InfrastrukturaBiznes

Spójne środowisko pracy według Microsoftu – Microsoft Surface dla Firm

Executive ViewPoint

Z Rafałem Albinem, członkiem zarządu, dyrektorem marketingu i operacji w polskim oddziale Microsoft rozmawiamy o wyzwaniach związanych z bezpieczeństwem i efektywnością pracy zdalnej, znaczeniu urządzeń końcowych w obliczu niezbędnej transformacji środowisk pracy, wyróżnikach ekosystemu rozwiązań Microsoft, a także o specyficznych funkcjonalnościach – kierowanych do biznesu – urządzeń Surface Pro 7+.

Spójne środowisko pracy według Microsoftu – Microsoft Surface dla Firm

W jaki sposób pandemia COVID-19 zmieniła oczekiwania względem firmowych środowisk pracy? Wcześniej na rynku mówiło się przede wszystkim o potrzebie zapewnienia pracownikom mobilności. Dziś to głównie praca zdalna…

Faktycznie, w ostatnich latach wiele mówiło się o mobilności. Wbrew pozorom jest to jednak trend jak najbardziej aktualny także dziś. Jak wynika z najnowszego badania Microsoft Work Trend Index, zastosowanie elastycznego modelu pracy będzie miało wpływ na pozyskiwanie i utrzymywanie talentów, które były dotychczas niedostępne ze względu na przywiązanie do miejsca wykonywania obowiązków. Zapewnienie pracownikom swobody w zakresie miejsca z którego pracują, stało się więc koniecznością. Praktycznie wszyscy w jakimś stopniu zostaliśmy zmuszeni do wyjścia poza biuro, przeniesienia się w zupełnie inne miejsce. Oczywiście dla jednych będzie to wynajęta salka konferencyjna, dla innych salon, a jeszcze dla innych kuchnia. Nie ulega jednak wątpliwości, że to ogromna zmiana zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, którzy wcześniej pracowali stacjonarnie.

Szczęśliwie, mamy do dyspozycji technologie, dzięki którym jesteśmy w stanie funkcjonować w tych dziwnych czasach. Mamy możliwość w pełni bezpiecznego i – co bardzo istotne – efektywnego wykonywania naszych zadań w sposób zdalny. Dochodzimy tu do bardzo znaczącej kwestii. Dominujące na rynku jeszcze kilkanaście miesięcy temu pojęcie mobilności, postrzegane było zwykle jako coś chwilowego i tymczasowego. Dziś natomiast mamy do czynienia z pracą zdalną w wymiarze całkowicie praktycznym, czyli opartym na możliwości efektywnego działania praktycznie z każdego miejsca, bez ograniczeń geograficznych.

Przez to także ważniejszy stał się też aspekt bezpieczeństwa. Minęły czasy, kiedy zespół IT miał wszystkich – albo chociaż większość – użytkowników skupionych w jednym, stale monitorowanym i kontrolowanym środowisku. Niezbędne stały się takie narzędzia, które gwarantują bezpieczeństwo środowiska pracy indywidualnego użytkownika w dowolnej lokalizacji.

W wielu firmach jeszcze rok temu takich rozwiązań brakowało. Efektem jest zapewne wymuszone przyspieszenie transformacji środowisk pracy…

Rzeczywiście. Wiele organizacji jeszcze rok temu z dużą swobodą pochodziło do zagadnień związanych z cyfrową transformacją czy budowaniem nowoczesnych środowisk pracy. W efekcie, firmy te nie były gotowe na pierwszy lockdown naszego społeczeństwa. Jednocześnie tymczasowe środowiska pozwalające na pracę zdalną tworzone były w ogromnym tempie. Rozwiązania, takie jak Windows Virtual Desktop oraz Microsoft Teams szybko stały się fundamentem środowisk pracy w wielu organizacjach.
Wszystko to było jednak efektem wielu lat rozwoju poszczególnych technologii. Dzięki temu w najbardziej dramatycznym okresie mogliśmy po nie sięgnąć w skali, której nikt wcześniej nie przewidział. Firmy technologiczne były gotowe na to, aby zapewnić milionom użytkowników z całego świata taki zestaw narzędzi, dzięki którym możliwe jest utrzymanie ciągłości organizacji biznesowych czy funkcjonowania instytucji edukacyjnych. Proszę sobie tylko wyobrazić, jak wyglądałaby dziś nasza codzienność, gdyby takich technologii by nie było…

