AplikacjeRynekPolecane tematy
Microsoft o nowościach w rodzinie Dynamics
Nowe funkcjonalności oprogramowania z jednej strony rozszerzają mechanizmy typowe dla – odpowiednio – rozwiązań ERP oraz CRM, a z drugiej – są zgodne z globalną strategią koncernu Microsoft. Zakłada ona rozszerzanie możliwości oprogramowania biznesowego w obszarze technologii chmurowych i mobilnych.
Dostępne na polskim rynku rozwiązania linii Microsoft Dynamics to dwa rozwiązania klasy ERP – skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw oprogramowanie Microsoft Dynamics NAV oraz przeznaczony dla większych przedsiębiorstw system Microsoft Dynamics AX oraz środowisko wspierające zarządzanie relacjami z klientami – Microsoft Dynamics CRM. Poszczególne rozwiązania w ostatnim roku zyskały szereg nowych funkcji. “Rozwój naszych systemów postępuje w kilku płaszczyznach. To zarówno doskonalenie i zwiększanie funkcjonalności, jak i udostępnianie naszych rozwiązań w chmurze. Pierwszym, w pełni dostosowanym do chmury produktem Microsoft Dynamics był nasz system CRM. Dziś w tym modelu dostępne jest też rozwiązanie NAV. Wkrótce w tej formie zaoferujemy klientom także system Microsoft Dynamics AX” – mówi Paweł Jędrusik, dyrektor działu Microsoft Dynamics w polskim oddziale koncernu Microsoft. Jego zdaniem kluczowe jest, że oferowane przez koncern Microsoft systemy wspomagające zarządzanie odpowiadają dziś zdecydowanej większości scenariuszy biznesowych, jakie mogą wystąpić w większości organizacji – od firm sektora MSP, po największe globalne przedsiębiorstwa. Paweł Jędrusik podkreśla również, że z perspektywy sprzedaży oprogramowania rodziny Microsoft Dynamics Polska staje się coraz ważniejszym rynków regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Dowodem na to ma być m.in. krótszy niż w przeszłości okres lokalizacji oprogramowania Microsoft Dynamics.
I tak, w kilka miesięcy po premierze światowej, w październiku zeszłego roku podczas oficjalnej premiery zaprezentowana została polska wersja systemu Microsoft Dynamics NAV 2015. Od stycznia oprogramowanie jest oficjalnie dostępne dla partnerów koncernu. Nową odsłonę skierowanego do małych i średnich organizacji systemu cechować mają: łatwość obsługi, elastyczność oraz funkcje mobilne. Najnowsze środowisko Microsoft Dynamics NAV może być też kompleksowo zintegrowane z oprogramowaniem Office 365 oraz platformą Microsoft Azure. Zmiany na poziomie interfejsu obsługi mają gwarantować maksymalną produktywność użytkowników. “System Microsoft Dynamics NAV 2015 to nowy interfejs, dostępny na wszystkich urządzeniach, przez każdą przeglądarkę, za pośrednictwem środowiska Sharepoint lub przez dedykowaną aplikację” – mówi Piotr Śledź, prezes zarządu firmy IT.integro – partnera wdrożeniowego Microsoft Dynamics NAV odpowiedzialnego m.in. za lokalizację systemu pod kątem polskiego rynku.
Kolejne wersje systemu Microsoft Dynamics NAV mają być udostępniane co 12 miesięcy. Raz w miesiącu do użytkowników trafiać mają natomiast pakiety aktualizacyjne.
