BiznesRynekPolecane tematy
MAiC i Poczta Polska będą wspólnie rozwijać usługi e-administracji
Na mocy podpisanej 13 sierpnia br. deklaracji współpracy Poczta Polska zbuduje do 500 Centrów Aktywności Cyfrowych i zapewni bezpłatny dostęp do Internetu w 4,5 tys. placówek pocztowych. Współpraca Poczty Polskiej oraz Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji to część Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 -2020.
Poczta Polska, według przedstawicieli Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, jest naturalnym partnerem resortu w projekcie budowania nowoczesnej, przyjaznej obywatelom administracji publicznej opartej na technologiach IT. „Nasza współpraca umożliwi obywatelom załatwianie spraw urzędowych w placówkach pocztowych i przyczyni się do informatyzacji administracji. To dobra forma wykorzystania ogromnego potencjału jaki ma Poczta, na który składa się kilkutysięczna sieć placówek i nowoczesne cyfrowe rozwiązania” – mówi Andrzej Halicki, minister administracji
i cyfryzacji. Zapewnienie obywatelom możliwości załatwienia większej ilości spraw urzędowych w placówkach pocztowych ma wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców – zwłaszcza mniejszych miejscowości.
W Centrach Aktywności Cyfrowej mieszkańcy będą mogli również przez całą dobę skorzystać z bezpłatnego, bezprzewodowego dostępu do sieci Internet.
Plany zakładają, że Centra Aktywności Cyfrowej otwierane w placówkach Poczty Polskiej umożliwią m.in. założenie i potwierdzenie Profilu Zaufanego, zarejestrowanie działalności gospodarczej w systemie CEIDG, czy zweryfikować dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Według zapowiedzi w Centrach Aktywności Cyfrowej mieszkańcy będą mogli również przez całą dobę skorzystać z bezpłatnego, bezprzewodowego dostępu do sieci Internet. Zakres usług cyfrowych dostępnych w Centrach Aktywności Cyfrowej ma być poszerzany. „Porozumienie z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji umożliwi Poczcie Polskiej świadczenie usług na linii obywatel-państwo. Jesteśmy wiarygodnym partnerem w realizacji usług e-government dla obywateli” – podkreśla Jerzy Jóźkowiak, prezes Zarządu Poczty Polskiej.
Nowe usługi e-administracji mają być tworzone m.in. w oparciu o doświadczenia, które Poczta Polska zdobyła podczas prac nad stworzeniem platformy usług Envelo. Uruchomiona dwa lata temu platforma obejmowała pierwotnie usługi związane z zakupem cyfrowych odpowiedników znaczków pocztowych, czy wysyłką kartki pocztowej lub listu. Później platformę uzupełniono o obsługę faktur i rachunków. W zeszłym roku uruchomiona została mobilna aplikacja Envelo. Przedstawiciele Poczty Polskiej zapowiadają, że kolejną usługą będzie nowoczesny system digitalizacji korespondencji tradycyjnej.