Biznes
Nowa definicja normalności w czasach epidemii
Dawno nie było wydarzenia, które by tak zatrzęsło światowymi gospodarkami i firmami jak COVID-19. Firmy zadają pytanie, jak przeorganizować procesy by maksymalnie uodpornić swój biznes na efekty ograniczeń i ryzyka jakie niosą podobne sytuacje?
Tryb pracy zdalnej, tam gdzie to tylko możliwe, to oczywistość. Relatywnie prosta, tania i szybka do wprowadzenia także dla części z tych firm, które wcześniej pracy z domu nie praktykowały.
Jednak w mojej opinii ważniejsze wydaje się średnio- i długofalowe przemodelowanie części procesów biznesowych albo dodanie nowych, które pozwolą nam funkcjonować pomimo pojawiających się ograniczeń! Obecna sytuacja może się przedłużać, a poza tym ma realną szansę się powtórzyć.
Sposoby interakcji z klientami i partnerami biznesowymi w naszej kulturze biznesowej wymagają wielu bezpośrednich interakcji. Musimy je ponownie przemyśleć i wdrożyć warianty awaryjne wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście jest wiele wyzwań – procesy obsługi, zamówień, produkcji, transportu, sprzedaży wymagają zaangażowania człowieka. Z drugiej strony naszym obowiązkiem jest jednoczesne zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa.
Mamy szeroką paletę możliwości od wykorzystania kanałów elektronicznych, poprzez automatyzację, robotyzację i informatyzację procesów, aż po drobne i szybkie projekty jak bezobsługowe kasy. Posiadamy już dziś narzędzia i realne możliwości wprowadzenia szybkich i efektywnych zmian, a pierwsze pomysły już znajdują zastosowanie w praktyce. Zacznijmy od rzeczy prostych, jak InPost, który zapewnia bezpieczny sposób odbioru przesyłki. Do tej pory interakcja ograniczała się do wykorzystania ekranu dotykowego/klawiatury, obecnie idzie krok dalej oferując możliwość bezdotykowego otwarcia paczkomatu. Wszystko po to, by maksymalnie zwiększyć odporność biznesu na limitujące uwarunkowania zewnętrzne i adresacji postulatu zdrowia i bezpieczeństwa.
W tych zmianach IT wiedzie prym, zwłaszcza w kontekście rozwiązań które będzie można wdrożyć szybko, z natychmiastowym efektem w postaci nie zakłóconych interakcji, z jakością obsługi na wysokim poziomie!