Rynek
W 2023 roku rynek e-sportu ma osiągnąć wartość 1,6 mld dolarów
Po tym jak w 2021 roku rynek e-sportu stał się branżą wartą ponad miliard dolarów, sektor ten nadal rośnie, ale już w wolniejszym tempie niż w latach ubiegłych. Jak wynika z danych CasinosEnLigne.com., przychody w tym segmencie wynieść mają w tym roku 1,6 mld dolarów, przy rocznej stopie wzrostu wynoszącej 14%, czyli mniejszej niż obserwowanej w ostatnich dwóch latach (17 i 27%).
Podczas pandemii e-sport i gry stały się jedną z najpopularniejszych aktywności dla milionów osób odizolowanych w swoich domach. Według danych Statisty, tylko w 2020 roku ponad 75 milionów ludzi na całym świecie zaczęło oglądać e-sporty, a całkowita liczba widzów osiągnęła w tym roku 475 milionów. Rok później było ich już 524 miliony. To rosnące zainteresowanie doprowadziło do imponującego wzrostu przychodów płynących z e-sportu.
I tak, w 2021 roku globalne przychody na tym rynku wzrosły o 21% rok do roku i sięgnęły poziomu 1,2 mld dolarów. Z kolei w ubiegłym roku odnotowano 17% wzrost w skali roku, a cały rynek osiągnął wartość ponad 1,4 mld dolarów. Statista przewiduje jednak, że w 2023 roku roczna stopa wzrostu spadnie do 14%, a globalne przychody wzrosną o 200 mln dolarów rok do roku.
Największy strumień przychodów popłynąć ma od sponsorów (+12%) i sięgnąć 895 mln dolarów, wskazują specjaliści. Prognozuje się, że przychody z praw medialnych wzrosną z kolei o 18% do 276 mln dolarów, ale oznacza to jednak spadek z 21% stopy wzrostu obserwowanej w ubiegłym roku. Największy spadek odnotować ma natomiast segment merchandise i ticketing – z 34% w 2022 roku do 16% w roku bieżącym.
Jak wskazują eksperci, prawie połowa wszystkich przychodów z e-sportu pochodzić będzie z Chin oraz Stanów Zjednoczonych jako dwóch największych rynków.
Warto też dodać, że analitycy Statisty spodziewają się, iż w 2023 roku całkowita liczba widzów e-sportu zwiększy się o 50 mln osób (+10% rdr). Ten trend wzrostowy powinien utrzymać w ciągu najbliższych dwóch lat – w 2025 roku całkowita liczba fanów e-sportu sięgnąć ma 665 milionów. Przy czym chińscy widzowie odpowiadać będą za jedną trzecią globalnej oglądalności e-sportu.