Sztuczna inteligencjaInfrastrukturaBranża ITPolecane tematy
Generatywna AI zwiększa wyzwania związane z cyberodpornością telekomów
Według raportu “Top 10 risks in telecommunications 2024”, przygotowanego przez EY, zapewnienie cyberodporności stanowi największe wyzwanie dla firm telekomunikacyjnych, a generatywna sztuczna inteligencja wystawia na próbę istniejące strategie zarządzania danymi. Zdecydowana większość badanych (68%) uważa, że nie robi wystarczająco dużo, aby zapobiec niezamierzonym skutkom wykorzystania Gen AI. Z kolei 74% respondentów twierdzi, że musi zacząć działać intensywniej, aby zapobiec wykorzystaniu tej technologii do przeprowadzania cyberataków.
Jak wynika z raportu, zdaniem 53% operatorów telekomunikacyjnych koszt naruszenia zasad cyberbezpieczeństwa w ich organizacji przekroczy w 2023 roku 3 mln USD (rok wcześniej uważało tak 40%). Rosnąca liczba zagrożeń to nie jedyne zmartwienie branży telekomunikacyjnej – rozwój AI wpływa też na tak ważne obszary, jak prywatność i etyka. Zdaniem 78% ankietowanych, biznes powinien bardziej skupić się na tych kwestiach, co oznaczałoby m.in. lepszą ochronę danych osobowych i ograniczanie ich gromadzenia.
Co jednak ważne, przedmiotem debaty nie jest pytanie o zasadność wykorzystania technologii AI, gdyż branża telco zdaje sobie sprawę, że nie ma od niej odwrotu.
“Sztuczna inteligencja stała się obiecującym narzędziem upraszczającym i optymalizującym wiele zadań, zwłaszcza w zakresie poprawy obsługi klienta. Wiodący operatorzy już teraz wykorzystują AI, aby zachować swoją konkurencyjność i zwiększyć efektywność działań. Jednak w wyścigu o pozycję lidera nie można zapominać o sprawach podstawowych, takich jak kwestie etyczne dotyczące sposobu funkcjonowania sztucznej inteligencji. Ważne, aby nie generowała ona fałszywych informacji oraz by w odpowiedni sposób chroniła dane wrażliwe” – komentuje Mateusz Mazur, partner EY, lider zespołów Cloud Enablement oraz IT Advisory.
Przyciąganie talentów i rozwój nowych modeli biznesowych
Zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem i AI to nie jedyne ryzyka, jakim musi stawić czoło sektor telekomunikacyjny. Na liście dziesięciu największych zagrożeń znalazło się również – na trzecim miejscu – niewystarczające zarządzanie talentami i umiejętnościami pracowników. Jednak i na to ryzyko duży wpływ ma sztuczna inteligencja – jej rozwój wymusza większe zapotrzebowanie na talenty cyfrowe, których brakuje. Z drugiej strony ponad połowa pracodawców z branży telekomunikacyjnej (55%) zamroziła zatrudnienie – to prawie dwukrotnie więcej niż we wszystkich pozostałych sektorach (28%).
Kolejnym wyzwaniem jest skuteczne wykorzystywanie nowych modeli biznesowych, w tym usług B2B, takich jak internet rzeczy (IoT). Firmom telekomunikacyjnym brakuje wiarygodności w roli doradców cyfrowych. Z badania EY wynika, że co prawda 53% dużych przedsiębiorstw postrzega operatorów jako ekspertów w dziedzinie IoT, to zaledwie 22% uważa ich również za specjalistów w obszarze transformacji cyfrowej. W efekcie sektor telco ma trudności w sprzedaży dodatkowych usług doradczych lub związanych z oprogramowaniem dla firm.
10 największych globalnych zagrożeń sektora telco w 2024 roku
- Niedocenianie zmieniających się wymogów w zakresie prywatności, bezpieczeństwa i zaufania.
- Niewystarczająca reakcja na potrzeby klientów podczas kryzysu związanego z kosztami życia.
- Nieodpowiednie zarządzanie talentami i umiejętnościami pracowników.
- Słabe zarządzanie programem zrównoważonego rozwoju.
- Niewykorzystywanie nowych modeli biznesowych.
- Nieodpowiednia jakość sieci i propozycja wartości dla klientów.
- Brak poprawy kultury i sposobów pracy.
- Nieskuteczne zaangażowanie w zewnętrzne ekosystemy.
- Niemożność dostosowania się do zmieniającego się otoczenia regulacyjnego.
- Brak maksymalizacji wartości aktywów infrastrukturalnych.
Konsumenci szukają lepszych ofert
Zeszłoroczny lider na liście największych ryzyk, czyli właściwa reakcja na potrzeby konsumentów w związku z rosnącymi kosztami życia, tym razem znalazł się na drugim miejscu. Tym samym nadal pozostaje jednym z największych wyzwań dla całej branży. Podczas gdy 16% konsumentów aktywnie zmniejsza swoje wydatki na łączność stacjonarną i mobilną, aż 60% ankietowanych przyznało, że z uwagi na wysokie koszty utrzymania wyszukują najbardziej atrakcyjne oferty. Odsetek gospodarstw domowych korzystających z porównywarek cen lub proszących znajomych i rodzinę o rekomendację wzrósł z 19% (w 2022 roku) do 30% w roku 2023.
Z badania EY wynika również, że tylko jedna trzecia gospodarstw domowych uważa, że operatorzy telekomunikacyjni okazali im wsparcie i zrozumienie w czasie kryzysu związanego z rosnącymi kosztami życia. Natomiast zdaniem trzech czwartych respondentów, dostawcy usług szerokopasmowych powinni oferować więcej gwarancji stałych cen, a prawie połowa (49%) uznała wyjaśnienia dotyczące zmian cen za trudne do zrozumienia. Te zjawiska są dostrzegalne zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej. Z kolei na rynku polskim, odczucia te były wytłumione ze względu na jedne z najniższych stawek za usługi telekomunikacyjne w Europie, które były efektem walki cenowej w ubiegłych latach.