Czy podejście klientów biznesowych do zakupu urządzeń końcowych zmieniło się w ostatnim roku?

W wielu firmach osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji związanych z wdrożeniem nowych technologii przekonały się, jak istotny charakter mają dziś tego typu inwestycje. Bardziej powszechne stało się też zrozumienie znaczenia pewnych cech rozwiązań biznesowych. Mam tu na myśli przede wszystkim dużą elastyczność użycia, jak największy poziom bezpieczeństwa, łatwość obsługi, a także możliwość w pełni zdalnego zarządzania.

Ostatni rok pokazał także jak duże znaczenie dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania biznesu mają urządzenia końcowe. Coraz większa liczba organizacji w bardziej świadomy sposób podchodzi dziś do wyboru służbowych laptopów czy tabletów. Bardziej powszechne jest dziś zrozumienie, że decyzja na tym etapie może być źródłem dodatkowej wartości zarówno dla przyszłego użytkownika, zespołu IT, jak i dla całej organizacji.

Oferta Microsoft obejmuje dziś chyba wszystkie rozwiązania niezbędne do bezpiecznego i efektywnego wykonywania zadań służbowych w dzisiejszych realiach?

Udało nam się zbudować całościowy, spójny ekosystem rozwiązań, skupionych na aktualnych potrzebach użytkowników. To budujące, ponieważ takie podejście leży w DNA firmy Microsoft. Niezależnie od tego czy mówimy o systemie operacyjnym Windows, platformie produktywności Microsoft 365, środowisku Dynamics365 czy rozwiązaniach PowerApps, wszystkie one są bardzo przyjazne w użytkowaniu. To samo podejście, w bardzo wielu wymiarach dotyczy także urządzeń z rodziny Microsoft Surface dla Firm. Czy wie Pan, gdzie, według Księgi Rekordów Guinnessa znajduje się najcichsze pomieszczenie na świecie?

Nie mam pojęcia…

W siedzibie Microsoftu w Redmond. Jest to specjalna, maksymalnie wyciszona komora wykorzystywana do testów rozwiązań Microsoft. Wykorzystujemy jej możliwości m.in. do tego, aby zapewnić jak najlepszą jakość dźwięku płynącego z głośników i nagrywanego poprzez mikrofony wbudowane w urządzenia biznesowe Surface. To pokazuje, jak dużą wagę przykładamy do detali. Ważny jest także sam design sprzętu i sposób jego wykonania. Wszyscy jesteśmy konsumentami, więc zależy nam na tym, aby sprzęt, z którego korzystamy był możliwie najlepszej jakości, budził pozytywne emocje.

Przejdźmy zatem od perspektywy użytkownika do spojrzenia menedżera odpowiedzialnego za wybór sprzętu dla pracowników. Od jakich argumentów zacząłby Pan rozmowę o rozwiązaniach biznesowych Surface?

Myślę, że w rozmowie z szefem IT, finansów, czy nawet bardziej świadomym użytkownikiem końcowym, zacząłbym od wbudowanego oprogramowania i aspektów bezpieczeństwa. Każde z urządzeń Surface dla Firm posiada opracowany przez Microsoft firmware UEFI (Unified Extensible Firmware Interface), który może być aktualizowany poprzez Windows Update. Jako Microsoft jesteśmy też odpowiedzialni za tworzenie całego ekosystemu rozwiązań – from Chip to Cloud – co oznacza, że każde ogniwo w tym łańcuchu cyfrowych rozwiązań – od hardware’u, przez oprogramowanie, aż po system operacyjny i narzędzia chmurowe – od początku do końca są tworzone przez naszych inżynierów. Projektowanie kompletnego ekosystemu, obok bezpieczeństwa danych i samych użytkowników leży właśnie u podstaw naszych rozwiązań dla klientów biznesowych. Z kolei w zakresie bezpieczeństwa – wszystkie składowe od własnego UEFI, przez Root of Trust, TPM i Bitlocker, aż po Direct Memory Access (DMA) są w standardzie obecne w każdym urządzeniu biznesowym Surface.

Świetnym przykładem jest również Windows Hello, czyli funkcja uwierzytelniania biometrycznego na urządzeniach Surface, która działa błyskawicznie oraz – co najważniejsze – zapewnia znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa od tradycyjnych haseł opartych na sekwencji znaków. Jeśli mówimy o użytkownikach biznesowych, Windows Hello przydaje się także podczas codziennej pracy, np. w związku z koniecznością dodatkowego uwierzytelnienia dostępu do wybranych aplikacji.

A jak rozwiązane są kwestie zdalnego zarządzania i konfiguracji sprzętu?

Ponieważ wszystkie urządzenia z biznesowej linii Surface w standardzie posiadają Windows 10 Pro, dostępne są również funkcje do zdalnego zarządzania środowiskiem aplikacyjnym, takie jak np. Windows Autopilot. W ramach zarządzania dużą flotą urządzeń, pracownicy IT mogą wdrażać i konfigurować nowe urządzenia praktycznie bezdotykowo, poprzez profil użytkownika zaciągnięty z chmury. W kontekście zdalnego zarządzania na poziomie oprogramowania układowego, Microsoft Surface to jedyny producent, który włączył na swoich urządzeniach mobilnych interfejs DFCI w celu zapewnienia możliwości nowoczesnego zarządzania urządzeniami w chmurze za pomocą rozwiązania Microsoft Endpoint Manager. W praktyce oznacza to, że procesy konfiguracji i zarządzania sprzętowego dzieją się w tle i bez zaangażowania użytkownika końcowego, który nawet nie musi wychodzić z domu, aby otrzymać nowe, w pełni funkcjonalne urządzenie z całym środowiskiem pracy. To również ważne ze względów logistyki dostawy samych urządzeń, która w przypadku dużych liczb urządzeń dostarczanych do pracowników rozproszonych po całej Polsce jest ogromnym wyzwaniem dla organizacji.

Warto też tutaj podkreślić, że biznesowe urządzenia Surface dostępne są za pośrednictwem wybranych, autoryzowanych sprzedawców i nie zobaczymy ich na półkach popularnych elektromarketów w centrach handlowych.

Jakiego rodzaju urządzenia obejmuje dziś oferta Microsoft Surface?

Najnowszym rozwiązaniem z naszej oferty jest biznesowa wersja Surface Pro 7+, czyli jedno z najbardziej kompaktowych na rynku urządzeń konwertowalnych 2w1, które łączy wydajność laptopa z funkcjonalnościami tabletu. W naszym portfolio znajdują się jednak także inne urządzenia dopasowane do potrzeb różnych grup użytkowników, od urządzeń hybrydowych dostępnych w kilku wariantach modelowych (Go 2, Pro 7+, Pro X), przez notebooki (Laptop Go, Laptop 3, Book 3), stację roboczą All-In-One (Studio 2) i urządzenia do sal konferencyjnych (Hub 2S).

Stawiamy na najwyższą jakość i integralność z całym ekosystemem Microsoft – systemem operacyjnym Windows oraz platformą do pracy i komunikacji Microsoft 365. Na przykładzie własnych urządzeń pokazujemy światu, jakie są dziś możliwości technologii IT w ujęciu biznesowym. Zobowiązaliśmy się, że wraz z każdą kolejną generacją sprzętu będziemy dostarczać najwyższej jakości urządzenia, które mogą zostać w pełni zintegrowane z najnowszym dostępnym na rynku softwarem i wraz z każdą kolejną generacją sprzętu tego zobowiązania dotrzymujemy.

Do jakiej grupy użytkowników skierowany jest Surface Pro 7+ dla Firm?

Są to urządzenia zaprojektowane w całości z myślą o użytkownikach biznesowych. Jeśli chodzi o aspekty użytkowe, urządzenia Surface Pro 7+ for Business cechuje m.in. najwyższy pakiet oprogramowania systemowego Windows 10 Pro (w standardzie) czy wymienny dysk SSD – dla dodatkowego bezpieczeństwa danych przy konserwacji sprzętu lub gdy zmienia on właściciela w ramach organizacji. Duże znaczenie praktyczne ma także fakt, że Surface Pro 7+ wspiera łączność bezprzewodową w standardzie LTE Advanced (w wersjach z procesorem Intel i5), dzięki czemu najbardziej mobilni użytkownicy mogą swobodnie pracować w sposób niezależny od dostępności i bezpieczeństwa okolicznych sieci Wi-Fi.

Oczywiście Surface Pro 7+ korzystają też z najnowocześniejszych procesorów Intel Core 11 generacji, zapewniając wydajność i płynną obsługę przy najwyższych obciążeniach, a jednocześnie są w stanie pracować nawet do kilkunastu godzin na jednym ładowaniu, czyli ponad 4 godziny dłużej w porównaniu do swojego poprzednika.

Urządzenia Surface Pro 7+ dla Firm wyposażono także w znakomity zestaw do wideokonferencji – głośniki stereo Omnisonic, mikrofony studyjne dalekiego zasięgu, a także przednią kamerę Full HD – co czyni je wyjątkowo dobrym sprzętem do pracy zdalnej. Słowem, biznesowe rozwiązania Surface Pro 7+ to stabilny fundament każdego środowiska pracy.

Jakie usługi dodatkowe są dostępne dla użytkowników biznesowych Microsoft Surface?

Myślę, że jeśli chodzi o usługi skierowane do użytkowników biznesowych, bardzo mocno wpisujemy się w standardy rynkowe i zapewniamy najwyższy poziom obsługi i bezpieczeństwa. Przykładowo, w standardowej ofercie gwarancyjnej dla biznesu zapewniamy usługę Advanced Exchange, która zakłada wymianę uszkodzonego sprzętu na nowy w ciągu 3-5 dni roboczych od zgłoszenia. Działa to w ten sposób, że pod wskazany przez użytkownika adres dostarczamy nowe urządzenie w tym samym modelu. Wraz z nowym komputerem otrzymujemy zaadresowaną i opłaconą etykietę nadania wadliwego urządzenia – ten wysyłamy do serwisu w ciągu 14 dni. Istotne jest, że w ramach standardowej usługi gwarancyjnej wymieniamy urządzenie na nowe, a nie serwisujemy pojedynczy element – co jest dużo bardziej efektywne i mniej czasochłonne z perspektywy samego użytkownika. Istnieje oczywiście możliwość wykupienia rozszerzonych pakietów gwarancyjnych, w ramach których nowy sprzęt możemy dostarczyć nawet następnego dnia roboczego.

Również bardzo ciekawe i ważne z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności biznesu jest to, że Microsoft do 2030 roku zobowiązał się produkować wszystkie komputery Surface wyłącznie z materiałów podlegających w 100% recyklingowi. I właśnie Surface Pro 7+ dla firm jest modelem fabrycznie dostarczanym w opakowaniach wykonanych w 64% z materiałów pochodzących z recyklingu. To bardzo ważne dla nas, jako organizacji, ale też – i głęboko w to wierzę – dla naszych partnerów biznesowych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *