Sztuczna inteligencjaRynek
Ile kosztuje ChatGPT? Przewodnik po subskrypcjach modelu
OpenAI oferuje kilka rodzajów dostępu do ChatGPT. Są wśród nich zarówno płatne, jak i darmowy, skierowane do osób fizycznych, małych i średnich firm, dużych przedsiębiorstw, instytucji edukacyjnych czy organizacji non-profit. Poniżej mały przewodnik po subskrypcjach i cenach ChatGPT.
ChatGPT wersja bezpłatna
Darmowi użytkownicy ChatGPT uzyskują dostęp do modelu GPT-4o mini OpenAI, odpowiedzi uzupełnione o treści z sieci, dostęp do sklepu GPT Store, a także możliwość przesyłania plików, zdjęć oraz zadawania pytań na temat przesyłanych treści. Bezpłatni użytkownicy mają również ograniczony dostęp do bardziej zaawansowanych funkcji – w tym trybu Advanced Voice, GPT-4o i o3-mini. Użytkownicy mogą również przechowywać preferencje czatu jako „wspomnienia” i korzystać z zaawansowanej analizy danych (arkuszy kalkulacyjnych i PDF). Darmowy dostęp do ChatGPT ma jednak dzienne limity pojemności modelu GPT-4o i przesyłania plików, w zależności od zapotrzebowania. Bezpłatni użytkownicy ChatGPT nie mają też dostępu do bardziej zaawansowanych funkcji.
ChatGPT Plus
To subskrypcja dla użytkowników indywidualnych, którzy potrzebują bardziej wydajnego ChatGPT. Wersja Plus kosztuje 20 dolarów miesięcznie, ale oferuje większą pojemność niż ta darmowa. Użytkownicy mogą wysyłać 80 wiadomości do GPT-4o co trzy godziny oraz nieograniczoną liczbę wiadomości do GPT4o-mini. Mają także dostęp do modeli o3-mini, o1-preview i o1-mini. Subskrybenci ChatGPT Plus mogą również korzystać z funkcji multimodalnych, takich jak zaawansowany tryb głosowy z udostępnianiem wideo i ekranu – choć w tym wypadku nie wykluczone są dzienne limity. Użytkownicy otrzymują też ograniczony dostęp do nowszych narzędzi – m.in. do dogłębnego agenta badawczego OpenAI i generowania wideo Sora. Ponadto abonenci ChatGPT Plus otrzymują ulepszoną funkcję analizy danych, opartą na GPT-4o – mogą tworzyć interaktywne wykresy oraz tabele z zestawów danych. Mogą także przesyłać pliki do analizy bezpośrednio z Google Drive i Microsoft OneDrive lub ze swoich urządzeń.
ChatGPT Pro
To wersja dla osób, które chcą mieć niemal nieograniczony dostęp do produktów OpenAI i szansę na wypróbowanie nowych funkcji jako pierwsze. ChatGPT Pro kosztuje 200 dolarów miesięcznie. Abonenci otrzymują nieograniczony dostęp do modeli wnioskowania, GPT-4o i trybu Advanced Voice. Wariant ten obejmuje również 120 dogłębnych zapytań badawczych miesięcznie, a także dostęp do trybu o1 pro, który wykorzystuje więcej mocy obliczeniowej niż wersja o1 dostępna w ChatGPT plus. Użytkownicy ChatGPT Pro uzyskują również dostęp do agenta przeglądania stron internetowych OpenAI, Operatora i innych generacji wideo z Sora. OpenAI ma tendencję do udostępniania większości swoich nowych funkcji użytkownikom ChatGPT Pro w pierwszej kolejności, a ci użytkownicy otrzymują priorytetowy dostęp do istniejących funkcji, takich jak GPT-4o, w okresach dużego zapotrzebowania.
ChatGPT Team
Przeznaczony jest dla małych firm, które chcą mieć więcej niż jedną licencję. Dostęp kosztuje 30 USD za użytkownika miesięcznie lub 25 USD za użytkownika miesięcznie rozliczane rocznie dla maksymalnie 149 użytkowników. ChatGPT Team zapewnia dedykowane miejsce pracy i narzędzia administracyjne do zarządzania zespołem. Wszyscy użytkownicy uzyskują dostęp do najnowszych modeli OpenAI i wcześniej wymienionych narzędzi, które umożliwiają analizowanie, edytowanie i wyodrębnianie informacji z plików. Ponadto ChatGPT Team umożliwia tworzenie i udostępnianie niestandardowych aplikacji – podobnych do aplikacji w sklepie GPT – w oparciu o modele OpenAI. Aplikacje te można dostosować do konkretnych przypadków użycia lub działów, a także dostroić do danych zespołu.
ChatGPT Enterprise
Każda organizacja potrzebująca więcej niż 149 licencji ChatGPT, może natomiast zdecydować się na ChatGPT Enterprise – subskrypcję ukierunkowaną na korporacje. OpenAI nie publikuje oficjalnie ceny ChatGPT Enterprise, ale podany koszt wynosi około 60 USD za użytkownika miesięcznie przy minimum 150 użytkownikach i 12-miesięcznej umowie. ChatGPT Enterprise dodaje „korporacyjne” możliwości analizy danych i prywatności na poziomie podstawowym, a także ulepszone opcje wydajności i dostosowywania. Istnieje dedykowana przestrzeń robocza i konsola administracyjna z narzędziami do zarządzania sposobem korzystania z ChatGPT przez pracowników w organizacji. W tym integracje do logowania jednokrotnego, weryfikacji domeny i pulpitu nawigacyjnego pokazującego statystyki użytkowania i zaangażowania. Udostępniane szablony konwersacji, dostarczane jako część ChatGPT Enterprise, umożliwiają użytkownikom tworzenie wewnętrznych przepływów pracy i botów wykorzystujących ChatGPT. Z kolei kredyty na platformę API OpenAI pozwalają firmom tworzyć w pełni niestandardowe rozwiązania obsługiwane przez ChatGPT. Klienci ChatGPT Enterprise otrzymują również priorytetowy dostęp do modeli i linii do wiedzy specjalistycznej OpenAI, w tym dedykowanego zespołu ds. kont, szkoleń i skonsolidowanego fakturowania.
ChatGPT Edu
Dostarcza wersję ChatGPT stworzoną dla uniwersytetów i studentów, a także dla wykładowców, pracowników naukowych i zespołów operacyjnych kampusów. Niestety ceny nie zostały ujawnione, ani nie są znane z tzw. drugiej ręki. ChatGPT Edu jest porównywalny z ChatGPT Enterprise z wyjątkiem tego, że obsługuje SCIM, otwarty protokół używany do uproszczenia zarządzania tożsamością w chmurze i dostępem. (OpenAI planuje w przyszłości wprowadzić SCIM do ChatGPT Enterprise). Podobnie jak w przypadku ChatGPT Enterprise, klienci ChatGPT Edu otrzymują narzędzia do analizy danych, kontrolę administracyjną, logowanie jednokrotne, zwiększone bezpieczeństwo i możliwość tworzenia i udostępniania niestandardowych chatbotów. ChatGPT Edu jest również wyposażony w najnowsze modele OpenAI i – co istotne – w zwiększone limity wiadomości.
OpenAI dla organizacji non-profit
Nie jest to samodzielna subskrypcja ChatGPT, a raczej szereg zniżek dla uprawnionych organizacji non-profit. Mogą one uzyskać dostęp do ChatGPT Team po obniżonej cenie 20 USD miesięcznie za użytkownika. Większe organizacje non-profit mogą uzyskać 50% zniżki na ChatGPT Enterprise, co daje około 30 USD za użytkownika. Wymagania kwalifikacyjne są jednak dość rygorystyczne. Podczas gdy organizacje non-profit z dowolnego miejsca na świecie mogą ubiegać się o zniżki, OpenAI obecnie nie przyjmuje wniosków od instytucji akademickich, medycznych, religijnych ani rządowych.
Źródło: OpenAI, TechCrunch