Trendy 2021: Hot or Not
Trendy 2021: HOT or NOT w AI. Typuje Kamil Sijko
W dziedzinie AI i ML zdecydowanie więcej dziś trendów gorących, co zapowiada ciekawy i ważny dla tego obszaru rok 2021 – pisze Kamil Sijko, Data Scientist w Transition Technologies. Wyróżnić można trzy warstwy, w każdej dużo się dzieje.
HOT
Warstwa podstawowa dotyczy prac nad rozwojem AI, gdzie wielkie osiągnięcia mają naukowcy.
Progres w NLP
Postępy w przetwarzaniu języka naturalnego są dziś imponujące i zapewne odbiją się najgłośniejszym echem. W roku 2021 pojawi się w moim przekonaniu szereg produktów, w których te dokonania znajdą odzwierciedlenie.
Baza wiedzy AI/ML
Tzw. body of knowledge w obszarze AI osiągnęło już masę krytyczną, kiedy zbiór i dostępność doświadczeń, praktyk, standardów, metod postępowania znakomicie przyspiesza pracę. To nie są już wyprawy na terra incognita, ale metodyczna, coraz bardziej efektywna eksploracja tematu. Synergia naukowych dokonań, dostępność naukowych zespołów pracujących nad różnymi zagadnieniami – te kwestie zdecydują, że 2021 może być rokiem zawrotnych odkryć i przełomów.
Kolejna warstwa to obszar prac nad hardwarem przeznaczonym do pracy z AI/ML.
Hardware dla AI
To zdecydowanie świeży, gorący i fascynujący trend. Kiedy przyzwyczailiśmy się już i być może oswoiliśmy się już z tempem rozwoju software’u AI, następuje przyspieszenie ze strony sprzętowej. Nowe procesory do laptopów zaprezentowane przez Apple obok procesora klasycznego i graficznego posiadają także koprocesor przeznaczony do wspierania uczenia maszynowego. Pole zastosowań jest ogromne, także w działce konsumenckiej. Sam jestem użytkownikiem pewnej aplikacji do miksowania muzyki i z przyjemnością zanotowałem, że w nowej wersji aplikacji jest dostępny suwak, tylko dla urządzeń dysponujących koprocesorem ML, pozwalający wyodrębniać głos ludzki z zapisu całego utworu albo poszczególne głosy instrumentów nagrane na jednej ścieżce. Trudno sobie jeszcze od razu wyobrazić do jakich bezpośrednich zastosowań sprzętowe wsparcie AI będzie wykorzystywane, ale pole wydaje się ogromne.
W warstwie wdrożeniowej, na poziomie rynku i klientów, także są wyraźnie rysujące się trendy.
AutoML
Rynkowa adaptacja AI przyspiesza dzięki rozwojowi “Ai dla każdego” – łatwych, gotowych do wdrożenia, dostępnych na każdym poziomie cenowym. Sądzę, że w 2021 nie będzie już firmy uznającej się za dojrzałą technologicznie, która nie będzie miała przynajmniej eksperymentu i pilotażowego projektu z takimi rozwiązaniami. Proste “zabawy” na płytkiej wodzie są oczywistym wstępem do pływania w głębokiej wodzie AI.
MLOps
Szerszy kontekst czy fundament dla podejść takich jak XAI czy nowsze jeszcze – RAI, daje MLOps. To już teraz hasło, o które pytają bardzo intensywnie nasi klienci. Wyjaśnialne, odpowiedzialne AI potrzebuje tej metodyki wytwarzania, stanowi ona też milowy kamień w ewolucji AI.
Edukacja do życia z AI
Na jednej z konferencji widziałem rozwiązanie do uczenia dzieci, czym jest AI. Czym jest, czym nie jest, do czego służy i jakie ma ograniczenia. W sytuacji, gdy dzieci coraz częściej stykają się z AI, uważam, że to bardzo dobry i ważny kierunek. Oczywiście nie tylko dzieci powinny być objęte taką edukacją.
Deep fake, trend HOT – ale parzący!
Trudno byłoby mi zakwalifikować zjawisko deep fake jako trend zimny, niestety. To doświadczenie kontktu z AI jest coraz powszechniej znane, nawet jeśli pośrednio i jego negatywnego wpływu się nie odczuło. Tym niemniej materiały wyprodukowane przy pomocy AI, łudząco podobne do prawdziwych, będą zmorą w najbliższym czasie, ponieważ nie widać prostych i skutecznych sposobów wyeliminowania tego zjawiska.