Zakłócone łańcuchy dostaw, braki w personelu, a także – spowodowane pandemią oraz lockdownami – zmiany nawyków zakupowych klientów sprawiają, iż przedstawiciele handlu detalicznego zastanawiają się, jak zoptymalizować powierzchnię sklepów za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jakie będą więc najważniejsze trendy, które ukształtują tę branżę w najbliższym czasie? Według raportu CB Insights pt. „The Future of the Supermarket 2022”, wydatki na technologie dla handlu detalicznego w branży spożywczej w 2021 roku osiągnęły 19 mld USD. To o 115% więcej niż w roku poprzednim. Z kolei wg badania PowerReviews, w ciągu ostatniego roku 57% konsumentów zwiększyło wydatki na zakupy spożywcze w internecie. Dlatego dużym wyzwaniem dla detalistów – oczywiście poza rozbudowanym asortymentem produktów, łatwo psującymi się towarami i topniejącymi marżami – jest rozwój handlu elektronicznego. Jak wskazują autorzy raportu pt. „The Future of the Supermarket 2022”, e-handel stanowi doskonałą okazję do eksperymentowania z rozwiązaniami omnichannel, układem sklepów tradycyjnych i wszelkimi innymi elementami, które pomagają zwiększyć ruch. „Technologie stosowane w handlu detalicznym artykułami spożywczymi mogą mieć ogromny wpływ na codzienne życie konsumentów poprzez uczynienie niezbędnych zakupów bardziej wygodnymi i spersonalizowanymi” – czytamy w badaniu. Z kolei, jak wskazuje analiza Accenture, ponad połowa konsumentów w USA zamierza korzystać zarówno z zakupów w sklepie stacjonarnym, jak i online, stosując swobodny „zakupowy miks”. Natomiast w Polsce pandemia skłoniła 13% klientów do częstszych zakupów spożywczych przez internet, a w ostatnich miesiącach 5% zrobiło takie zamówienie po raz pierwszy, wynika z opublikowanego pod koniec 2021 roku badania CBRE. W sumie, 18% Polaków zwiększyło częstotliwość zakupów żywności online. Niemal jedna czwarta (23%) zakupy jedzenia w sieci robi tak samo regularnie, jak przed COVID-19. Ponad połowa respondentów (57%), wciąż jednak nie przekonała się do sklepów spożywczych online i żywność kupuje tylko stacjonarnie. Z tego też powodu detaliści muszą zapewnić niezawodne doświadczenia klienta, niezależnie od tego, za pomocą jakiego kanału sprzedaży dokonuje on zakupów. Supermarkety i sieci handlowe od jakiegoś czasu zmieniają się dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, takim jak: automatyzacja, bezobsługowe kasy, personalizacja, inteligentne regały czy etykiety. Sztuczna inteligencja i silniki rekomendacyjne Jak wskazują specjaliści CB Insights, sieci handlowe będą coraz częściej nawiązywać współpracę z dostawcami takich usług, jak wirtualny dietetyk czy konsultacje medyczne online, aby za pomocą sztucznej inteligencji i silników rekomendacyjnych oferować spersonalizowane doświadczenia konsumenckie, promować nowe produkty i umożliwiać gromadzenie szczegółowych danych o potrzebach i preferencjach klientów. AI i silniki rekomendacji mogą nie tylko sugerować produkty dopasowane do zidentyfikowanych preferencji żywieniowych, ale w jeszcze bardziej zaawansowanych doświadczeniach, mogą również pomóc klientom w diagnozowaniu i leczeniu schorzeń zdrowotnych. Większość rozwiązań tego typu pomaga klientom robiącym zakupy online, jednak nie są one ograniczone wyłącznie do tego kanału sprzedaży. Obecnie elektroniczne etykiety na półkach mogą też wyświetlać informacje dotyczące alergenów za pomocą ikon lub kodów QR, które kupujący skanują poprzez telefony. Natomiast bardziej zaawansowanym rozwiązaniem są urządzenia wearables skanujące produkty, które wykorzystują dane i czujniki, aby poprowadzić konsumentów do właściwych produktów. Inteligentne wózki Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie zyskiwać w najbliższej przyszłości, są inteligentne wózki sklepowe. Wyposażone w ekran, wagę, czujniki i kamerę, umożliwiają m.in. zalogowanie się klienta, wykorzystanie oferty lojalnościowej czy bezgotówkowe płatności. Mogą również inspirować do sprawdzania nowości, sugerować konkretne, pasujące do siebie lub będące w promocji produkty i wskazywać do nich drogę w sklepie. Z kolei sprzedawcom inteligentne wózki pomagają zrozumieć – dzięki geofencingowi – w jaki sposób klienci poruszają się po sklepie oraz wychwycić potencjalne wąskie gardła i miejsca, w których konsumenci mogą wybierać produkty pod wpływem impulsu. Urządzenia te są też bardziej opłacalne niż doposażanie istniejących sklepów w rzesze kamer i czujników. Ponadto, inteligentne wózki umożliwiają klientom skanowanie produktów podczas zakupów za pomocą aplikacji na smartfona i pomijanie kas. A najnowszy inteligentny wózek amerykańskiej firmy Caper AI wykorzystuje wizję komputerową do dodawania i usuwania przedmiotów bez konieczności ich skanowania.