Sztuczna inteligencjaRynekPolecane tematy

Jak GenAI przyjmuje się na Akademii?

Prof. Katarzyna Śledziewska, dyrektor zarządzająca DELab UW, organizuje we współpracy z MNiSW na Uniwersytecie Warszawskim konferencję „GenAI in Higher Education: New Perspectives for Research and Teaching”.  

Jak GenAI przyjmuje się na Akademii?
Ilustracja: Gemini

Skąd pomysł na organizację konferencji?

Pomysł na to spotkanie wynika wprost z wyzwań, fundamentalnych wyzwań, przed którymi stoją dziś uczelnie wyższe, takich jak niedopasowanie do zmieniającego się rynku pracy, potrzeba rozwijania kompetencji horyzontalnych i społecznych, brak zarządzania opartego na danych czy sztywność struktur organizacyjnych. Technologia generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) okazuje się nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na głęboką transformację instytucji akademickiej.

W takim kontekście konferencja, która odbędzie się 29–30 maja 2025 roku na Uniwersytecie Warszawskim, staje się przestrzenią realnego wsparcia tej transformacji.

Jakie tematy zgłosili prelegenci – co nam to mówi o wyzwaniach adaptacji GenAI?

Tematyka zgłoszonych referatów dowodzi, że środowisko akademickie nie tylko dostrzega konieczność adaptacji do nowych warunków, ale aktywnie poszukuje sposobów, by uczynić ją świadomą, odpowiedzialną i twórczą.

Dominują tematy koncentrujące się wokół czterech głównych obszarów: oceny potencjału GenAI w badaniach i dydaktyce, etyki jej stosowania w środowisku akademickim, badań nad spersonalizowanymi narzędziami dla edukacji wyższej oraz rozwoju umiejętności korzystania z GenAI przez studentów i kadrę naukową. Ten rozkład tematyczny dokładnie odzwierciedla mapę najważniejszych wyzwań, z którymi mierzą się dziś uczelnie.

Zgłoszenia pokazują, że GenAI nie jest już postrzegana jako narzędzie przyszłości – to technologia obecna tu i teraz, która rewolucjonizuje sposób, w jaki prowadzimy badania, uczymy, organizujemy procesy edukacyjne. Prelegenci podzielą się doświadczeniami wykorzystania GenAI zarówno w naukach ścisłych, jak i humanistycznych – w przeglądzie literatury, kodowaniu, klasyfikacji danych, ale też w formułowaniu hipotez, projektowaniu eksperymentów czy analizie tekstów kultury. W wielu wystąpieniach pojawia się obraz GenAI jako nowego „współnaukowca” – agenta, który wspiera nie tylko technicznie, ale i intelektualnie.

O szeregu wyzwań z perspektywy pedagogicznej, będziemy między innymi dyskutować z prof. Neilem Selwynem z Monash Universtiy w Australii – mogę już potwierdzić jego udział jako jednego z najważniejszych gości konferencji.

Jednocześnie bardzo mocno wybrzmiewają wątki etyczne – niepewność związana z brakiem regulacji, potrzeba zachowania równowagi między otwartością na innowacje a ochroną wartości akademickich, kwestie nadużywania środowiska naturalnego. To sygnał, że uczelnie potrzebują dziś nie tylko dostępu do technologii, ale także refleksji nad jej konsekwencjami – i narzędzi do kształtowania odpowiedzialnej polityki AI (tzw. AI governance).

Jak – przez pryzmat tych zgłoszeń – wygląda gotowość od strony znajomości narzędzi, ich dostępności i infrastruktury?

Zgłoszenia do konferencji pokazują silną potrzebę rozwoju kompetencji cyfrowych – zarówno wśród studentów, jak i kadry akademickiej. Pojawiają się propozycje działań edukacyjnych, szkoleń, platform dydaktycznych i scenariuszy włączania GenAI do procesu kształcenia. To bezpośrednia odpowiedź na jeden z najpilniejszych priorytetów rozwoju szkolnictwa wyższego: przekształcanie efektów uczenia się w kierunku umiejętności praktycznych, refleksyjnych i transferowalnych, realnie potrzebnych na rynku pracy.

Uczelnie powinny aktywnie podejmować próby rozwijania własnych modeli językowych (LLM), trenowanych na zasobach tworzonych wewnętrznie – to właśnie one mogą stać się źródłem przyszłych przewag, baz wiedzy i unikalnych narzędzi wspierających badania, dydaktykę i administrację. Takie praktyki sprawdziły się w bankach czy innych instytucjach świadomie budujących strategie AI. O własnych wewnętrznych strategiach wobec tworzenia instytucjonalnych modeli językowych również zamierzamy dyskutować – korzystając z obecności międzynarodowego grona uczestników, w tym w mocnym partnerstwie europejskim 4EU+.

To pierwsza międzynarodowa konferencja o tematyce adaptacji GenAI na polskich uczelniach – podkreśla Pani znaczenie spotkania się w tak szerokim gronie.

W naszej intencji konferencja będzie przestrzenią wzajemnego uczenia się i budowania wspólnoty praktyków. Dzięki obecności prelegentów z różnych uczelni i krajów, możliwa będzie wymiana doświadczeń, wspólna identyfikacja barier i dobrych praktyk. To tym bardziej istotne, że skuteczna transformacja uczelni nie wydarzy się ani odgórnie, ani wyłącznie technicznie. Wymaga budowy kultury współpracy, otwartości i dzielenia się wiedzą.

W tym sensie konferencja „GenAI in Higher Education” doskonale wpisuje się w proces przekształcania uczelni w kierunku nowoczesnej, zrównoważonej, innowacyjnej instytucji – takiej, która nie tylko reaguje na wyzwania współczesności, ale aktywnie współtworzy przyszłość edukacji i nauki.

PIERWSZA KONFERENCJA O GENAI NA POLSKICH UCZELNIACH

Konferencja “GenAI in Higher Education: New Perspectives for Research and Teaching” odbędzie się w dniach 29-30 maja 2025 r. na Uniwersytecie Warszawskim.

Informacje o konferencji, zarys programu, zapisy i aktualności: https://delab-uw.github.io/delab-conference/

Organizatorem konferencji jest DELab UW. Partnerem konferencji jest MNiSW.

Jak GenAI przyjmuje się na Akademii?

dr hab. Katarzyna Śledziewska, prof. UW, dyrektor zarządzająca DELab UW (www.delab.uw.edu.pl) oraz kierowniczka Katedry Transformacji Technologicznej na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW.

Członek Zespołu ds. opracowania strategii rozwoju szkolnictwa wyższego przy MNiSW. Specjalizuje się w badaniu wpływu sztucznej inteligencji, automatyzacji oraz nowych technologii na rynek pracy, edukację i rozwój kompetencji przyszłości. Analizuje transformację cyfrową w przedsiębiorstwach i instytucjach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania zmianą i budowania kompetencji cyfrowych. Kieruje międzynarodowymi projektami badawczymi, m.in. w ramach programu Horyzont 2020. Posiada bogate doświadczenie w praktycznym wsparciu przedsiębiorstw w adaptacji do nowych technologii oraz wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, prowadząc warsztaty transformacji cyfrowej w ramach programu European Digital Innovation Hub (EDIH). Certyfikowany Master Practitioner NLP, absolwentka MBA. Współautorka książki „Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat”.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *