BiznesRynek

Polacy nie ufają reklamom w internecie, chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty

Siedem na dziesięć osób nie ufa lub nie ma zdania na temat reklam w Internecie  – wynika z raportu „E-zakupy w Polsce 2020” przygotowanego przez ExpertSender. Okazuje się, że najlepiej postrzegane są spersonalizowane komunikaty (74%). Ankietowani lubią też otrzymywać informacje o produktach z mediów społecznościowych (43%), natomiast najbardziej nie odpowiadają im pop-upy, czyli wyskakujące okna z reklamami (32%).

Polacy nie ufają reklamom w internecie, chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty

Sklepy internetowe w coraz szerszym stopniu wykorzystują personalizację oferty oraz komunikacji w swoich działaniach sprzedażowych w sieci – wyższą efektywność tego typu działań potwierdzają wyniki badania E-zakupy w Polsce 2020. Nawet 70% kupujących w Internecie stwierdziło, że dostosowana do ich potrzeb oferta pomaga podjąć decyzję o zakupie. Dodatkowo, 74% badanych stwierdziło, że chce otrzymywać przygotowaną pod kątem ich preferencji komunikację. Równocześnie tylko ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że zgadza się na profilowanie, czyli działania, które pozwalają w zautomatyzowany sposób dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb każdego klienta.

Polacy nie ufają reklamom w internecie, chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty

Inną kwestią, która ma duży wpływ na dostosowanie wiadomości do oczekiwań Polaków, jest udostępnianie własnych kont innym osobom. W takim wypadku mechanizm, który zdążył już poznać zachowania zakupowe e-klienta najczęściej otrzymuje sprzeczne informacje, przez co trudniej jest mu odpowiednio dostosować ofertę, czytamy w badaniu ExpertSender. Co prawda 57% respondentów stwierdziło, że tego nie robi, jednak z drugiej strony 42% badanych deklaruje, że na pewno udostępnia swoje konta lub, co zaskakujące, nie ma pewności czy to robi czy nie.

Przeczytaj również
Czy kryzys ominie zieloną wyspę, jaką na rynku pracy jest branża IT?

Media społecznościowe górą

Prawie połowa ankietowanych nie ufa reklamom w internecie, a ¼ deklaruje, iż nie ma pewności w kwestii tego, czy należy im wierzyć. Najczęściej informacje o produkcie lub usłudze docierają do ankietowanych z mediów społecznościowych – taką odpowiedź zaznaczyło, aż ¼ z nich. Polecenia od znajomych wskazała ⅕ badanych, a od innych użytkowników 13%.

Jako ulubiony kanał otrzymywania informacji marketingowych w internecie 43% ankietowanych wskazało media społecznościowe. Dodatkowo dla połowy wszystkich badanych ważne jest by e-sklep prowadził tam komunikację. Na kolejnych pozycjach z wynikiem 25% wskazań znalazły się e-maile, a inne formy reklamy internetowej wskazało 16%. Respondenci określili się też, których form nie lubią – najczęściej zaznaczaną opcją były wyskakujące reklamy typu pop-up to prawie ⅓, a także SMS dla ¼ odpowiedzi.

Polacy nie ufają reklamom w internecie, chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty

Programy lojalnościowe i zaangażowanie społeczne

Z badania wynika, że coraz częściej wykorzystywane w internecie są programy lojalnościowe. E-sklepy starają się zatrzymać w ten sposób obecnych klientów lub pozyskać nowych. Chcą także lepiej poznać swoich klientów, a ci z kolei chętnie oszczędzają w ten sposób. Aż 62% badanych stwierdziło, że zbiera wirtualne naklejki, pieczątki czy punkty podczas zakupów w e-sklepach. Tym samym tylko 1/3 osób nie uczestniczy w Iinternetowych programach lojalnościowych.

Warto wspomnieć też o odpowiedzialności społecznej e-sklepów – duże firm wykorzystują działania CSR (ang. corporate social responsibility) do celów komunikacyjnych. Te mniejsze działają natomiast głównie lokalnie, co widoczne jest szczególnie teraz, w czasie pandemii. W obu wypadkach e-sklepy przekonują klientów, zdobywając ich przychylność i jednocząc się przy wspólnym celu. Patrząc na odpowiedzi respondentów, taka taktyka może być skuteczna – dla 60% ankietowanych tego rodzaju zaangażowanie e-sklepu jest ważne.

Przeczytaj również
Green Software Foundation to nowa organizacja, która wesprze proekologiczne podejście do oprogramowania
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *