Brak specjalistów, konkurencja o najlepszych oraz błyskawicznie rosnące wynagrodzenia. Na to narzeka dziś wiele firm. Paradoksalnie może być to szansą dla rozwoju i motywacją do wdrażania rozwiązań podnoszących konkurencyjność. Employee-first culture, nowe modele współpracy z vendorami, inwestycje w markę pracodawcy czy tworzenie wewnętrznego R&D – to tylko niektóre z rozwiązań, jakie polecamy i sami stosujemy w Scalo.
Branża IT od lat boryka się z brakiem pracowników. Ostatnie 2 lata okazały się zwyczajnie trudniejsze. Przejście świata na tryb zdalny sprawiło, że dziś najlepsi polscy specjaliści mogą pracować nie tylko dla firmy z Warszawy, ale też z Londynu czy Nowego Jorku. Problematyczną sytuację pogłębia postępująca digitalizacja i zapotrzebowanie na tworzenie oprogramowania dla nowych obszarów biznesu. Z kolei wybuch wojny w lutym 2022 roku sprawił, że niektóre zachodnie firmy ograniczyły outsourcing usług IT do Rosji, Ukrainy czy Białorusi i często szukają deweloperów w Polsce.
JEST DROGO, BĘDZIE JESZCZE DROŻEJ
Dziś obserwujemy klasyczne prawo rynku. Wysoki popyt połączony z niską podażą windują ceny i rodzą presję płacową. Stawki wynagrodzeń w IT wzrosły nawet o 12%. Najlepsi specjaliści potrafią zarabiać ponad 35 tys. zł miesięcznie. Liczba ogłoszeń o pracę w stosunku do 2021 roku wzrosła o 47%, a 99% firm IT planuje dalsze zatrudnienia. Dlatego większość ekspertów branżowych słusznie prognozuje kolejne wzrosty stawek.
Część inżynierów ma silną potrzebę rozwoju i dzielenia się wiedzą. Dlatego w Scalo zdecydowaliśmy się na stworzenie Centre of Excellence, wewnętrznego Think Tanku i działu R&D, do którego zapraszamy osoby chcące pracować nad rozwojem usług, dzielić się doświadczeniami, czy tworzyć rozwiązania będące technologiczną odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku.
KULTURA EMPLOYEE-FIRST W SOFTWARE HOUSE’IE
Skoro bez pracownika nie można zrealizować najprostszego projektu, to dbanie o ludzi musi stanowić fundament strategii każdej firmy IT. Ludzie chcą pracować w miejscach zbudowanych na prawdziwych wartościach i zdrowej kulturze. Dotyczy to zarówno programistów, jak i pracowników biznesowych.
Dlatego w Scalo prowadzimy transparentną komunikację, wspieramy rozwój kompetencyjny, tworzymy jasne ścieżki kariery. Do tego inwestujemy w nowoczesne biura, rozwijamy systemy benefitowe, organizujemy wydarzenia integrujące ludzi, wdrażamy nowoczesne narzędzia…
Choć stanowi to koszt, to taka inwestycja zwraca się szybko w postaci niższej rotacji. Nam przyniosła też prestiżowy tytuł Great Place to Work. Pozwala również zapraszać do organizacji najlepszych ludzi na rynku. To z kolei zwiększa wiarygodność i efektywność firmy.
PRZYCIĄGANIE LUDZI DO FIRMY
Kiedy pracownik praktycznie może wybrać dowolną ofertę, to pracodawca musi przekonać go do siebie. Silna marka pracodawcy jest w IT jeszcze ważniejsza niż wcześniej. Dobra komunikacja, obecność na eventach, aktywność branżowa, atrakcyjny content – to wszystko pozwala zyskać uwagę ludzi. Pomaga też działaniom rekrutacyjnym. Ale i w tym obszarze inwestycje są nie mniej istotne. Kompetencje technologiczne, znajomość branży i motywacja są kluczowe dla efektywnej rekrutacji w IT.
ZATRZYMYWANIE NAJLEPSZYCH
Samo wynagrodzenie nie zatrzyma dziś pracownika. Satysfakcja z pracy i poczucie jej sensowności są wyjątkowo istotne. Dlatego dbamy o różnorodność projektową oraz technologiczną. Pozyskujemy klientów z kraju i zagranicy, wchodzimy w nowe branże, aby bogatym portfolio dawać nowe możliwości naszym pracownikom. Gdy mówią nam, że tego potrzebują lub sami to dostrzegamy, dajemy im szansę na rozwój w nowym projekcie.
Część inżynierów ma silną potrzebę rozwoju i dzielenia się wiedzą. Dlatego w Scalo zdecydowaliśmy się na stworzenie Centre of Excellence, wewnętrznego Think Head of Delivery, Scalo Tanku i działu R&D, do którego zapraszamy osoby chcące pracować nad rozwojem usług, dzielić się doświadczeniami, czy tworzyć rozwiązania będące technologiczną odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku.
WSPÓŁPRACA Z PARTNERAMI
Jeśli mimo wszystko pozyskanie lub zatrzymanie pracownika stanowi problem, dobrą opcją jest współpraca z dostawcą, który zna rynek oraz kandydatów. Tu jednak warto szukać firm, którym nie zależy na tzw. placementach, ale przede wszystkim na partnerskiej współpracy, głębokiej integracji i zrozumieniu biznesu klienta od samego początku. Takie podejście daje szansę na wspólny rozwój – zarówno biznesu, jak i specjalistów zaangażowanych we wspólne projekty.
Czy sytuacja na rynku IT będzie kiedyś łatwiejsza dla pracodawców? Na pewno nie w najbliższej przyszłości. Dlatego otwartość na zmiany i przekuwanie zagrożeń w szanse to dziś najbardziej rozsądne podejście. Tak właśnie działamy w Scalo.
Michał Marciniak, Head of Delivery, Scalo
www.scalosoft.com