BiznesPracaRynekPolecane tematy

Trendy na rynku pracy w 2021 roku: wideokonferencje nie są tylko rozwiązaniem tymczasowym

Pandemia stała się swoistym katalizatorem reakcji łańcuchowej ważnych zmian w społeczeństwie, a tym samym w świecie pracy. Warto więc zastanowić się, jak stawić czoła zmianom w miejscu pracy, które wymusiła ekspansja koronawirusa oraz przygotować się do zbliżającej się „nowej teraźniejszości”, a także spróbować odpowiedzieć sobie na pytania typu: czy praca hybrydowa zostanie z nami na stałe, a wideokonferencje stracą na popularności?

Trendy na rynku pracy w 2021 roku: wideokonferencje nie są tylko rozwiązaniem tymczasowym

Miniony rok w dynamiczny sposób znormalizował pracę zdalną, a liderzy biznesu ze zdecydowanie większą przychylnością akceptują już fakt, że większość ludzi może wykonywać swoją pracę z dowolnego miejsca. Nie ma więc wątpliwości, że praca hybrydowa – i wszystko, co się z nią wiąże, w tym elastyczność oraz rozwój kultury korporacyjnej – będzie nadal obowiązywała w 2021 roku, uważają specjaliści.

Transformacja kultury organizacyjnej oraz przestrzeni biurowych

Tym co utorowało drogę dla przyszłości pracy, był m.in. wysiłek włożony przez wiele działów kadr w budowę kultury „People-first” w 2020 roku. Warto zauważyć, że atuty korporacji również ulegają zmianie. Wcześniej to siłownie i przedszkola w miejscu pracy oraz darmowe lunche były traktowane jako zachęta dla pracowników, jednak w środowisku post-Covid ta lista udogodnień została zdezaktualizowana, wskazują eksperci.

„W obecnym środowisku pracy atutami, które przyciągną pracowników, będą cyfrowe usługi w zakresie zdrowia i dobrego samopoczucia, takie jak subskrypcje aplikacji do medytacji, fitness, terapii i innych” – uważa Jakub Abramczyk Sales Director Eastern Europe w firmie Poly. „Rekrutacja, proces wdrożenia i szkolenie pracowników nie są już ograniczone granicami geograficznymi. Wykorzystanie technologii w tym procesie pozwoli firmom wyróżniać się większą dynamiką oraz zyskać przewagę nad konkurencją przy pozyskiwaniu nowych pracowników” – dodaje.

Choć w 2021 roku organizacje planują nadal inwestować w biura, należy zauważyć, że będą one musiały ponownie przemyśleć, w jaki sposób wykorzystać nadwyżki powierzchni. Można oczywiście założyć, że spożytkują ją do tworzenia innowacyjnych środowisk pracy, dzięki czemu podwoją przestrzeń spotkań, czy też o miejsce z rozmaitymi „strefami” dostosowanymi do różnych działań roboczych.

Wideo to nie jest tymczasowe rozwiązanie

Przed pandemią pracownicy byli przyzwyczajeni do licznych podróży służbowych, jednak wraz z pojawieniem się COVID-19 wszystko uległo zmianie. Nacisk kładziony wcześniej na „lokalizację” został przeniesiony na „ludzi”. W efekcie byliśmy świadkami rozkwitu usług wideo, audio oraz oprogramowania do wirtualnych spotkań – i ten rozwój będzie zapewne kontynuowany również w najbliższym roku. Zwłaszcza, że przyczyniła się do tego szybsza łączność z internetem, ulepszona technologia kompresji wideo oraz wprowadzenie na rynek 5G. Wideokonferencje w wysokiej rozdzielczości stały się więc realną alternatywą dla spotkań osobistych.

Warto również zauważyć, że wideokonferencje nie są tylko tymczasowym rozwiązaniem – wiele branż na stałe wprowadziło je do swojej oferty w tym np. służba zdrowia czy placówki edukacyjne, które wdrożyły e-learning. To rozwiązanie stworzyło nowe możliwości rozwoju dla wielu podmiotów. W 2021 roku popularność wideokonferencji będzie zatem nadal rosła, dlatego organizacje powinny starać się umożliwić swoim pracownikom dostęp do odpowiednich narzędzi i szkoleń, aby dążyć do poprawy doświadczeń pracowników oraz klientów, uważają specjaliści.

Prosument w centrum

Technologia jest coraz częściej wykorzystywana w życiu osobistym i zawodowym – co wpływa na duże zapotrzebowanie na jej indywidualizację. „Urządzenia UC (unified communication) i oprogramowanie staną się jeszcze łatwiejsze w użyciu. Przewiduję również, że doświadczenie użytkownika podczas pracy w domu będzie miało większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Większość pracowników korzysta z wideokonferencji, możemy spodziewać się większego zapotrzebowania na ulepszenia i funkcje, które zwiększą ich wydajność i efektywność pracy. Po zakończeniu rozmowy, funkcje aktywnej redukcji szumów (ANC) służące do blokowania rozpraszających hałasów w tle powinny być już standardem dla zestawów słuchawkowych” – mówi Jakub Abramczyk.

Również inteligentne, zorientowane na użytkownika oprogramowanie będzie się rozwijać, ponieważ kwestie takie jak „zmęczenie wideo”, wypalenie i izolacja wskazują na potrzebę pomocy pracownikom w aktywnym dążeniu do zdrowia psychicznego. Możliwe, że w bliskiej przyszłości rozwiązania wideokonferencyjne będą monitorowały kalendarz pracownika i przypomną mu o planowaniu przerw. Tego typu oprogramowania dostarczą również informacji dla menedżerów, aby optymalnie zarządzać czasem pracowników, tak by zapobiegać wypaleniu w swoich zespołach i nie tylko.

Nowe technologie i usługi będą napędzać sprawność biznesową

W miarę jak nowy świat pracy będzie przechodził od pracy stacjonarnej do domeny internetowej, wysiłki przedsiębiorstw w zakresie transformacji cyfrowej będą napędzane przez falę XaaS, czyli „wszystko jako usługa”, uważa ekspert Poly. XaaS opiera się na modelu abonamentu na usługi cyfrowe, w którym przedsiębiorstwa oferują swoje usługi na żądanie. Według prognoz, w 2021 roku model ten będzie również obejmował wynajem sprzętu do wideokonferencji klasy korporacyjnej, w miarę kontynuacji pracy w domu. To pozwoli organizacjom rozłożyć koszty inwestycji technologicznych na kilka lat, przy jednoczesnym wsparciu pracowników w płynnej i wykonywanej bez zakłóceń pracy.

„W bliskiej przyszłości zobaczymy też wysoce pomysłowe zastosowania sztucznej inteligencji – zwłaszcza jeśli chodzi o polecenia głosowe, co będzie szczególnie pomocne podczas pracy w biurze, ponieważ zmniejszy konieczność dotykania fizycznych przycisków. AI będzie również ostrzegać nas o istotnych zdarzeniach, na podstawie których możliwe będzie podejmowanie sprawnych działań np. powiadomienie o zakończeniu spotkania, aby sala mogła zostać odpowiednio oczyszczona” – twierdzi Jakub Abramczyk. „W najbliższym roku organizacje powinny wykorzystać doświadczenia zdobyte podczas pandemii i inwestować w elastyczną technologię, która umożliwi sprawną oraz bezpieczną pracę. Pierwsze miesiące 2020 roku były walką o przetrwanie i nawet teraz wiele przedsiębiorstw na świecie nadal zmaga się z zagrożeniem wynikających z COVID-19. Sposób, w jaki firmy zaplanują i zrealizują założone cele w ciągu najbliższych 12 miesięcy, może zdefiniować ich sukces na kolejne lata” – podsumowuje.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *