BiznesRynekPolecane tematy

Trendy w e-commerce w I półroczu 2020 roku

Podczas pandemii o 11% wzrosła liczba osób kupujących online, obecnie 7 na 10 Polaków deklaruje, że robi zakupy w internecie – wynika z ostatniego badania Gemius dla e-commerce Polska. Według analizy ExpertSender, największym wzrostem zainteresowania wśród kupujących – aż o 715% – cieszyły się sklepy spożywcze. Jak informują eksperci, sprzedający online – chcąc przyciągnąć jeszcze większą liczbę klientów – skupili się podczas pandemii na e-mail marketingu, personalizacji wiadomości oraz programach lojalnościowych. Wzrost zainteresowania tymi tematami w Internecie wyniósł kolejno: 377%, 157% i 77%. 

Trendy w e-commerce w I półroczu 2020 roku

W 2019 roku robienie zakupów w internecie deklarowało 62% osób – obecnie już 73%. Dlatego też pod koniec bieżącego roku można się spodziewać znacznie większego wzrostu wartości branży rok do roku, niż przewidywane wcześniej 18%. Z analizy ExpertSender wynika również, iż zainteresowanie sprzedażą i kupowaniem online było w marcu o 50%, a w kwietniu aż o 111% większe, niż w styczniu 2020 roku.

„Klienci coraz chętniej robią zakupy online, a w czasie pandemii sklepy offline straciły na popularności. To sprawia, że transformacja technologiczna handlu przyspieszyła do maksimum, a nowe e-sklepy pojawiają się na rynku z zawrotną prędkością. Część osób już teraz obawia się, że nie nadąży za klientami. To ma także ogromny wpływ na kanały komunikacji, które wykorzystują marki” – uważa Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.

Chatboty i Big Data wspierają e-handel

Po tak dużym wzroście popularności sklepów online przyszła kolej na automatyzację e-commerce’u, która była wymieniana i wyszukiwana w Internecie o 195% częściej niż jeszcze na początku tego roku. Rozwiązanie to, ułatwiające i przyśpieszające pracę, jest szczególnie ważne przy dużej liczbie zamówień oraz zapytań od klientów, wskazują specjaliści z branży.

„Ciekawą formą automatyzacji w e-commerce jest też zastosowanie chatbotów. Te mogą zarówno wspierać sprzedaż, jak i obsługiwać klienta, dlatego są dużym odciążeniem dla pracowników tej branży. Wpływają też na poziom satysfakcji kupujących w Internecie. W ostatnim czasie to rozwiązanie również zyskało na popularności. Wzrost liczby wypowiedzi internautów na ten temat porównując kwiecień do stycznia tego roku wynosi 44%” – mówi Ewa Stachowiak, Head of Marketing w SentiOne.

Inną kwestią jest zastosowanie Big Data. E-sklepy posiadają dużą liczbę informacji zarówno o produktach, jak i zachowaniach oraz preferencjach zakupowych swoich klientów, które mogą wykorzystywać w celu rozwoju i dostosowania swojego biznesu. W czasie tak silnego rozwoju branży, zainteresowanie w Internecie frazą: analiza danych również wzrosło. W marcu ten temat był wspominany 3 razy częściej, niż w styczniu.

E-mail marketing, personalizacja wiadomości i programy lojalnościowe

Wielokanałowe i zautomatyzowane kampanie marketingowe oparte na danych to rozwiązania, z których z chęcią korzystają marki. Posiadając wiele różnych danych warto je wykorzystywać, tak by wspierać klientów podczas ich decyzji zakupowych. Od wielu lat najczęściej stosowanym kanałem komunikacji jest z kolei e-mail. Nadal jest on jednym z najtańszych i najbardziej efektywnych narzędzi wspierających sprzedaż, a jego popularność niezmiennie rośnie. Potwierdza to też zainteresowanie internautów tą tematyką, które według analizy ExpertSender, w czerwcu było prawie 5-krotnie wyższe, niż na początku roku.

Od pewnego czasu jednym z kierunków, w którym rozwija się branża e-commerce, jest także maksymalne wykorzystanie personalizacji wiadomości marketingowych. To działanie, które pozwala tak dostosować treść i kanał komunikacji do preferencji klienta, żeby ten podjął decyzję o zakupie. Jak wynika z badania, w czasie pandemii wzrosło również znaczenie tematyki związanej z personalizacją wiadomości. Porównując dane z marca z tymi ze stycznia 2020 roku widać 2,5-krotny wzrost zainteresowania tematem.

Na e-sprzedaż pozytywnie wpływają również programy lojalnościowe, zachęcające klientów do ponownych zakupów w sklepie. Wpływa to na ich przywiązanie oraz w konsekwencji częstsze zakupy. W czasie pandemii klienci chętniej też szukali oszczędności, które zazwyczaj są korzyścią z przystąpienia do programu lojalnościowego danej marki lub sklepu. W związku z tym, zniżki oraz bony online cieszyły się większym zainteresowaniem internautów.  Porównując popularność tych fraz w marcu do stycznia widać 77% wzrost. Co ciekawe oszczędności szukali głównie mężczyźni, którzy stanowią 60% grupy.

Analizę przygotowaną przez ExpertSender przeprowadzono za okres styczeń-czerwiec 2020 roku, przy pomocą narzędzia SentiOne służącego do monitorowania Internetu oraz automatyzacji obsługi klienta za pomocą chatbotów. SentiOne wykorzystując autorską technologię zbiera dane z ponad 5 milionów źródeł, takich jak social media oraz blogi, strony www, portale informacyjne, czy też strony z recenzjami.

Tagi

Skomentuj Anna Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 thoughts on “Trendy w e-commerce w I półroczu 2020 roku”

  1. “Nie rozumiem zdziwienia, że to głownie Panowie szukali oszczędności. Tak było, jest i będzie 😉
    Dobrze skonstruowany program lojalnościowy sprawdza się w każdej sytuacji – czy to klasyczne zakupy w sklepie stacjonarnym czy zakupy on-line. Nie dziwi też fakt, że zniżki czy promocje płynące z uczestnictwa w takim programie cieszą się coraz większym zainteresowaniem – wynika to z faktu, że wiele osób zmaga się teraz z mniejszymi czy większymi problemami finansowymi.
    Analiza bardzo rzeczowa i przydatna. “

  2. Nie rozumiem zdziwienia, że to głownie Panowie szukali oszczędności. Tak było, jest i będzie 😉
    Dobrze skonstruowany program lojalnościowy sprawdza się w każdej sytuacji – czy to klasyczne zakupy w sklepie stacjonarnym czy zakupy on-line. Nie dziwi też fakt, że zniżki czy promocje płynące z uczestnictwa w takim programie cieszą się coraz większym zainteresowaniem – wynika to z faktu, że wiele osób zmaga się teraz z mniejszymi czy większymi problemami finansowymi.
    Analiza bardzo rzeczowa i przydatna.