BiznesPolecane tematy
Tablet i ekran dotykowy w praktyce biznesowej
Wyposażone w ekrany dotykowe urządzenia mobilne szybko zyskują popularność w wielu zastosowaniach konsumenckich. Czy jednak interfejs dotykowy może stać się ułatwieniem także w biznesie?
Z urządzeń mobilnych od dawna chętnie korzystają przedstawiciele handlowi, specjaliści ds. logistyki czy produkcji. Służą one głównie do wpisywania danych. Za sprawą jednak dopasowanych do potrzeb użytkowników biznesowych tabletów oraz pojawiających się pierwszych wspierających interfejs dotykowy aplikacji ERP czy CRM technologie mobilne znajdują coraz powszechniejsze zastosowanie.
Wsparcie dynamicznego biznesu
Działalność Art Consulting, krakowskiej firmy wyspecjalizowanej w usługach konsultingowych o profilu finansowym, od kilku lat opiera się na rozwiązaniach Soneta. System enova365 wspiera najważniejsze obszary działania Art Consulting. Wykorzystane są przy tym wszystkie podstawowe moduły funkcjonalne oprogramowania – Księgowość, Kadry i Płace, CRM, Handel i Workflow – oraz mechanizmy pozwalające na łatwą pracę z arkuszami kalkulacyjnymi Excel i szereg narzędzi dodatkowych, jak obsługa elektronicznych wyciągów bankowych lub importów księgowych.
W aspekcie pracy operacyjnej możliwość wprowadzania danych na bieżąco jest bezcenna. Wygodniej jest mi poprawiać dokumenty na miejscu pracując na tablecie i przeliczać ponownie deklaracje w ten sam sposób, niż dokonać tego po powrocie do biura. To ogromna oszczędność czasu – mówi Artur Łopatkiewicz, właściciel firmy Art Consulting.
Artur Łopatkiewicz, właściciel Art Consulting przyznaje, że wprowadzenie nowego interfejsu, zoptymalizowanego pod kątem opartych na platformie Windows 8 urządzeń mobilnych, przyniosło wiele ułatwień. „Specyfika działalności konsultingowo-doradczej wymaga dużej mobilności, a jednocześnie łatwego dostępu do informacji. Możliwość korzystania z systemu w dowolnym czasie i miejscu w przypadku mojej firmy jest kluczowa. Jeśli klient np. pilnie potrzebuje faktury, od razu mogę ją wystawić – nawet nie wysiadając z samochodu” – mówi. Według niego szybszy dostęp do najważniejszych funkcji systemu ERP pozwala też zwiększyć komfort pracy.
Trzy w jednym
W obecnej wersji system enova365 może być wyposażony w jeden z trzech interfejsów: klasyczny, webowy i mobilny. Użytkownicy oprogramowania mogą przy tym wybierać ten sposób dostępu do systemu, jaki jest dla nich w danym momencie najwygodniejszy, a wszystkie odsłony systemu enova365 bazują na tej samej warstwie logicznej oraz bazie danych. W związku z tym wszystkie zapewniają dostęp do tych samych zbiorów danych. Ewentualne różnice funkcjonalne wynikają zaś głównie ze specyfiki wykorzystywanego interfejsu.
„Ponieważ od kliku lat pracowałem na stacjonarnej wersji enova365, wdrożenie wersji mobilnej polegało tylko na zmianie sposobu dostępu – przejściu ze standardowego systemu na opcję „multi”. Nie musiałem uczyć się nowego programu, gdyż to ten sam system i te same funkcje. Teraz będąc w biurze podpinam się do stacji dokującej i pracuję tak jak wcześniej, a jadąc do klienta zabieram tablet zachowując dostęp do bazy danych klientów” – podkreśla Artur Łopatkiewicz. Według niego brak konieczności zmiany przyzwyczajeń w pracy z systemem enova365 – mimo nowego z nim „kontaktu” – stanowi duże ułatwienie dla użytkowników biznesowych. Zaletą jest też elastyczność interfejsu zaprojektowanego pod kątem ekranu dotykowego.
Mysz uzupełnieniem dotyku
Używane w firmie Art Consulting oprogramowanie enova365 zostało dodatkowo zintegrowane z systemami bankowości elektronicznej, narzędziami wspierającymi elektroniczną wymianę dokumentów i platformą e-Deklaracje wykorzystywaną do komunikacji z Urzędami Skarbowymi oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Stworzony pod kątem obsługi za pomocą dotyku interfejs nie wyklucza nawet obsługi złożonych funkcjonalności ani pracy z rozbudowanymi dokumentami. „Dotykowy sposób korzystania z systemu to oczywiście kwestia indywidualna. Dla mnie taka możliwość to bardzo duży atut. Nie oznacza to jednak, że z systemu korzystam tylko i wyłącznie poprzez dotyk. Są pewne operacje, jak np. wprowadzanie szeregu danych do systemu, których nie wyobrażam sobie robić inaczej niż używając klawiatury i myszki. Jednak takie działania, jak wgląd w dane bądź wystawianie faktur podczas wyjazdów wygodniej jest wykonywać z poręcznego tabletu” – stwierdza Artur Łopatkiewicz.
Jego zdaniem cenna jest również możliwość swobodnej pracy na urządzeniu mobilnym podczas wizyt u klientów. „W aspekcie pracy operacyjnej możliwość wprowadzania danych na bieżąco jest bezcenna. Wygodniej jest mi poprawiać dokumenty na miejscu pracując na tablecie i przeliczać ponownie deklaracje w ten sam sposób, niż dokonać tego po powrocie do biura. To ogromna oszczędność czasu” – dodaje Artur Łopatkiewicz. Wbudowane w interfejs enova365 dla Windows 8 mechanizmy wizualizacji ułatwiają prezentację danych podczas spotkań z klientami. Wzmacniają też wizerunek firmy jako nowoczesnej organizacji skupiającej się na wykorzystaniu potencjału technologicznych rozwiązań biznesowych.
Firma na tablecie
Urządzenie: tablet Dell Venue 11 Pro
Moduły systemu enova365 dostępne z poziomu interfejsu dotykowego: Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, Obsługa pełnej księgowości, Zarządzanie relacjami z klientami, Ewidencja zamówień, Prowadzenie projektów, Wspomaganie procesów handlowych, Prognoza płatności, automatyzacja procesów biznesowych
Dodatkowe aplikacje biznesowe na tablecie: Office, Outlook, Skype, Dropbox