InfrastrukturaCDOPolecane tematy
Druga fala pandemii wzmogła zainteresowanie VDI. Co wyróżnia Wirtualny Pulpit od Exatel?
Advertorial
Wirtualizacja desktopów jest trendem błyskawicznie rosnącym w odpowiedzi na potrzebę zapewnienia środowiska pracy zdalnej. Wirtualny Pulpit to usługa VDI dostarczana przez Exatel, która przebija oferty dostępne na krajowym rynku. Świadczona jest z centrum danych w Polsce, obejmuje pełen zakres lokalnego wsparcia, spięta została z ekosystemem cyberbezpieczeństwa największego, polskiego operatora telekomunikacyjnego.
Zdalne środowisko pracy pozostanie z nami po epidemii COVID-19 na dłużej. Już teraz rozproszonej, zwirtualizowanej organizacji – docelowo zmierzającej w stronę modelu hybrydowego, łączącego pracę w biurze z pracą zdalną – można zapewnić długofalowy model działania, bezpieczny i skalowalny.
Wyzwania drugiej fali pandemii
W trakcie pierwszej fali epidemii COVID-19 i lockdownu firmy skupiły się na zapewnieniu ciągłości pracy, organizując ad hoc zdalne środowiska pracy. W praktyce oznaczało to po stronie IT przegląd i upgrade łączy oraz infrastruktury i sprzętu. Wysiłek nie poszedł na marne, bo większości podmiotów umożliwiło to kontynuowanie działalności. Na nowo odkryto zalety zdalnego modelu pracy – poprawę efektywności pracy i elastyczność. Szybko zaczęto się więc zastanawiać nad kontynuowaniem, częściowo lub całkowicie, takiego modelu pracy po pandemii.
Jednocześnie uświadomiono sobie także – i przypomniano w tym kontekście – o wyzwaniach takiego modelu, przede wszystkim o problemach bezpieczeństwa oraz jakości transmisji i komunikacji. Najważniejszy wniosek po pierwszym boomie rozwiązań pracy zdalnej brzmi: bezpieczeństwo jest kluczowe. Okres chaosu i niepewności, wymuszonej cyfryzacji i projektów nastawionych na utrzymanie biznesu okazuje się doskonałym czasem dla cyberprzestępców.
Komunikacja przez kanał VPN czy protokół RDP nie gwarantuje 100% bezpieczeństwa w sytuacji, gdy pracownik może zainfekować komputer podczas prywatnych wizyt w sieci po godzinach pracy, a infekcja szybko rozprzestrzeni się w firmie. Atak ransomware na szpital w Czechach – gdzie zaszyfrowano dostęp do danych medycznych – czy liczne ataki na windowsowe środowiska poprzez protokół RDP dowodzą, że cyberprzestępcy nie mają skrupułów i traktują obecny czas jako swoje „żniwa”.
EXATEL WIRTUALNY PULPIT
Jak to działa?
W trakcie nawiązywania dostępu użytkownik proszony jest o podanie swoich poświadczeń (użytkownik AD i hasło) oraz drugiej formy autentykacji z wykorzystaniem tokena (TOKEN OTP). Po podaniu poświadczeń, automatycznie jest zestawiane bezpieczne połączenie pomiędzy urządzeniem dostępowym użytkownika a środowiskiem w Data Center Exatel.
Wsparcie Exatel:
• Wsparcie techniczne w cenie usługi – szybkie uruchomienie i podłączenie usługi do Państwa systemów.
• Brak inwestycji w komputery stacjonarne.
• Pełne wsparcie dla narzędzi ujednoliconej komunikacji, takich jak Microsoft Teams i Skype for Business.
Dlaczego Exatel?
• Dane na terenie Polski.
• Usługa zbudowana z udziałem lidera rynku wirtualnych komputerów (Citrix).
• Duża elastyczność w doborze wariantów usługowych.
Czym różni się ta usługa od konkurencyjnych w Polsce?
• Inne firmy wykorzystują chmurę publiczną, a dane są trzymane poza granicami Polski. Usługa świadczona jest z Data Center Exatel na terenie Polski. To podnosi poziom bezpieczeństwa i zdecydowanie zmniejsza latencję.
Więcej o ofercie EXATEL Wirtualny Pulpit (VDI) – najbezpieczniejsze rozwiązanie do pracy zdalnej na stronie bit.ly/33wvR2U.
VDI od Exatel: lokalnie, ze wsparciem i w prostym modelu subskrypcji
Rozwiązaniem zapewniającym stabilne, bezpieczne środowisko pracy zdalnej jest wirtualizacja desktopów, VDI. To szybko rosnący rynek, według aktualnych prognoz uwzględniających wyzwania gospodarcze w erze COVID-19. Jego wartość podwoi się w ciągu 5 lat. Również wiele firm w Polsce planuje lub wdraża VDI.
Wyróżnikiem usługi VDI Wirtualny Pulpit, wprowadzonej w październiku br. przez Exatel, jest to, że świadczona jest z centrum danych operatora ulokowanego w Polsce. Obejmuje w standardzie lokalne wsparcie i dostarczana jest w elastycznym, prostym modelu subskrypcyjnym.
Bezpieczny VDI z krajowego centrum danych
Decyzja o serwowaniu usługi Wirtualny Pulpit z krajowego centrum danych – głównego węzła telekomunikacyjnego Exatel – ma doniosłe znaczenie dla wielu branży ze względu na wewnętrzne i zewnętrzne kwestie regulacyjne. Przepisy uniemożliwiają albo utrudniają wielu firmom korzystanie z rozwiązań VDI zlokalizowanych w chmurach publicznych dostarczanych przez globalnych dostawców, gdzie wskazanie miejsca serwowania usługi możliwe jest z dokładnością najwyżej do regionu.
W przypadku Wirtualnego Pulpitu Exatel dane nie opuszczają lokalizacji klienta, co jest bardzo ważne dla branży finansowej czy medycznej. Nie są przetwarzane w chmurze. Korzyścią w wymiarze bezpieczeństwa jest także to, że usługa zanurzona jest w ekosystemie cyberbezpieczeństwa Exatel. Oprócz standardowego poziomu bezpieczeństwa rozwiązania VDI, zapewnia również rozwiązanie EndPoint Antymalware, chroniąc wirtualne stacje pracowników.
Dzięki zbudowaniu usługi VDI na bazie własnego centrum danych Exatel oraz hiperkonwergentnej platformy Nutanix możliwe jest jej bardzo łatwe skalowanie, zapewniając bardzo dużą elastyczność.
Wsparcie w Wirtualnym Pulpicie to standard
Wsparcie specjalistów Exatel jest dostępne na każdym etapie współpracy. Na poziomie przedsprzedaży organizują oni POC dla rozwiązania, dostarczają środowisko testowe i warsztat wprowadzający dla użytkowników. Specjaliści Exatel są oczywiście obecni podczas wdrożenia, które, uwzględniając kwestie prawne i formalne, nie przekracza 2 tygodni. W warunkach sytuacji nadzwyczajnej, np. przymusowej kwarantanny firmy, może być zrealizowane w tempie ekspresowym. We współpracy z klientem przygotowują obrazy do wirtualizacji, pomagają wyskalować środowisko odpowiednio do rzeczywistych potrzeb.
Elastyczna subskrypcja VDI zamiast licencji
Unikalny charakter ma także sam model subskrypcji. Zamiast kupować wieloletnie licencje, klient Wirtualnego Pulpitu może wybrać jedną z trzech opcji kont rozliczanych elastycznie w subskrypcji miesięcznej. Konto Wirtualnego Pulpitu jest dostarczane na dowolną liczbę urządzeń, co oznacza wsparcie hybrydowego modelu pracy i uwzględnia mobilność pracowników, nawet jeśli w obecnym okresie jest ona ograniczona.
Subskrypcja to koszt 279–289 zł za miesiąc, w zależności od długości umowy. W każdej chwili konto takie można „zamrozić”. Pozostanie ono w gotowości do uruchomienia w dowolnym momencie wraz z całym firmowym środowiskiem. Taka możliwość doskonale odpowiada wymogom obecnej, dynamicznej sytuacji, kiedy firmy z dnia na dzień muszą reagować i podłączać nowych pracowników albo – wraz z ich powrotem do biura – wygaszać środowisko zwirtualizowane. Koszt utrzymania konta „stand-by” to 69 zł miesięcznie.
Trzeci typ konta adresuje potrzeby firm, które chcą zachować obecne komputery stacjonarne. Rozwiązanie Remote PC umożliwia nawiązanie połączenia ze stacją roboczą w tak samo bezpieczny sposób, jak w przypadku VDI bez ryzyka zainfekowania sieci firmowej czy wycieku danych.
HDX: patent na pracę zdalną
Warto również podkreślić, że obok problemu bezpieczeństwa firmowego środowiska zdalnej pracy, Wirtualny Pulpit rozwiązuje kwestie jakości połączeń i komunikacji. Usługa VDI Exatel bazuje na rozwiązaniu Citrix, które wykorzystuje protokół HDX, najlepsze obecnie na rynku rozwiązanie do automatycznego dostosowania transmisji do aktualnych parametrów łącza. Łącza domowe, poprzez które realizowana jest praca zdalna, nie gwarantują poziomu opóźnień i przepustowości jak łącza dla biznesu. W praktyce komunikacja w oparciu o prywatne, obciążone e-pracą i e-szkołą domowników bywa zawodna. HDX pozwala w tych warunkach zapewnić stabilność i optymalną jakość komunikacji.
Wirtualny Pulpit, VDI długofalowy
Wirtualny Pulpit, jako rozwiązanie VDI, ma cechy wyróżniające je na rynku na tyle, że warto myśleć o nim w kategoriach podstawy do organizacji pracy firmy także w okresie po pandemii. Już dziś wiadomo, że zapotrzebowanie na powierzchnie biurowe się zmniejszy. Duża część korporacji myśli więc docelowo o hybrydowym środowisku pracy, w którym możliwie dużo operacyjnych zadań pracownik będzie mógł realizować zdalnie. Taka architektura stanowi też odpowiedź na inne strategiczne wyzwanie – zapotrzebowania na talenty i kompetencje. Dysponując bezpiecznym i stabilnym środowiskiem pracy zdalnej, można programowo rekrutować i włączać do struktury firmowej osoby z mniejszych miast czy wsi. Dotyczy to zarówno zatrudniania na proste stanowiska, jak i te unikalne, eksperckie.
VDI nie należy więc traktować jako plastra na obecne czasy, ale punkt wyjścia do architektury docelowej miejsca pracy. Musi ono być dostosowane do wyzwań nowej rzeczywistości z punktu widzenia oszczędności i elastycznej struktury kosztów, higieny pracy, stabilności i jakości komunikacji oraz przede wszystkim – bezpieczeństwa. Spodziewamy się, że rynek VDI będzie rósł, także w Polsce, nawet o 100% w ciągu 5 lat. Taka jest miara wpływu pandemii COVID-19 na styl pracy. Firmy nie wrócą do starych metod pracy. Nowe, bazujące na modelu zdalnym, wymagają jednak bezpiecznej, niezawodnej podstawy.
Tomasz Ciepliński, Product & Presales Manager w firmie Exatel