W ponad 50% firm prowadzących w Polsce działalność innowacyjną, kobiety stanowią mniej niż 15% członków zespołów badawczo-rozwojowych – wynika z badania Kantar przygotowanego na zlecenie Ayming Polska. Niestety, obszar innowacyjności wciąż pozostaje zdominowany przez mężczyzn.
W co piątej firmie odsetek kobiet wynosi od 15% do 50%, a tylko u 7% polskich przedsiębiorców zespoły B+R składają się w większości z kobiet, informuje Kantar. Na tym tle ciekawie prezentuje się przypadek Francji, gdzie – według „Międzynarodowego Barometru Innowacji” opracowanego przez Grupę Ayming – 16% respondentów deklaruje, że ich zespoły składają się w całości z kobiet. Z kolei w Kanadzie w większości zespołów B+R kobiety zajmowały od 26 do 50% stanowisk.
Z „Międzynarodowego Barometru Innowacji” wynika również, że niemal 50% kadry zarządzającej uważa, iż różnorodność w miejscu pracy nie jest ważna. W wypadku kierowników zespołów B+R odsetek ten wynosi 35%. Osoby na najwyższych stanowiskach często nie są dostatecznie świadome korzyści wynikających z różnorodności pracowników dla generowania innowacyjnych rozwiązań.
Przejrzysta ścieżka kariery
Innowacje powstają dzięki umiejętnościom pracowników, a połączenie doświadczeń zróżnicowanej kadry pozwala podejmować lepsze decyzje oraz efektywniej zarządzać kompleksowymi wyzwaniami. Tymczasem, jak podkreśla Ayming, to mężczyźni zajmują większość stanowisk związanych z obszarem B+R, a różnorodność płciowa jest często uznawana za niemającą wpływu na sukces innowacji. Firmy powinny stosować różne strategie zachęcające kobiety do podjęcia pracy w obszarze badań i rozwoju oraz tworzyć instrumenty motywujące je do podążania tą ścieżką kariery. Jak to zrobić? Według respondentów „Międzynarodowego Barometru Innowacji” najlepszym sposobem jest stosowanie przejrzystej ścieżki kariery – uważa tak 40% osób.
W co piątej firmie odsetek kobiet wynosi od 15% do 50%, a tylko u 7% polskich przedsiębiorców zespoły B+R składają się w większości z kobiet, informuje Kantar. Na tym tle ciekawie prezentuje się przypadek Francji, gdzie – według „Międzynarodowego Barometru Innowacji” opracowanego przez Grupę Ayming – 16% respondentów deklaruje, że ich zespoły składają się w całości z kobiet. Z kolei w Kanadzie w większości zespołów B+R kobiety zajmowały od 26 do 50% stanowisk.
“Dostępność talentów to największa siła napędowa B+R. Im firma ma ich więcej, tym więcej środków może zainwestować w działania proinnowacyjne. Nie można planować budżetu na działania B+R bez znalezienia i zatrudnienia odpowiednich osób. Jednak dostęp do odpowiednich specjalistów bywa ograniczony. Dlatego tak ważne jest zachęcanie kobiet do studiowania na kierunkach ścisłych, inżynieryjnych i technicznych, a na dalszym etapie – do zajmowania stanowisk związanych z badaniami i rozwojem” – mówi Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, dyrektor Obszaru Podatków i Innowacji w Ayming Polska.
Z uczelni technicznych do biznesu
W przygotowanym przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”, raporcie „Kobiety na Politechnikach”, czytamy, że w latach 2015-2018 udział kobiet wśród studentów uczelni technicznych wyniósł 37%. Dekadę wcześniej było to ok. 30%. W roku akademickim 2017/2018 najmniej studentek wybrało kierunki związane z elektrotechniką, mechatroniką, automatyką, mechaniką i budową maszyn (udział kobiet wyniósł od 6% do 9%), a najwięcej – architekturę wnętrz i architekturę krajobrazu (odpowiednio 89% i 83%) oraz biotechnologię i chemię (po 76%). Inżynierię chemiczną i procesową wybrało 65% studentek, a na zarządzaniu i inżynierii produkcji niemal połowę studentów stanowiły kobiety.
