CDOPolecane tematy
Raport Capgemini: Wdrażanie zastosowań AI w przemyśle ma ogromny potencjał
Ponad 50% największych światowych producentów w Europie wdraża co najmniej jedno rozwiązanie z obszaru sztucznej inteligencji – podaje raport Instytutu Badawczego Capgemini. Eksperci reprezentujący instytut rekomendują jednocześnie trzy obszary zastosowania AI, na których powinni skoncentrować się producenci. Są to: kontrola jakości produktu, planowanie popytu i inteligentnego utrzymania oraz naprawy sprzętu.
Badanie Capgemini wykazało, że zastosowania AI w przemyśle oferują ogromny potencjał w zakresie redukcji kosztów operacyjnych, poprawy wydajności i poprawy jakości produkcji. Według badań, czołowi światowi producenci w Niemczech (69%), Francji (47%) i Wielkiej Brytanii (33%) są liderami pod względem wdrażania AI w zakresie działalności produkcyjnej. Te wiodące przedsiębiorstwa stosują sztuczną inteligencję we wszystkich procesach produkcyjnych, co przynosi im znaczące korzyści.
Od wersji pilotażowych do szerszego zastosowania
Jako jeden z przykładów raport Capgemini podaje firmę spożywczą Danone, której, dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego do przewidywania zmienności popytu, udało się zmniejszyć liczbę błędów prognozowania o 20%, a straty w sprzedaży o 30%. Z kolei producent opon Bridgestone wprowadził nowy system montażu, oparty na zautomatyzowanej kontroli jakości, co zaowocowało ponad 15% poprawą w ujednoliceniu produktu.
„W miarę jak wdrażanie AI w procesach produkcyjnych będzie powszechnieć, duże przedsiębiorstwa będą przechodzić od wersji pilotażowych do szerszego zastosowania. Całkiem słusznie, organizacje początkowo koncentrują swoje wysiłki na zastosowaniach, które zapewniają najszybszy, najbardziej wymierny zwrot z inwestycji, zwłaszcza w zakresie automatycznej kontroli jakości i inteligentnego utrzymania i naprawy” – tłumaczy Mirosław Bartecki, główny architekt AI w Capgemini Business Services
Trzy główne obszary wdrożeń
Producenci rozpoczynają wdrażanie rozwiązań opartych o AI w trzech wspomnianych już obszarach – kontrola jakości produktu, inteligentna konserwacja i planowanie popytu – ponieważ oferują one dostępność danych i możliwości stworzenia skutecznych rozwiązań bazujących na AI. Jak wynika z raportu Capgemini to także trzy obszary, w których sztuczna inteligencja może być najłatwiej wdrożona i zapewni najlepszy zwrot z inwestycji. I tak, koncern General Motors wypróbował np. system pozwalający wykrywać oznaki awarii robotów zanim do nich dojdzie. Pomaga on uniknąć firmie koszty nieplanowanych przestojów sięgających nawet 20 000 dolarów na minutę przestoju.
„Są to funkcje, które mogą zapewnić znaczne oszczędności kosztów, poprawić dokładność produkcji i wyeliminować marnotrawstwo. Liderzy nie koncentrują się jednak wyłącznie na tych przypadkach zastosowania, ale równolegle z ich wdrożeniem przygotowują się na przyszłość, inwestując część oszczędności w budowę skalowalnej infrastruktury danych, infrastruktury IT i rozwijając systemy pomocnicze” – podsumowuje Mirosław Bartecki.
Raport Capgemini prezentuje wnioski z wdrożeń rozwiązań wykorzystujących AI w 75 największych światowych firmach produkcyjnych.