Z kolei nowa funkcjonalność systemu Microsoft Dynamics NAV obejmuje m.in. narzędzia wspierające zarządzanie środkami pieniężnymi oraz możliwość tworzenia automatycznych podsumowań różnego rodzaju dokumentów i harmonogramowanie raportowania. Wprowadzona została także możliwość wyboru roli użytkownika – oraz dopasowanego do niej, wstępnie skonfigurowanego układu interfejsu – odpowiadającego potrzebom małych firm. “Nowością jest też duża otwartość systemu na różnego rodzaju urządzenia. Pełna funkcjonalność systemu NAV w wersji 2015 jest dostępna na tabletach wszystkich platform – od środowiska Windows, przez Android, aż po iOS” – podkreśla Piotr Śledź. Oprogramowanie może być również w kompleksowy sposób zintegrowane z aplikacjami pakietu Office 365. Integracja obejmuje m.in. jednokrotne logowanie użytkowników, obsługę platformy Microsoft OnveDrive i poczty elektronicznej, a także poszczególne narzędzia biurowe Office. Zmodernizowane zostały także mechanizmy aktualizacji oprogramowania – ich zastosowanie ma ułatwić proces uaktualniania systemu, szczególnie w odniesieniu do instalacji opartych na wielu kastomizacjach. Co ważne, kolejne wersje systemu mają być udostępniane co 12 miesięcy. Raz w miesiącu do użytkowników trafiać mają natomiast pakiety aktualizacyjne. Nowe mechanizmy aktualizacji wpisują się też w strategię rozwoju oprogramowania Microsoft Dynamics NAV. Wedle zapowiedzi rozwój oprogramowania będzie bazował na wprowadzonych już zmianach technologicznych. W kolejnej wersji systemu Microsoft Dynamics NAV wprowadzone zostaną nowe narzędzia związane z obiegiem i zarządzaniem dokumentami, obsługą technik rozpoznawania tekstu OCR. Rozbudowana zostanie też integracja z usługami elektronicznymi oraz oprogramowaniem CRM. Nastąpi też ujednolicenie interfejsu na różnych urządzeniach. Kolejne odsłony systemu mają z kolei ewoluować w kompleksowe, łatwe we wdrożeniu i użytkowaniu rozwiązanie wspierające aktualne ambicje firm światowego sektora MSP.
Szczególnie przyjazne użytkownikom ma być także oprogramowanie Microsoft Dynamics CRM 2015. Przemawiać za tym ma m.in. interfejs systemu, nowe funkcjonalności i rozwiązania mobilne, a także funkcje społecznościowe oraz mechanizmy pozwalające automatyzować wybrane działania. “Dwie trzecie firm wdraża oprogramowanie do zarządzania komunikacją w świecie mediów społecznościowych, a zdecydowana większość organizacji ma pracowników mobilnych. Co więcej, średnio człowiek korzysta z czterech urządzeń dziennie. Dodatkowo szturmem na rynek pracy wchodzą nowe pokolenia. Wszystko to wymusza pewne zmiany w oczekiwaniach względem aplikacji oraz narzędzi oczekiwanych od pracodawców. Także klienci oczekują informacji dużo szybciej” – zauważa Agnieszka Zarzycka, CRM Business Development Manager w polskim oddziale firmy Microsoft. Zmianom tym odpowiadać mają właśnie nowe możliwości należącego do rodziny Microsoft Dynamics rozwiązania wspierającego zarządzanie relacjami z klientami.
System Microsoft Dynamics CRM 2015 wyposażono w panel ułatwiający koordynację działań sprzedażowych i marketingowych na poziomie targetowania, planowania oraz realizacji kampanii.
Podniesieniu efektywności pracy zespołów sprzedażowych sprzyjać ma m.in. automatyzacja procesów sprzedażowo-marketingowych oraz usprawnienia obejmujące wymianę informacji w ramach organizacją i poza jej granicami. Oprogramowanie Microsoft Dynamics CRM 2015 wyposażono m.in. w panel ułatwiający koordynację działań sprzedażowych i marketingowych na poziomie targetowania, planowania oraz realizacji kampanii. Nowe funkcje systemu obejmują także procesy związane z obsługą oraz wsparciem klienta. Pozwalają, przykładowo, na wyposażenie konsultantów call center w jeden spójny interfejs agregujący informacje pochodzące z wielu odrębnych systemów oraz firmowych baz wiedzy. Najnowsza wersja systemu Microsoft Dynamics CRM przynosi również szereg usprawnień w zakresie mobilnego interfejsu użytkownika. “Na przykładzie rozwiązania Microsoft Dynamics CRM możemy mówić o tym, że aplikacje tego typu stają się pewnego rodzaju centralnym środowiskiem pracy. Dziś, pracując w systemie CRM mam pełną informację o wszystkich interakcjach z klientem i w naturalny sposób sięgam aspektów związanych z procesami sprzedażowymi” – dodaje Agnieszka Zarzycka. Rozszerzenia funkcjonalne dotyczą również obsługi danych klienta oraz katalogu produktów, a także – integracji z serwisami społecznościowymi. Oprogramowanie wyposażono bowiem w rozwiązania pozwalające w łatwy sposób analizować informacje pochodzące z mediów społecznościowych. Bazujące na technologiach chmurowych przejętej przez Microsoft firmy Parature mechanizmy pozwalają na sprawną analizę zachowań oraz monitorowanie sentymentu klientów względem określonych produktów lub marek. Ułatwiają także wykorzystanie popularnych mediów społecznościowych w ramach procesów sprzedażowych. Microsoft Dynamics CRM 2015 został również zintegrowany z aplikacjami pakietu Office 365.
Nowością w Microsoft Dynamics AX jest – związana z prognozowaniem popytu i sprzedaży – funkcjonalność wykorzystująca algorytmy oparte na szeregach czasowych budowanych na poziomie bazy danych.
Z kolei najnowsza dostępna obecnie wersja systemu Microsoft Dynamics AX 2012 R3 – Cumulative Update 8 względem poprzednich odsłon przynosi m.in. nowe funkcjonalności związane z zarządzaniem magazynami i transportem. “Zarządzanie magazynem i transportem to dwa zupełnie nowe moduły. Pierwszy z nich pozwala w pełni zaadresować dowolnie złożony magazyn o dowolnej strukturze – także magazyn wysokiego składu. Nasze rozwiązanie cechuje wysoka elastyczność, czego dowodem jest fakt, że skutecznie konkurujemy m.in. z dedykowanymi rozwiązaniami klasy WMS. Dodatkiem do modułu transportowego jest oparta na technologii HTML aplikacja mobilna współpracująca z czytnikami RFID i dostarczająca magazynierom podstawowych narzędzi pracy” – zapewnia Robert Skrzypczak, ekspert rozwiązań Microsoft Dynamics ERP w polskim oddziale Microsoft. Według niego wprowadzony w wersji R3 systemu Microsoft Dynamics AX moduł wspierający zarządzanie transportem skupia się przede wszystkim na optymalizacji procesów logistycznych m.in. w kontekście kosztów i terminów. Rozwiązanie to również może być obsługiwane z poziomu urządzeń przenośnych. Nowością w Microsoft Dynamics AX jest też funkcjonalność związana z prognozowaniem popytu i przyszłej sprzedaży. W tym obszarze wykorzystywane są m.in. algorytmy oparte na szeregach czasowych budowanych na poziomie bazy danych.
Wśród zmian funkcjonalnych wprowadzonych w tej wersji systemu Microsoft Dynamics AX 2012 znalazły się też rozwiązania dla handlu detalicznego. “Z reguły rozwiązania wykorzystywane przez firmy z sektora retail nie są zintegrowane. Tymczasem system Microsoft Dynamics AX to idea wielokanałowości i pełna integracja wszystkich obszarów działania w różnych kanałach sprzedażowych – od tradycyjnego POS, przez obsługę call center, po e-commerce i sprzedaż mobilną” – mówi Robert Skrzypczak. Co ciekawe, zarządzanie punktami POS odbywa się w całości z poziomu systemu ERP. Kolejne nowości to obsługa mechanizmów zarządzania danymi podstawowymi MDM, a także rozbudowane funkcje z zakresu zaopatrzenia. Uzupełnieniem funkcjonalności oprogramowania są też dedykowane, przeznaczone dla wielu platform, aplikacje mobilne wspierające m.in. zarządzanie wydatkami, przepływem pracy, czy obsługę kart pracy. Wszystkie dostępne na naszym rynku rozwiązania rodziny Microsoft Dynamics mogą również zostać zintegrowane z narzędziami analitycznymi Microsoft Power BI.