“Studentki na uczelniach technicznych nie natrafiają na wiele przeszkód. Na pewno problemem jest to, że kobiety często myślą, że nie będą tak dobre w przedmiotach ścisłych, jak mężczyźni. Zmiana myślenia nie leży tylko po ich stronie. Każdy powinien zmienić swój sposób postrzegania udziału kobiet nie tylko w obszarze STEM (z ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics), ale także w biznesie. Coraz więcej organizacji powinno tworzyć kulturę organizacyjną, która ceni różnorodność oraz zapewnia otwarty dostęp do możliwości i rozwoju dla obu płci” – stwierdza inżynier Karolina Łukasik, Starszy Konsultant w Dziale Innowacji, Ulg i Dotacji w Ayming Polska.
Zmienić postrzeganie znaczenia różnorodności płciowej
Zachęcanie kobiet do podjęcia pracy w obszarze badań i rozwoju jest ważne, jednak w pierwszym kroku należy przede wszystkim dostrzec wartość różnorodności płci w organizacji. Ma ona bezpośrednie przełożenie na zróżnicowanie umiejętności całego zespołu i wzmocnienie tak pożądanych cech, jak empatia, komunikacja czy kreatywność – wskazują ekspertki Ayming. Różnorodność płciowa nie jest uznawana za czynnik wspierający innowacje – co zaskakujące – zwłaszcza przez osoby, które mogłyby najwięcej na niej skorzystać, czyli przez kadrę zarządzającą. Potwierdza to wynik badania Ayming, w którym 41% ankietowanych CEO i CFO przyznało, że obecność kobiet w zespołach badawczo-rozwojowych nie ma przełożenia na wzrost innowacyjności organizacji.
W przygotowanym przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”, raporcie „Kobiety na Politechnikach”, czytamy, że w latach 2015-2018 udział kobiet wśród studentów uczelni technicznych wyniósł 37%. Dekadę wcześniej było to ok. 30%. W roku akademickim 2017/2018 najmniej studentek wybrało kierunki związane z elektrotechniką, mechatroniką, automatyką, mechaniką i budową maszyn (udział kobiet wyniósł od 6% do 9%), a najwięcej – architekturę wnętrz i architekturę krajobrazu (odpowiednio 89% i 83%) oraz biotechnologię i chemię (po 76%). Inżynierię chemiczną i procesową wybrało 65% studentek, a na zarządzaniu i inżynierii produkcji niemal połowę studentów stanowiły kobiety.
“Musimy zmienić postrzeganie znaczenia różnorodności płciowej, a sposobem na to jest odpowiednie uświadamianie kadry zarządzającej. Przykład musi iść z góry. Bardzo ważne jest wspieranie rozwoju zawodowego kobiet, ponieważ ich kompetencje stanowią istotny wkład w funkcjonowanie każdej firmy. Niemniej istotna jest większa elastyczność czasu pracy w momencie, gdy na horyzoncie pojawi się kwestia wychowania dzieci” – podsumowuje Magdalena Burzyńska, dyrektor zarządzający Ayming Polska.
„Międzynarodowy Barometr Innowacji” powstał na podstawie szczegółowej ankiety przeprowadzonej w drugiej połowie 2019 r. wśród 300 ankietowanych – CFO, kadry zarządzającej, właścicieli firm i ekspertów B+R – w 12 krajach: w Belgii, Kanadzie, Czechach, Francji, Irlandii, Włoszech, Polsce, Portugalii, Słowacji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych. Z kolei badanie Kantar wykonane na zlecenie Ayming Polska, zrealizowano metodą CATI od 30 kwietnia do 30 maja 2019 r. wśród 100 firm zatrudniających ponad 50 pracowników.