CDOBiznesPREZENTACJA PARTNERA

Alphamoon: Wykorzystanie sztucznej inteligencji winduje automatyzację procesów na nowy poziom

Promocja

Z dr Adamem Gonczarkiem, dyrektorem ds. technologii w Alphamoon rozmawiamy o przykładach i możliwościach zautomatyzowania procesów przy zastosowaniu sztucznej inteligencji, istocie inteligentnej automatyzacji procesów biznesowych, a także o perspektywach rozwoju i dostępnych za sprawą tego typu technologii korzyściach biznesowych.

Alphamoon: Wykorzystanie sztucznej inteligencji winduje automatyzację procesów na nowy poziom

Wiele firm zauważa, że dzięki zautomatyzowaniu powtarzalnych operacji jest w stanie wyeliminować wąskie gardła w wewnętrznych procesach, zwiększyć potencjał do skalowania i podnieść konkurencyjność rynkową. Aspekty te nabierają szczególnego znaczenia właśnie dzisiaj, gdy szybkość oraz jakość obsługi klienta staje się źródłem przewagi biznesowej.

Inteligentna automatyzacja podbija świat biznesu, ale jest to stosunkowo nowe pojęcie. Do w praktyce oznacza?

Specyfika funkcjonowania wielu organizacji w dużej mierze opiera się na powtarzalnych, rutynowych procesach. Są to przeważnie czynności proste, nie wymagające znaczącego zaangażowania czy kwalifikacji, ale niezbędne do sprawnego działania przedsiębiorstwa. Przykładem może być tu ręczne przepisywanie danych z dokumentów finansowych, np. faktur.

Z pomocą przychodzi tu automatyzacja procesów, która pozwala ograniczyć skalę niezbędnego udziału pracowników – i pozwolić im na zaangażowanie w działania mające większy potencjał dla rozwoju działalności. Większość dostępnych do niedawna rozwiązań wspierających automatyzację procesów opierała się na zdefiniowanych wcześniej algorytmach. O inteligentnej automatyzacji możemy mówić za sprawą wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji, które są w stanie m.in. naśladować człowieka w zadaniach takich jak analiza obrazu, dźwięku czy tekstu pisanego. Wykorzystanie sztucznej inteligencji winduje automatyzację procesów na nowy poziom

Dlaczego to właśnie branża finansowa oraz działy księgowe jako pierwsze sięgnęły po tego typu rozwiązania?

Branża finansowa chętnie adaptuje nowe technologie nie bez powodu. Mnogość procesów biznesowych i idący za tym olbrzymi wolumen dokumentów powoduje, że to właśnie w organizacjach sektora finansowego istnieje duży potencjał do osiągania za sprawą automatyzacji wymiernych korzyści biznesowych. Wiele firm zauważa, że dzięki zautomatyzowaniu powtarzalnych operacji jest w stanie wyeliminować wąskie gardła w wewnętrznych procesach, zwiększyć potencjał do skalowania i podnieść konkurencyjność rynkową. Aspekty te nabierają szczególnego znaczenia właśnie dzisiaj, gdy szybkość oraz jakość obsługi klienta staje się źródłem przewagi biznesowej. Narzędzia z zakresu inteligentnej automatyzacji pozwalają usprawnić działanie organizacji także w kontekście procesów związanych z obsługą klientów.

Weź udział w webinarium!

Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób Inteligentna Automatyzacja wspiera działy księgowe, zakupowe i controllingowe, pozwalając zaoszczędzić do 80% czasu pracy oraz 90% kosztów, weź udział w bezpłatnym webinarium organizowanym przez firmę Alphamoon. Webinarium pt. “Automatyzacja procesów księgowych” odbędzie się 16 września 2021 roku o godzinie 12:00.

Link do rejestracji: https://alphamoon.clickmeeting.com/automatyzacja-procesow-ksiegowych/register

Czym rozwiązania z zakresu inteligentnej automatyzacji różnią się od klasycznych narzędzi do konwersji tekstu z plików graficznych do dokumentów tekstowych?

