BiznesPracaPolecane tematy

Coraz więcej firm przechodzi na pracę zdalną – jak przygotować się do home office?

Zgodnie z przyjętą przez Sejm specustawą dotyczącą koronawirusa, pracodawcy mogą zlecić swoim pracownikowi pracę zdalną. Póki co, nie ma jeszcze danych ile firm zdecydowało się już na taki ruch, a tym bardziej ile jeszcze nań się zdecyduje. Szacuje się jednak, że około 2,5 miliona Polaków zatrudnionych jest w branżach, które dają taką możliwość.

Coraz więcej firm przechodzi na pracę zdalną – jak przygotować się do home office?

Wymuszone pandemią koronawirusa przejście do reżimu pracy zdalnej nie jest w pełni możliwe w każdej firmie, ale wszędzie tam, gdzie jest możliwe – jest warte poważnego zainteresowania. Wdrożenie modelu home office stanowi jednak wyzwanie zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników. Z perspektywy organizacji biznesowej wymaga bowiem m.in. zmiany zasad współpracy i przebiegu wielu procesów biznesowych, a także wdrożenia rozwiązań pozwalających na sprawną i bezpieczną współpracę oraz współdzielenie firmowych dokumentów i danych. Szerzej na ten temat piszemy w artykule: “Koronawirus: jak wprowadzić home office i digitalizację procesów w krótkim czasie“.

Przejście na model pracy zdalnej to również szereg wymagań dla pracowników. O zasadach efektywnej pracy w reżimie home office przypominają eksperci zajmującej się rekrutacją i doradztwem HR firmy Antal. Najważniejsze zalecenia związane z organizacją pracy w domu to:

1. Dobrze zaplanowana praca
Pierwszą rzeczą, którą każdy pracownik powinien zrobić przed rozpoczęciem właściwej pracy jest jej dokładne zaplanowanie w porozumieniu z pracodawcą, w tym rozpisanie bieżących, zleconych mu zadań w punktach, pogrupowane ich według priorytetu.

2. Regularne przerwy
Podczas pracy w domu każdy ma prawo do przerwy. Warto więc wyjść na spacer i dotlenić umysł. Można też nastawić pranie lub umyć naczynia. Należy pamiętać, że zbyt długa izolacja i praca bez odpoczynku jest pewnym sposobem na szybkie wypalenie zawodowe.

3. Wydzielone miejsce i porządek na stanowisku pracy
Dobra organizacja zaczyna się od uporządkowania przedmiotów wokół wydzielonego stanowiska pracy. Należy wyeliminować zbędne elementy, które będą tylko rozpraszały, a przygotować potrzebne urządzenia i narzędzia do wykonywania zadań. Zasilacze, notatnik czy wodę należy trzymać w pobliżu – mając je pod ręką, unikniemy zbyt częstego przerywania pracy.

4. Narzędzia ułatwiających organizację i współpracę
Wydatnym wsparciem w warunkach pracy zdalnej są rozwiązania umożliwiające współpracę z innymi osobami na odległość i te, które usprawniają samodzielną organizację pracy. Jak przekonują eksperci firmy Antal, ważną rolę odgrywa także zdalna komunikacja, zaś sprawną pracę zespołową ułatwiają takie narzędzia jak Slack, Microsoft Teams czy Skype. Warto również „zaprzyjaźniać się” z managerami zadań takimi jak Todoist, Trello czy Asana.

5. Lista “To do”
Regularne prowadzenie kalendarza i uzupełnianie go o kolejne obowiązki pozwoli konkretnie zaplanować tydzień. Można w ten sposób wygospodarować czas na niespodziewane zadania co pozwoli rozsądnie zarządzać terminami. Dzięki temu nie przeoczymy żadnego upływającego terminu, a w rezultacie znacznie ograniczymy poziom stresu, który w realiach przymusowej pracy zdalnej może być wyższy niż podczas wykonywania obowiązków w warunkach biurowych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *