Firma Oracle zdecydowała się na przeprowadzenie radykalnej reorganizacji oferty produktowej w segmencie rozwiązań analityki biznesowej. Reforma polega na scaleniu 18 różnych aplikacji i usług w pojedyncze, wielofunkcyjne rozwiązanie o nazwie Oracle Analytics.
Zdaniem komentatorów, decyzja władz firmy nie jest zaskoczeniem, bowiem koncern Oracle na przestrzeni lat rozwinął wiele komplementarnych produktów z obszaru analityki biznesowej, a równolegle – rozwijał ofertę w drodze przejęć innych producentów oraz ich rozwiązań analitycznych. W efekcie oferta Oracle w tym obszarze stała się bardzo złożona. Planowane uporządkowanie portfolio w obszarze analityki biznesowej jest więc podejściem naturalnym.
I tak, wedle deklaracji złożonych podczas konferencji Oracle Analytics Summit w kalifornijskim Marin County, celem reformy jest zwiększenie przejrzystości oferty i uporządkowanie cenników Oracle. Zmiany te mają ułatwić klientom dobieranie takich rozwiązań analitycznych, które najlepiej sprostają ich bieżącym wymaganiom. Za przeprowadzenie zmian odpowiedzialni będą nowi menedżerowie Oracle: Bruno Aziza, który objął stanowisko wiceprezesa w obszarze AI, Data Analytics i rozwiązań Cloud, a także T.K. Anand, wiceprezes działu Analytics Cloud. Warto wspomnieć, że menedżerowie wcześniej pracowali w firmie Microsoft, gdzie również zajmowali się rozwiązaniami z zakresu analityki biznesowej.
Plany zakładają pozostawienie w ofercie Oracle rozwiązań: Oracle Business Intelligence Enterprise Edition (OBIEE)oraz Hyperion Enterprise Performance Management (EPM) jako samodzielnych produktów. Wszystkie inne rozwiązania Oracle w obszarze Business Intelligence staną się elementami pakietu Oracle Analytics. Ten zaś będzie podzielony na trzy główne segmenty:
• Oracle Analytics Cloud – trzon oferty, tu zebrane będą wszystkie rozwiązania analityczne oferowane w modelu chmurowym;
• Oracle Analytics Server – samodzielne aplikacje analityczne oferowane w modelu on-premises (odpowiednik OBIEE);
• Oracle Analytics for Fusion Applications – aplikacje analityczne współpracujące z produktami biznesowymi Oracle.
Przedstawiciele firmy wyjaśniają, że zastosowanie takiego podziału pozwoli klientom na wygodne korzystanie zarówno z klasycznych, cenionych przez użytkowników funkcji analitycznych oprogramowania Oracle, jak i z nowo wdrażanych przez nią rozwiązań, w tym tych, opartych na sztucznej inteligencji, czy przetwarzaniu języka naturalnego. Wedle zapowiedzi, z nowej oferty firmy będzie można korzystać z poziomu ujednoliconego interfejsu, dostępnego zarówno z poziomu urządzeń mobilnych i komputerów stacjonarnych czy pulpitu chmurowego.