Narzędzia wspierające inteligentną automatyzację mają kilka przewag na rozwiązaniami typu OCR, przykładowo, w obszarze obsługi faktur. Po pierwsze, klasyczne systemy klasy OCR działają jedynie na ustalonych szablonach dokumentów, a systemy inteligentne potrafią rozpoznawać informacje z dotychczas nieznanych formatów, rozumiejąc zawarte w dokumencie informacje na podstawie kontekstu, w którym się pojawiają. Po drugie, w przeciwieństwie do klasycznych OCR-ów, systemy inteligentne potrafią douczać się w trakcie pracy. Bazując na poprawkach dokonanych przez człowieka, stale poprawiają jakość działania w przyszłości.

Dodatkowo, klasyczne rozwiązania typu OCR wymagają ręcznego sprawdzenia wszystkich informacji wydobytych z zeskanowanych wcześniej dokumentów, aby zminimalizować ryzyko błędu. Konieczność dokonywania ręcznej weryfikacji znacznie ogranicza jednak efekt wykorzystania automatyzacji. Dla porównania, systemy korzystające ze sztucznej inteligencji są w stanie samodzielnie zdecydować jakie dane wymagają weryfikacji przez człowieka, zapewniając przy tym w pełni autonomiczną obsługę i gwarancję skuteczności w obsłudze dużej części dokumentów. Wszystko otwiera zupełnie nowe możliwości w zakresie automatyzacji procesów biznesowych.

Jakie korzyści biznesowe stają się realne za sprawą zautomatyzowania obsługi dokumentów księgowych?

Automatyzacja takich procesów odciąża ludzi w rutynowej i powtarzalnej pracy, obniża koszty związane z przetwarzaniem dokumentów, a tym samym uwalnia potencjał przedsiębiorstwa do rozwoju i wzrostu. Dzięki zwiększeniu przepustowości i obniżeniu czasu obsługi daje też możliwość dynamicznego skalowania i dostarczania usług o wysokiej jakości, co przekłada się zadowolenie klientów, a w dłuższej perspektywie poprawę jego pozycji biznesowej.

Dlaczego zatem rozwiązania z zakresu inteligentnej automatyzacji nie są jeszcze powszechne?

Jesteśmy dopiero na początkowym etapie upowszechnienia rozwoju, a co za tym idzie także upowszechnienia rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją. Jednocześnie, skala wykorzystania rozwiązań pozwalających na inteligentną automatyzację procesów biznesowych rośnie wolniej niż jest to możliwe. W dużej mierze winny jest tu niski poziom świadomości potencjału i korzyści realnych do osiągnięcia za sprawą technologii inteligentnej automatyzacji. Dodatkowo, w niektórych organizacjach problematyczny staje się sam proces wdrożenia takich technologii. Projekty takie mogą jednak okazać się długie i kosztowne jedynie wówczas, gdy wewnętrzne systemy przedsiębiorstwa nie są dostosowane do szybkiej i zwinnej integracji np. przez REST API.

Alphamoon: Wykorzystanie sztucznej inteligencji winduje automatyzację procesów na nowy poziom

Jakie są perspektywy dalszej automatyzacji procesów księgowych? Na jakie rozwiązania możemy liczyć w perspektywie kolejnych 5 lat?

Na pewno będziemy obserwować rozszerzenie automatyzacji na kolejne procesy biznesowe i obszary wykorzystania. Jednym z nich może być, przykładowo, automatyzacja dekretacji i samego procesu obiegu dokumentów w organizacji. Dynamiczny rozwój metod sztucznej inteligencji spowoduje też, że w perspektywie kilku lat działanie tych systemów zbliży się lub nawet przekroczy skuteczność pracy ludzkiej, co przełoży się na bardzo wysoki poziom automatyzacji.

Dodatkowo, realne stanie się automatyzowanie procesów biznesowych w sposób kompletny i całościowy, dzięki czemu dane na wejściu procesu będą w pełni automatycznie przekładane na akcje lub decyzje na wyjściu. Przykładowo, pobrane na wejściu systemu dokumenty finansowe będą mogły zostać w pełni automatycznie przełożone np. na automatyczne płatności.

Czy zatem z biegiem czasu roboty nie zastąpią pracowników księgowych?

Inteligentna automatyzacja z pewnością nie zabierze pracy pracownikom księgowym, a jedynie pomoże im w czynnościach powtarzalnych i rutynowych. Dzięki temu potencjał ludzki może być wykorzystany do pracy bardziej kreatywnej wszędzie tam, gdzie trzeba podejmować niestandardowe decyzji, a także brać odpowiedzialność za wykonane działania.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *