BiznesRynek

W Polsce mamy już ponad 44 tys. sklepów internetowych

Blisko 12 tys. – tyle nowych e-sklepów zarejestrowano w Polsce tylko w 2020 roku. Oznacza to, że ich liczba na początku stycznia 2021 wynosiła w sumie blisko 44,5 tys. To o 21,5% więcej niż rok wcześniej. Jednak obecność w internecie nie jest automatyczną gwarancją sukcesu. W ciągu ubiegłego roku nawet 5,6 tys. sklepów internetowych zawiesiło działalność, z czego na rynek wróciło zaledwie 1,2 tys.

W Polsce mamy już ponad 44 tys. sklepów internetowych

Najważniejsze informacje

  • W Polsce działa już 44,5 tys. e-sklepów.
  • W 2020 roku liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła w sumie o 7,8% - zarejestrowano ich dokładnie 11,8 tys.
  • Nawet 5,6 tys. e-sklepów zawiesiło w ubiegłym roku działalność, z czego 1,2 tys. wróciło na rynek. Z kolei ponad 4 tys. zostało wykreślonych z rejestru.
  • 80% Polaków z dostępem do Internetu robi tą drogą zakupy, z czego 50% wydaje na nie ponad 300 zł miesięcznie.

Miniony rok dla wielu przedsiębiorstw upłynął pod znakiem znacznego ograniczenia lub nawet całkowitej utraty dochodów i groźby bankructwa, ale również gwałtownego rozwoju technologicznego oraz przenoszenia działalności do Internetu. Dla części firm zintensyfikowanie lub uruchomienie działań online było zresztą kwestią być albo nie być. Z kolei wprowadzenie obostrzeń mających na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się pandemii koronawirusa spowodowało duże wzmożenie ruchu w sklepach internetowych. I tak, według raportu ExpertSender „Zakupy online w Polsce 2020”, 80% Polaków z dostępem do Internetu robi tą drogą zakupy, z czego 50% wydaje na nie ponad 300 zł miesięcznie.

Przeczytaj również
Pandemia przyspieszyła cyfrową transformację marketingu

Jednocześnie od kilku lat obserwowany jest trend systematycznego spadku liczby sklepów stacjonarnych. Jak wynika z danych agencji badawczej Bisnode A Dun & Bradstreet Company, w 2020 roku polscy przedsiębiorcy zawiesili blisko 19 tys. działalności związanych z detaliczną sprzedażą prowadzoną w sklepach, co stanowi ponad 7% wszystkich sklepów stacjonarnych na rynku. Tylko w pierwszych dwóch tygodniach 2021 roku zamrożono działalność kolejnych 1,3 tys. sklepów stacjonarnych. Co ciekawe, największy odsetek zawieszonych działalności dotyczy sprzedawców owoców i warzyw – 14% ze wszystkich działających na rynku sklepów. W obecnej niepewnej sytuacji e-handel pozostaje więc szansą na stabilność i zachowanie ciągłości funkcjonowania.

W minionym roku liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła w sumie o 7,8% – zarejestrowano dokładnie 11,8 tys. nowych sklepów, ale jak już wspomniano ponad 5,6 tys. zawiesiło działalność, z czego 1,2 tys. wróciło na rynek. Z kolei ponad 4 tys. zostało wykreślonych z rejestru. Dane te świadczą o tym, że sprzedawanie przez internet nie jest taką wcale prostą sprawą.

W Polsce mamy już ponad 44 tys. sklepów internetowych

„Konkurencja jest ogromna i szybko rośnie, a potencjalni i obecni klienci są dosłownie bombardowani ofertami różnych marek we wszystkich kanałach komunikacji. Gracze, którzy nie zadbają o dobrą i odpowiednio ukierunkowaną reklamę ani o lojalność swoich odbiorców, nie utrzymają się na rynku” – uważa Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.  „Najważniejszą rzeczą jest trafienie z przekazem do odpowiedniej grupy docelowej – niezbędne jest ustalenie, do kogo chcemy trafić, gdzie tego kogoś znaleźć i jak skutecznie przyciągnąć jego uwagę. Kluczem do tego jest rzetelna analiza informacji o naszych odbiorcach” – dodaje.

Przeczytaj również
Comarch: 44,9 mln zł zysku w pierwszym kwartale 2020 roku

Okazuje się, że 15% ankietowanych przez ExpertSender chciałoby móc odebrać zakupy w sklepie stacjonarnym, ale nie mają potrzeby oglądania towaru na miejscu. Jednak nadal dla 64% respondentów istotna jest możliwość obejrzenia wybranych towarów „na żywo” przed podjęciem decyzji o zakupie online.

„Rozwijanie sklepów internetowych i przerzucanie do nich budżetów ze sklepów stacjonarnych – szczególnie w czasach pandemii koronawirusa – jest rozwiązaniem, które ma przyszłość, a rynek e-handlu nadal będzie rósł. Jednak nie ma wątpliwości, że po zniesieniu obostrzeń i końcu pandemii tempo jego rozwoju spadnie, a część osób wróci do robienia zakupów stacjonarnie. Firmy, które wiążą swoją przyszłość z e-commerce, muszą postawić na budowanie bazy lojalnych klientów i na nowoczesne rozwiązania, takie jak automatyzacja i wielokanałowość marketingu” – podsumowuje Krzysztof Jarecki.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *