BiznesRynek

Polacy nie ufają reklamom w internecie, chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty

Siedem na dziesięć osób nie ufa lub nie ma zdania na temat reklam w Internecie  – wynika z raportu „E-zakupy w Polsce 2020” przygotowanego przez ExpertSender. Okazuje się, że najlepiej postrzegane są spersonalizowane komunikaty (74%). Ankietowani lubią też otrzymywać informacje o produktach z mediów społecznościowych (43%), natomiast najbardziej nie odpowiadają im pop-upy, czyli wyskakujące okna z reklamami (32%).

Polacy nie ufają reklamom w internecie, chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty

Sklepy internetowe w coraz szerszym stopniu wykorzystują personalizację oferty oraz komunikacji w swoich działaniach sprzedażowych w sieci – wyższą efektywność tego typu działań potwierdzają wyniki badania E-zakupy w Polsce 2020. Nawet 70% kupujących w Internecie stwierdziło, że dostosowana do ich potrzeb oferta pomaga podjąć decyzję o zakupie. Dodatkowo, 74% badanych stwierdziło, że chce otrzymywać przygotowaną pod kątem ich preferencji komunikację. Równocześnie tylko ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że zgadza się na profilowanie, czyli działania, które pozwalają w zautomatyzowany sposób dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb każdego klienta.

Polacy nie ufają reklamom w internecie, chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty

Inną kwestią, która ma duży wpływ na dostosowanie wiadomości do oczekiwań Polaków, jest udostępnianie własnych kont innym osobom. W takim wypadku mechanizm, który zdążył już poznać zachowania zakupowe e-klienta najczęściej otrzymuje sprzeczne informacje, przez co trudniej jest mu odpowiednio dostosować ofertę, czytamy w badaniu ExpertSender. Co prawda 57% respondentów stwierdziło, że tego nie robi, jednak z drugiej strony 42% badanych deklaruje, że na pewno udostępnia swoje konta lub, co zaskakujące, nie ma pewności czy to robi czy nie.

Media społecznościowe górą

Prawie połowa ankietowanych nie ufa reklamom w internecie, a ¼ deklaruje, iż nie ma pewności w kwestii tego, czy należy im wierzyć. Najczęściej informacje o produkcie lub usłudze docierają do ankietowanych z mediów społecznościowych – taką odpowiedź zaznaczyło, aż ¼ z nich. Polecenia od znajomych wskazała ⅕ badanych, a od innych użytkowników 13%.

Jako ulubiony kanał otrzymywania informacji marketingowych w internecie 43% ankietowanych wskazało media społecznościowe. Dodatkowo dla połowy wszystkich badanych ważne jest by e-sklep prowadził tam komunikację. Na kolejnych pozycjach z wynikiem 25% wskazań znalazły się e-maile, a inne formy reklamy internetowej wskazało 16%. Respondenci określili się też, których form nie lubią – najczęściej zaznaczaną opcją były wyskakujące reklamy typu pop-up to prawie ⅓, a także SMS dla ¼ odpowiedzi.

Polacy nie ufają reklamom w internecie, chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty

Programy lojalnościowe i zaangażowanie społeczne

Z badania wynika, że coraz częściej wykorzystywane w internecie są programy lojalnościowe. E-sklepy starają się zatrzymać w ten sposób obecnych klientów lub pozyskać nowych. Chcą także lepiej poznać swoich klientów, a ci z kolei chętnie oszczędzają w ten sposób. Aż 62% badanych stwierdziło, że zbiera wirtualne naklejki, pieczątki czy punkty podczas zakupów w e-sklepach. Tym samym tylko 1/3 osób nie uczestniczy w Iinternetowych programach lojalnościowych.

Warto wspomnieć też o odpowiedzialności społecznej e-sklepów – duże firm wykorzystują działania CSR (ang. corporate social responsibility) do celów komunikacyjnych. Te mniejsze działają natomiast głównie lokalnie, co widoczne jest szczególnie teraz, w czasie pandemii. W obu wypadkach e-sklepy przekonują klientów, zdobywając ich przychylność i jednocząc się przy wspólnym celu. Patrząc na odpowiedzi respondentów, taka taktyka może być skuteczna – dla 60% ankietowanych tego rodzaju zaangażowanie e-sklepu jest ważne.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *