RynekPolecane tematy

Google przegrywa proces antymonopolowy przed amerykańskim sądem

Amerykański sędzia federalny orzekł w poniedziałek (5 sierpnia), że Google nielegalnie utrzymywał monopol w dwóch obszarach rynku: wyszukiwarki i reklam tekstowych.

Google przegrywa proces antymonopolowy przed amerykańskim sądem
Kent Walker, President, Global Affairs at Google & Alphabet

W przełomowej sprawie wniesionej przez rząd USA w 2020 r. zarzucono, że Google “utrzymał swój udział w ogólnym rynku wyszukiwania, tworząc silne bariery wejścia i pętlę sprzężenia zwrotnego, która podtrzymała jego dominację”. Sąd uznał, że Google naruszył sekcję 2 ustawy Shermana, która zakazuje monopoli.

Przypomnijmy, Departament Sprawiedliwości i dwupartyjna grupa prokuratorów generalnych z 38 stanów i terytoriów, na czele z Kolorado i Nebraską, złożyły podobne, ale oddzielne pozwy antymonopolowe przeciwko Google w roku 2020.

Orzeczenie to jest pierwszą decyzją antymonopolową przeciwko firmie technologicznej od dziesięcioleci.

“Google jest monopolistą i działał jako monopolista, aby utrzymać swój monopol” – napisał w decyzji sędzia Amit Mehta z Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych dla Dystryktu Kolumbii.

Prokurator generalny Merrick Garland nazwał tę decyzję “historycznym zwycięstwem narodu amerykańskiego. “Żadna firma – bez względu na to, jak duża lub wpływowa – nie stoi ponad prawem” – napisał w oświadczeniu. “Departament Sprawiedliwości będzie nadal energicznie egzekwować amerykańskie przepisy antymonopolowe” – dodał.

“Google jest monopolistą i działał jako monopolista, aby utrzymać swój monopol” – napisał w decyzji sędzia Amit Mehta z Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych dla Dystryktu Kolumbii.

W orzeczeniu sędzia skupił się na dowodach dotyczących systemów wyszukiwania na urządzeniach z systemem Androidem i tych produkowanych przez Apple. Stwierdził, że udowodniły one antykonkurencyjnego zachowania Google i dominację na rynkach wyszukiwania.

Usługi wyszukiwania, według sądu, odnoszą się do głównej wyszukiwarki Google, która tradycyjnie konkurowała z Yahoo. Reklamy tekstowe w wyszukiwarce odnoszą się zaś do reklam tekstowych wyświetlanych obok wyników wyszukiwania. Sąd orzekł, że w obu tych obszarach Google działał jako monopolista.

W orzeczeniu stwierdzono jednak, że ogólna reklama w wyszukiwarce nie jest rynkiem, więc nie może być mowy o kontroli monopolistycznej.

Kent Walker, President, Global Affairs at Google & Alphabet napisał w oświadczeniu, że firma planuje odwołać się od wyroku. Podkreślił, że sąd położył nacisk na jakość produktów Google.

“Decyzja ta uznaje, że Google oferuje najlepszą wyszukiwarkę, ale stwierdza, że nie powinniśmy mieć możliwości jej łatwego udostępniania” – napisał Kent Walker. “W miarę trwania tego procesu będziemy nadal koncentrować się na tworzeniu produktów, które ludzie uznają za pomocne i łatwe w użyciu” – dodał.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *