PracaBiznesPolecane tematy
Z jakim trendami zmierzą się pracodawcy w roku 2019?
Nowoczesne technologie nie omijają również rynku pracy, gdzie z powodzeniem wykorzystywane są choćby w rekrutacji pracowników czy budowaniu wizerunku firm. Dla specjalistów HR rozwój technologiczny oznacza także dostęp do narzędzi, które znacznie przyspieszają i ułatwiają wykonywanie zawodowych obowiązków. Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał w nich drzemiący, konieczne jest zrozumienie trendów na rynku pracy i wyzwań, z jakimi firmy zmierzą się w niedalekiej przyszłości.
Eksperci Hays Poland wymieniają sześć trendów, które będą miały największy wpływ na funkcjonowanie rynku pracy w roku 2019. Wśród nich pojawiają się nowe kanały komunikacji, angażowanie pracowników w sposób inny niż dotychczas oraz postępująca automatyzacja.
1. Uczenie się to umiejętność
Rynek pracy dynamicznie się zmienia – nie tylko w kontekście roli, jaką praca zawodowa odgrywa w życiu, ale również w sposobach wykonywania obowiązków. Pracownicy oczekują innej ścieżki kariery niż przedstawiciele poprzednich pokoleń. Częściej zmieniają miejsce zatrudnienia, nie boją się przekwalifikowania i nowych profesji, a co za tym idzie są otwarci na naukę, poznawanie nowych technologii i nabywanie kompetencji. Jednocześnie poszukują elastyczności i rozwiązań ułatwiających pogodzenie życia zawodowego z prywatnym. Firmy, które chcą zatrzymać najlepszych pracowników, muszą przemyśleć dostępne ścieżki karier oraz możliwości rozwoju. Niezwykle ważne staje się zapewnienie zatrudnionym szans na podnoszenie kwalifikacji, a nawet możliwości zmiany specjalizacji w ramach struktury firmy. Z drugiej strony umiejętność szybkiego dopasowania do zmiennej sytuacji i otwartość na pozyskiwanie nowych umiejętności coraz częściej pojawiają się na liście oczekiwań pracodawców.
2. Niekoniecznie e-mail
Na całym świecie ludzie coraz częściej i chętniej komunikują się za pomocą platform internetowych, takich jak Messenger, Snapchat czy WhatsApp. Krótkie wiadomości tekstowe są wybierane znacznie częściej niż e-mail albo rozmowa telefoniczna. Tymczasem w wielu firmach podstawowym kanałem komunikacji w procesie rekrutacji wciąż pozostaje e-mail, wbrew trendom i zmianom zachodzącym w preferencjach kandydatów. Wielu z nas oczekuje dostępu do komunikatorów również w kontekście zawodowym. Platformy internetowe dla wielu są głównym kanałem komunikacji – nie tylko prywatnej, ale także oficjalnej. Warto o tym pamiętać wybierając możliwe sposoby komunikacji z obecnymi i potencjalnymi pracownikami.
3. Nadchodzi automatyzacja
Wiele powtarzalnych zadań i procesów zostało już zautomatyzowanych. Widząc liczne korzyści oraz powstawanie nowych miejsc pracy, do zachodzących zmian coraz częściej podchodzimy pozytywnie, a liderzy biznesu i działy HR głośno mówią o dobrych stronach automatyzacji. Starają się również przygotować na nią swoich pracowników. Wraz z postępującą automatyzacją nastąpi zmiana w zakresie umiejętności, jakich potrzebować będą profesjonaliści i ich pracodawcy. Jeśli jednak zatrudnionym zaoferujemy więcej czasu na przygotowanie się, dostęp do wiedzy i szkoleń, zyskamy nie tylko większą sprawność w realizacji procesów, ale też lojalność pracowników.
Na całym świecie ludzie coraz częściej i chętniej komunikują się za pomocą platform internetowych, takich jak Messenger, Snapchat czy WhatsApp. Krótkie wiadomości tekstowe są wybierane znacznie częściej niż e-mail albo rozmowa telefoniczna. Tymczasem w wielu firmach podstawowym kanałem komunikacji w procesie rekrutacji wciąż pozostaje e-mail, wbrew trendom i zmianom zachodzącym w preferencjach kandydatów. Wielu z nas oczekuje dostępu do komunikatorów również w kontekście zawodowym. Platformy internetowe dla wielu są głównym kanałem komunikacji – nie tylko prywatnej, ale także oficjalnej. Warto o tym pamiętać.
4. Angażowanie przez pozytywne doświadczenia
Employee Experience, doświadczenia pracownika, to termin określający samopoczucie i stosunek zatrudnionego do pracodawcy w całym cyklu jego funkcjonowania w organizacji – od procesu rekrutacji, poprzez podjęcie zatrudnienia i rozwój w strukturze, aż do zakończenia współpracy. Wspólna podróż firmy i pracownika zaczyna się już od obecności marki pracodawcy na rynku pracy. W dalszych krokach znaczenie ma zarządzanie w firmie, budowanie zaangażowania, atrakcyjność oferty kierowanej do pracowników i otwartość na informację zwrotną. Z tego powodu zmienia się podejście do zbierania i przetwarzania informacji na temat zaangażowania i nastrojów pracowników. Już dziś takie dane gromadzone są z wykorzystaniem algorytmów i sztucznej inteligencji, dzięki czemu firma może skupić się wskaźnikach, które mają największy wpływ na jej kondycję. W takim otoczeniu na znaczeniu zyskuje szczerość i transparentność, dzięki czemu pracownikom łatwiej jest zweryfikować, czy działanie firmy jest zgodne z jej wartościami. Brak spójności będzie oznaczał niskie zaangażowanie, prowadzące do utraty pracowników.
5. Analiza danych
Liczne dane i zaawansowana analityka stają się kluczowe w działalności firm. Organizacje, które uważnie gromadzą informacje i analizują je w różnorodnych zestawieniach zyskują nie tylko lepsze rozumienie biznesu, ale również wpływu poszczególnych elementów strategii na pracowników. Ma to ogromne znaczenie w sytuacji, kiedy pozyskanie wykwalifikowanych pracowników jest wyzwaniem dla niemal wszystkich organizacji. Dostępna w czasie rzeczywistym wiedza o tym, jak skuteczne są poszczególne działania podejmowane w firmie, pozwala precyzyjnie dostosować decyzje i strategię zarządzania do bieżących potrzeb, a co za tym idzie zwiększyć szansę na osiągnięcie wielowymiarowego sukcesu.
6. Kultura otwarta na nowości
Technologia jest przydatna wyłącznie wtedy, gdy ludzie chcą i potrafią z niej korzystać. Każde wdrożenie nowego rozwiązania, narzędzia czy platformy, musi mieć sens dla przyszłych użytkowników. Aby upewnić się, że pracownicy są gotowi i otwarci na udoskonalenia, coraz więcej firm dostrzega potrzebę zmian w zakresie kultury organizacyjnej. Obecnie pracodawcy podkreślają znaczenie otwartości, współpracy i elastyczności. Dbają również o włączenie pracowników do realizacji projektów wewnętrznych, traktując ich nie tyle jak użytkowników, co współtwórców nowych rozwiązań. Działy HR mają do odegrania kluczową rolę w kreowaniu kultury wspierającej współpracę, a także otwartość na – uzasadnione i zrozumiałe – zmiany i nowe rozwiązania.
Wiele powtarzalnych zadań i procesów zostało już zautomatyzowanych. Widząc liczne korzyści oraz powstawanie nowych miejsc pracy, do zachodzących zmian coraz częściej podchodzimy pozytywnie, a liderzy biznesu i działy HR głośno mówią o dobrych stronach automatyzacji. Starają się również przygotować na nią swoich pracowników. Wraz z postępującą automatyzacją nastąpi zmiana w zakresie umiejętności, jakich potrzebować będą profesjonaliści i ich pracodawcy. Jeśli jednak zatrudnionym zaoferujemy więcej czasu na przygotowanie się, dostęp do wiedzy i szkoleń, zyskamy nie tylko większą sprawność w realizacji procesów, ale też lojalność pracowników.
Wraz z postępem technologicznym i miejscami pracy, które stają się zbędne, wiele osób spodziewa się znacznego ograniczenia roli człowieka w świecie pracy. Okazuje się jednak, że wciąż wiele umiejętności pozostaje domeną ludzi. Unikalne kompetencje człowieka nigdy nie zostaną całkowicie zastąpione przez roboty. Konieczność indywidualnego podejścia – a każdy potrzebuje rozmowy, wsparcia, bycia wysłuchanym, cierpliwości i empatii – sprawia, że technologia jeszcze długo nie będzie w stanie zastąpić człowieka. Czynnik ludzki wciąż będzie niezwykle ważny.
Agnieszka Czarnecka,
ekspert Hays Poland