kluczowych barier, zdaniem liderów biznesowych należą:
- czas wymagany do przekwalifikowania pracowników (43%),
- opór wobec zmian (38%),
- brak infrastruktury wspierającej zarządzanie talentami oparte na umiejętnościach (28%),
- nieodpowiednie narzędzia do mierzenia umiejętności (28%).
Jak wynika z badania, sama technologia nie jest rozwiązaniem. Przezwyciężenie tych wyzwań wymaga reformy sposobu myślenia – takiej, która obejmuje klarowną komunikację korzyści (48%) oraz skuteczne zarządzanie zmianą (48%). To pozwoli zwiększyć poziom wdrożenia nowych strategii w organizacjach, podsumowują autorzy raportu.